Η εταιρεία εμφάνισε ζημιές 65 εκατ. ευρώ αλλά ουσιαστικά μεγάλο μέρος των απωλειών κάλυψε από την επιδότηση του ελληνικού δημοσίου που για το 2023 ανήλθε σε 48 εκατ. ευρώ
Η εταιρεία Hellenic Train θυγατρική της ιταλικής Trenitalia (FS Group), που έχει την εκμετάλλευση του ελληνικού σιδηρόδρομου και του προαστιακού δημοσιοποίησε τις οικονομικές καταστάσεις του 2023. Το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους και στη συνέχεια οι καταστροφικές πλημμύρες από την κακοκαιρία Daniel που έπληξε την Θεσσαλία, οδήγησε σε απώλειες εσόδων αλλά σημαντικό μέρος καλύφθηκε από την επιδότηση του δημοσίου.
Αναλυτικά, σε όρους εσόδων, η εταιρεία διασώθηκε από την επιδότηση που λαμβάνει από το δημόσιο και για το 2023 ανήλθε σε 48,416 εκατ. ευρώ. H εταιρεία όπως αναφέρεται, αρχές του 2022 έχει υπογράψει σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας με την οποία ενεργοποιήθηκαν οι υπηρεσίες Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (Υ.Δ.Υ) που αποσκοπούν στη χρηματοδότηση των ελλειμματικών υπηρεσιών της και σε αποζημίωσή για κάλυψη δαπανών με σκοπό την τήρηση της συμβασιοποιημένης δρομολογιακής και τιμολογιακής πολιτικής με το Ελληνικό Δημόσιο για τα επόμενα 10 πλέον 5 έτη.
Για την παροχή αυτών των μεταφορικών υπηρεσιών, το Ελληνικό Δημόσιο δεσμεύεται να καταβάλλει στην Hellenic Train μια ετήσια αποζημίωση ύψους έως 50 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), μειωμένο με τυχόν επιβληθείσες ποινές σύμφωνα με τις προβλέψεις της Σύμβασης. Από την λειτουργεία της σύμβασης, η Εταιρεία δικαιούται ένα ετήσιο ελάχιστο κέρδος ύψους Ευρώ 2 εκ. ευρώ, και σε περίπτωση θετικού οικονομικού αποτελέσματος, το Ελληνικό Δημόσιο λαμβάνει το 20% της διαφοράς μεταξύ του αποτελέσματος και του ελάχιστου κέρδους.
Μείωση 37% στα έσοδα
Το σύνολο των εσόδων για το 2023 διαμορφώθηκε σε 97,023 εκατ. ευρώ από 153,897 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας μείωση 37%. Η πτώση περιορίστηκε σε αυτό το επίπεδο αφού η εταιρεία σύμφωνα με τον ισολογισμό της έχει υπολογίσει το σύνολο του εσόδου που αντλεί από το δημόσιο *τα 48,416 εκατ. ευρώ).
Πτώση 43% στα έσοδα από εισιτήρια
Οπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις τα έσοδα από εισιτήρια για το 2023 ανήλθαν σε €46,666 εκατ. ευρώ έναντι €82,103 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ήτοι μείωση περίπου 43,16%, η οποία οφείλεται κυρίως στην διακοπή της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας λόγω του δυστυχήματος των Τεμπών και των καταστροφών που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία Daniel. Τα έσοδα από μεταφορά επιβατών μειώθηκαν 41,95%, ενώ τα έσοδα από μεταφορά εμπορευμάτων μειώθηκαν κατά 47,18%.
Σε ότι αφορά το καθαρό αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε ζημιές 65 εκατ. ευρώ από ζημιές 883 χιλιάδων ευρώ το 2022.
Αυτή η δυσμενής εικόνα που εμφανίζει στις οικονομικές της επιδόσεις οδήγησαν την εταιρεία να αναζητήσει επιπρόσθετη οικονομική στήριξη από την μητρική, που είναι ο ιταλικός όμιλος, Ferrovie dello Stato Italiane, από όπου εξασφάλισε με την εγγύηση του μετόχου Trenitalia κεφάλαια κίνησης 95 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος της χρήσης του 2023.
Μόλις 2,74 εκατ. ευρώ οι αποζημιώσεις μέχρι τώρα για τα Τέμπη
Η διοίκηση της εταιρείας, η οποία πρόσφατα άλλαξε, κάνει αναφορά για το δυστύχημα των Τεμπών. Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής:
Η χρήση 2023 για την Εταιρεία μας στιγματίστηκε από το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα τη νύχτα της 28/2/2023 στα Τέμπη, όταν επιβατική αμαξοστοιχία Intercity συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορευματική αμαξοστοιχία, με τραγικό απολογισμό το θάνατο 57 ατόμων, μεταξύ των οποίων 9 υπάλληλοι της Εταιρείας, ενώ προέκυψαν και 181 τραυματίες, σε ένα από τα σοβαρότερα σιδηροδρομικά ατυχήματα των τελευταίων δεκαετιών στην Ευρώπη.
Η διοίκηση και το προσωπικό της Hellenic Train επιθυμούν να εκφράσουν για ακόμη μια φορά τα θερμά τους συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων καθώς και να ευχηθούν ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες που ακόμα αγωνίζονται να συνέλθουν από το τραγικό αυτό δυστύχημα.
Η Εταιρεία έχει έκτοτε συνεργαστεί με όλες τις αρμόδιες αρχές για την έρευνα των αιτιών του δυστυχήματος και επίσης χορήγησε αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων, στους επιβάτες που τραυματίστηκαν στο δυστύχημα ή έχασαν προσωπικά τους αντικείμενα και υπέβαλαν αίτηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1371/2007, μέσω προγράμματος προβλεπόμενων πληρωμών που ανακοινώθηκε αμέσως μετά το δυστύχημα (15/3/2023). Κατά την ημερομηνία σύνταξης της παρούσας Έκθεσης, στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, η εταιρεία έχει καταβάλει σε αποζημιώσεις συνολικά το ποσό των €2.740.800.
Στην περίοδο μετά το δυστύχημα, με τη σύσταση μιας έκτακτης ομάδας εργασίας υπό τον συντονισμό του ελληνικού Υπουργείου Μεταφορών, η κυκλοφορία διεκόπη σε ολόκληρο το εθνικό δίκτυο μέχρι τις 15/3/23 και στη συνέχεια αποκαταστάθηκε σταδιακά κατά τους μήνες Απρίλιο και Μάιο με περιορισμένη χωρητικότητα και μειωμένη τη μέγιστη εμπορική ταχύτητα, εν αναμονή της ενεργοποίησης των συστημάτων ETCS1 σε ολόκληρη τη γραμμή Αθήνα Θεσσαλονίκη, που ήταν προγραμματισμένη για τον Οκτώβριο του 2023.
Η πρώην διοίκηση υπογράφει τις οικονομικές καταστάσεις
Να σημειωθεί ότι τις οικονομικές καταστάσεις υπογράφει η προηγούμενη διοίκηση της Hellenic Train, δηλαδή τα πρόσωπα που διοικούσαν την εταιρεία και την περίοδο του δυστυχήματος των Τεμπών ήτοι ο διευθύνων σύμβουλος Maurizio Capotorto και ο πρόεδρος του Δ.S. Dario Bosco.
Επίσης μία άλλη επισήμανση είναι ότι στις οικονομικές καταστάσεις του έτους 2022, οι οποίες όμως είχαν συνταχθεί μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, η διοίκηση της εταιρείας δεν είχαν κάνει καν αναφορά σε προβλέψεις για αποζημιώσεις ενώ σύμφωνα με ορκωτούς ελεγκτές εφόσον το συμβάν προηγήθηκε της σύνταξης, η διοίκηση όφειλε να κάνει έστω κάποια αναφορά.
Εδώ μπορείτε να δείτε τις οικονομικές καταστάσεις της Hellenic Train
Χρήστος Ιωάννου
[email protected]
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΜΕΤΚΑ: Ζήτησε και πήρε παράταση για την «Παράκαμψη της Χαλκίδας» των 210 εκατ. ευρώ
- Μήνυση Λινού σε Πολάκη για συκοφαντική δυσφήμιση
- Απεργούν οι εργαζόμενοι σε καζίνο στο …Las Vegas
- Βουλή: Και επίσημα αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ με 31 βουλευτές
- Βρετανία: Πτώση 0,7% στις λιανικές πωλήσεις τον Οκτώβριο 2024
- Γερμανία: Οριακή ανάπτυξη 0,1% στο γ’ τρίμηνο 2024
- Σπαρτιάτες: Νέα διακοπή στην δίκη για εξαπάτηση των εκλογέων
- Το ΝΑΤΟ δεν «ζορίστηκε» από την επίθεση της Μόσχας με βαλλιστικό πύραυλο
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις