Επιστήμονες τόνισαν ότι αυτή η απειλή συνιστά “ειρωνεία”, καθώς η καύση ορυκτών καυσίμων είναι αιτία για την υπερθέρμανση του πλανήτη
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, που προκαλείται από την κλιματική αλλαγή, θα κατακλύσει πολλά από τα μεγαλύτερα λιμάνια διακίνησης πετρελαίου στον κόσμο, αναφέρει μελέτη, σύμφωνα με τον Guardian. Επιστήμονες τόνισαν ότι αυτή η απειλή συνιστά “ειρωνεία”, καθώς η καύση ορυκτών καυσίμων είναι αιτία για την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής κρίσης θα κατακλύσει πολλά από τα μεγαλύτερα λιμάνια πετρελαίου στον κόσμο, σύμφωνα με ανάλυση.
Οι επιστήμονες είπαν ότι η απειλή ήταν ειρωνική καθώς η καύση ορυκτών καυσίμων προκαλεί παγκόσμια θέρμανση. Είπαν ότι η μείωση των εκπομπών με τη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα σταματήσει την παγκόσμια θέρμανση και θα παράσχει πιο αξιόπιστη ενέργεια.
Δεκατρία από τα λιμάνια με την υψηλότερη κίνηση υπερδεξαμενόπλοιων θα υποστούν σοβαρές ζημιές από μόλις 1 μέτρο άνοδο της στάθμης της θάλασσας, σύμφωνα με την ανάλυση. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι δύο λιμένες χαμηλού υψομέτρου στη Σαουδική Αραβία – το Ras Tanura και το Yanbu – ήταν ιδιαίτερα ευάλωτα. Και οι δύο εκμεταλλεύονται την Aramco, την κρατική εταιρεία πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, και το 98% των εξαγωγών πετρελαίου της χώρας φεύγει μέσω αυτών των λιμανιών.
Τα λιμάνια πετρελαίου του Χιούστον και του Γκάλβεστον στις ΗΠΑ, του μεγαλύτερου παραγωγού πετρελαίου στον κόσμο, βρίσκονται επίσης στη λίστα, όπως και τα λιμάνια των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Κίνας, της Σιγκαπούρης και της Ολλανδίας.
Η πιο πρόσφατη επιστήμη που δημοσιεύτηκε από την International Cryosphere Climate Initiative (ICCI) δείχνει ότι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο είναι πλέον αναπόφευκτη μέσα σε έναν αιώνα περίπου και θα μπορούσε να έρθει ήδη από το 2070 εάν τα φύλλα πάγου καταρρεύσουν και οι εκπομπές δεν περιοριστούν. Μια ακόμη πιο καταστροφική άνοδος 3 μέτρων είναι πιθανώς αναπόφευκτη την επόμενη ή δύο χιλιετίες και θα μπορούσε να φτάσει μόλις στις αρχές του 2100.
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας προκαλεί ήδη προβλήματα σε όλο τον κόσμο, ακόμη και πριν ξεπεράσει τις εξελίξεις στις ακτές. Η άνοδος μέχρι σήμερα σημαίνει ότι οι καταιγίδες είναι μεγαλύτερες και πολύ πιο πιθανό να προκαλέσουν παράκτιες πλημμύρες, ενώ η διείσδυση αλμυρού νερού στην παράκτια γη μπορεί να διαβρώσει τα θεμέλια, σημειώνουν οι ερευνητές. Η απότομη μείωση των εκπομπών όχι μόνο θα επιβραδύνει τον ρυθμό ανόδου της στάθμης της θάλασσας αλλά και θα περιορίζει την τελική άνοδο.
Η Pam Pearson, η διευθύντρια του ICCI, δήλωσε: «Είναι ειρωνικό ότι αυτά τα λιμάνια πετρελαιοφόρων έχουν άνοδο κάτω από 1 μέτρο της στάθμης της θάλασσας και πρέπει να έχουν τα μάτια τους σε αυτούς τους δυνητικά υψηλότερους ρυθμούς ανόδου της στάθμης της θάλασσας, οι οποίοι προέρχονται από τη συνεχή χρήση ορυκτών καυσίμων».
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας είναι ο βαθύτερος μακροπρόθεσμος αντίκτυπος της κλιματικής κρίσης, επανασχεδιάζοντας τον χάρτη του κόσμου και επηρεάζοντας πολλές μεγάλες πόλεις από τη Νέα Υόρκη έως τη Σαγκάη. Αλλά ο Pearson είπε ότι τα βραχυπρόθεσμα συμφέροντα της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων σήμαιναν ότι αγνοούνταν. «Βασικές πληροφορίες [από επιστημονικές εκτιμήσεις για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας] δεν φαίνεται να έχουν μπει στη συνείδηση των κυβερνήσεων», είπε.
Ο James Kirkham, επικεφαλής επιστημονικός σύμβουλος στο ICCI, δήλωσε: «Η άρνηση να κλείσετε τις βρύσες πετρελαίου σημαίνει να κρατάτε τις βρύσες ανοιχτές για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Το επιταχυνόμενο λιώσιμο των πάγων και η επέκταση των ωκεανών έχουν ήδη διπλασιάσει τον ρυθμό ανόδου της στάθμης της θάλασσας τα τελευταία 30 χρόνια. Εάν οι ηγέτες δεν διπλασιάσουν τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα, οι τρομερές επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας θα αυξηθούν περαιτέρω – επηρεάζοντας κάθε χώρα με ακτογραμμή, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που συνεχίζουν να εμποδίζουν τις αυξημένες προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Η Aramco αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η Σαουδική Αραβία έχει κατηγορηθεί για παρεμπόδιση σε μια σειρά πρόσφατων παγκόσμιων συνόδων κορυφής, συμπεριλαμβανομένων των τακτικών « καταστροφής της μπάλας » στη συνέλευση για το κλίμα Cop29, και για παρεμπόδιση της προόδου στις διαπραγματεύσεις για μια συνθήκη για τα πλαστικά και για την αντιμετώπιση της ξηρασίας και της ερημοποίησης. Οι τελευταίες συνομιλίες διεξήχθησαν στο Ριάντ και έληξαν χωρίς συμφωνία, με τους Σαουδάραβες να αρνούνται να συμπεριλάβουν οποιαδήποτε αναφορά στο κλίμα στη συμφωνία.
Η νέα ανάλυση βασίστηκε σε εργασίες του Μαΐου , όπου οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι 12 από τα 15 λιμάνια πετρελαίου με τη μεγαλύτερη κίνηση πετρελαιοφόρων ήταν ευάλωτα στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Οι χάρτες της ανόδου της στάθμης της θάλασσας από το Climate Central και το GoogleMaps χρησιμοποιήθηκαν για να δείξουν ότι μια άνοδος κατά 1 μέτρο θα έβλαπτε προβλήτες, εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαίου, διυλιστήρια και άλλες υποδομές.
Στη νέα ανάλυση προστέθηκε το δεύτερο λιμάνι της Σαουδικής Αραβίας, το Γιανμπού, το οποίο επίσης διατρέχει υψηλό κίνδυνο με άνοδο 1 μέτρου. Η ομάδα χρησιμοποίησε δεδομένα εξαγωγών πετρελαίου του Bloomberg για να υπολογίσει τον όγκο και την αξία του πετρελαίου που εισάγεται και εξάγεται από τα λιμάνια. Μαζί, η Ras Tanura και η Yanbu εξήγαγαν πετρέλαιο αξίας 214 δισεκατομμυρίων δολαρίων (£171 δις) το 2023. Συνολικά, τα 13 λιμάνια αντιπροσώπευαν περίπου το 20% των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου το 2023.
Ο Murray Worthy, του Zero Carbon Analytics , ο οποίος είναι μέλος της ομάδας, δήλωσε: «Αυτή η ανάλυση δείχνει ότι το να βασιζόμαστε στα ορυκτά καύσιμα σε έναν κόσμο που θερμαίνεται είναι μια πορεία προς την καταστροφή, όχι την ενεργειακή ασφάλεια. Οι χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια επιλογή: να παραμείνουν στα ορυκτά καύσιμα και να διακινδυνεύσουν τη διακοπή του εφοδιασμού καθώς η άνοδος της θάλασσας πλημμυρίζει λιμάνια και τερματικούς σταθμούς ή μετάβαση σε ασφαλείς, βιώσιμες εγχώριες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Θα μπορούσαν να γίνουν προσπάθειες για την κατασκευή αντιπλημμυρικών αντιπλημμυρικών συστημάτων, κάτι που θα ήταν πολύ δαπανηρό, αλλά ο Γουόρθι είπε: «Τελικά είναι μια χαμένη μάχη. Πρέπει να συνεχίσετε να χτίζετε αυτά τα θαλάσσια τείχη ψηλότερα με την πάροδο του χρόνου».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Τράπεζα Πειραιώς: Εξαγοράζει την Εθνική Ασφαλιστική με 600 εκατ. ευρώ
- Συντάξεις: Ποιοι πριν τα 62 έτη δικαιούνται πρόωρη το 2025
- Ευρωπαϊκές αγορές: Τα αντίμετρα της ΕΕ στους δασμούς Τραμπ έφεραν κέρδη
- Βασ. Ψάλτης: «Η Alpha Bank συμβάλλει ενεργά στην ενίσχυση της κυπριακής οικονομίας»
- Ταχιάος: «Τέλος του 2025 το Μετρό της Θεσσαλονίκης στην Καλαμαριά, το 2027 παραδίδεται το Flyover»
- Σαράντης: Αυξημένα 17,1% τα καθαρά κέρδη στα 46 εκατ. ευρώ το 2024, μέρισμα 0,299174 ευρώ ανά μετοχή
- Παπαθανάσης: Στο 60% η απορρόφηση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης – Εν αναμονή 3,1 δισ. ευρώ
- Τραμπ: Θα απαντήσουμε με αντίποινα στους δασμούς της EE – Αναφορά στην Ιρλανδία
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις