Επιχειρήσεις

Γιατί το 2025 οι retailers ψηφίζουν Ελλάδα: Ποιες online και μη αλυσίδες έρχονται τους επόμενους μήνες

Financialreport.gr

Από τη Σκανδιναβία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Τουρκία

Φουντώνει όλο και περισσότερο ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις αλυσίδες λιανικής στη χώρα μας, καθώς η Ελλάδα πλέον αναδεικνύεται, σε αντίθεση με το παρελθόν ως προορισμός για τις διεθνείς αλυσίδες λιανικής κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με τη γρήγορη μόδα (fast fashion) και γενικότερα οικονομικές λύσεις για την οικογένεια.

Η κυριαρχία αλυσίδων όπως η Inditex (Zara) και η H&M έχει, εξάλλου, ελαττωθεί ελαφρώς σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, καθώς οι παίκτες έχουν αυξηθεί και το ερχόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρχει ακόμα περισσότερος συνωστισμός, με δεδομένο ότι υπάρχει και πίεση από τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Πρόκειται, εξάλλου, πλέον για μια omnichannel προσέγγιση της αγοράς, καθώς παράλληλα με τις αλυσίδες που έρχονται με φυσικά καταστήματα, αναμένεται να δούμε ακόμα περισσότερα online καταστήματα στο ελληνικό διαδίκτυο.

Αυτή η κινητικότητα στις αλυσίδες παρατηρείται τη στιγμή που, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2024, ο τζίρος των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα παρουσίασε μικρή αύξηση, χαμηλότερη του πληθωρισμού, αγγίζοντας τα 71,57 δις ευρώ. Ο κλάδος, δε, της ένδυσης είναι τελευταίος στη λίστα των κλάδων που συνεισφέρουν στον κύκλο εργασιών του λιανεμπορίου. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, στο σύνολο των επιχειρήσεων του τομέα λιανικού εμπορίου, ο κύκλος εργασιών το έτος 2024 ανήλθε σε 71,57 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2,4% σε σχέση με το έτος 2023, όπου είχε διαμορφωθεί σε 69,89 δισ. ευρώ.
Για τις επιχειρήσεις του τομέα λιανικού εμπορίου, χωρίς τους κλάδους οχημάτων τροφίμων και καυσίμων, ο κύκλος εργασιών το έτος 2024 ανήλθε σε 25,97 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1,8% σε σχέση με το έτος 2023, όπου είχε διαμορφωθεί σε 25,5 δισ. ευρώ.

Οι πέντε κλάδοι με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον ετήσιο κύκλο εργασιών 2024 είναι το λιανικό εμπόριο σε μη ειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό (27%), η πώληση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων (11,7%), το λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε ειδικευμένα καταστήματα (11,1%), τα φαρμακευτικά είδη σε ειδικευμένα καταστήματα (6,6%) και το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε ειδικευμένα καταστήματα (5,1%).

Κατά όσα αναφέρει στο Financial Report ο πρώην Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και εκπρόσωπος της GRECA κ. Μάκης Σαββίδης «η Ελλάδα είναι μεν μια μικρή αγορά, όμως το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια καταγράφει σημαντική άνοδο σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, και μάλιστα σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, την έχει βάλει στο στόχαστρο των διεθνών αλυσίδων πλέον». Ο κ. Σαββίδης, δε, προσθέτει ότι μέσα στο 2025 αναμένεται και η έλευση περισσότερων online αλυσίδων, καθώς και οι Έλληνες πλέον είναι πολύ πιο εξοικειωμένοι απ’ ό,τι στο παρελθόν με το e-commerce.

Ο Μάκης Σαββίδης

Ετοιμάζεται πυρετωδώς η έλευση της Αrket

Στο κέντρο της Αθήνας αναμένεται να ανοίξει, μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, σε ακίνητο που έχει κλειστεί ήδη και ετοιμάζεται για να υποδεχθεί το brand Arket. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να δημοσιευθούν οι πρώτες αγγελίες για τη στελέχωση του καταστήματος, με διψήφιο, για αρχή, αριθμό υπαλλήλων. Πρόκειται για την πρώτη απόπειρα της μάρκας στην Ελλάδα, η οποία αποφασίστηκε μετά από σχετικές έρευνες, με στόχο τα επόμενα χρόνια να επεκταθεί και σε άλλες ακόμα πόλεις της χώρας. Έχοντας ως έδρα τη Στοκχόλμη, το brand Arket, το οποίο λανσαρίστηκε από τον όμιλο H&M το 2017, διαθέτει συλλογές για γυναίκες, άνδρες, παιδιά, αλλά και το σπίτι, σε ένα ποιοτικό επίπεδο ελαφρώς πιο ανεβασμένο σε σχέση με τα καταστήματα της μητρικής εταιρείας. Εξάλλου, το brand Arket έχει και κομμάτια εστίασης, καθώς συνήθως στα καταστήματά της στεγάζει καφέ, καφέ με εποχιακές και vegetarian επιλογές στο στυλ του ΙΚΕΑ. Όπως αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση της H&M για τα οικονομικά αποτελέσματα της χρήσης 2024, το brand Αrket έκανε την είσοδό του σε Ισπανία, Πολωνία και Ιταλία μέσα στο φθινόπωρο του περασμένου έτους, ενώ το 2025 θα αποκτήσει παρουσία πέρα από την Ελλάδα και σε Νορβηγία, Αυστρία, Ιρλανδία. Μέχρι το τέλος του 2024, το brand Arket διέθετε 40 καταστήματα σε 17 διαφορετικές αγορές. Σε ό,τι αφορά, δε, τις επιδόσεις της σουηδικής εταιρείας στην αγορά του fast fashion, όπως έγινε γνωστό πριν από μερικές εβδομάδες, για το 2024 κατέγραψε λειτουργικά κέρδη 17,3 δισ. σουηδικές κορόνες (1,5 δισ. ευρώ με βάση χθεσινή ισοτιμία) και έσοδα 234,58 δισ. σουηδικές κορόνες (20,4 δισ. ευρώ).

H CEO Pernila Wollfart

Το νέο κατάστημα έκπληξη της H&M

Και οι επενδύσεις της σουηδικής εταιρείας δεν θα σταματήσουν εδώ, καθώς σύμφωνα με όσα αναφέρουν ανώτατες πηγές της στο Financial Report, επίσης μέσα στο 2025 στο κέντρο της Αθήνας προγραμματίζεται το άνοιγμα ενός καταστήματος – έκπληξη, το οποίο θα είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου σχεδιασμένο με όρους τεχνητής νοημοσύνης και τελευταίων τεχνολογιών σε ό,τι αφορά το λιανεμπόριο. Είναι πιθανό, δε, να έχει και μια σχετικά διαφορετική ονομασία, η οποία θα την διαφοροποιεί από την γνωστή επωνυμία.
Πρόκειται για ένα τύπου flagship store, το οποίο, όμως, δεν θα σταματήσει τη λειτουργία του, και το οποίο θα είναι ανάμεσα στα πέντε που θα υπάρχουν στην Ευρώπη. Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, είναι ένα project που δεν θα μοιάζει με τα άλλα καταστήματα που διαθέτει η εταιρεία στην Ελλάδα και το οποίο σχεδιάζεται με απόλυτη μυστικότητα από τα κεντρικά της H&M, με στόχο να ‘’ξαφνιάσει’’ τους ανταγωνιστές.

Ποια είναι η Zalando και πως συνδέεται με το e shop About You

Την έλευσή του στην Ελλάδα σχεδιάζει μέσα στο 2025 το e-shop με είδη ένδυσης Zalando, το οποίο συνδέεται με το e-shop About you, που ήδη δραστηριοποιείται στη χώρα μας μετά την πανδημία, καθώς στα τέλη του 2024 το εξαγόρασε.
Ειδικότερα, η Zalando, μια εταιρεία ένδυσης και αξεσουάρ δανικής προέλευσης, στην οποία βασικός μέτοχος είναι ο δισεκατομμυριούχος Δανός Anders Holch Povlsen, ιδιοκτήτης της εταιρείας μόδας Bestseller, η οποία έχει παράρτημα στη χώρα μας, και μεγαλομέτοχος της βρετανικής πλατφόρμας ASOS, έχει ως στόχο το 2025 να επεκταθεί σε τρεις αγορές: Στην Πορτογαλία, την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, χωρίς, όμως, να διευκρινίζεται πότε ακριβώς θα γίνει αυτό μέσα στη χρονιά.
Κατά όσα αναφέρθηκαν σε ενημέρωση αναλυτών, η Zalando την επόμενη διετία σκοπεύει να διευρύνει το αποτύπωμά της σε 28 χώρες, επιχειρώντας άνοιγμα σε νέες αγορές, για πρώτη φορά μετά το 2022, οπότε και είχε ξεκινήσει την πορεία της σε Ουγγαρία και Ρουμανία.
Αναμένεται σχετική επικοινωνιακή καμπάνια τους επόμενους μήνες, την ώρα που το ‘’όμορο’’ e-shop Αbout you κερδίζει συνεχώς έδαφος.

O Anders Holch Povlsen

Primark: Όλο και πιο κοντά στην Ελλάδα

Παρότι οι συζητήσεις τα προηγούμενα χρόνια για την είσοδό της στο εγχώριο λιανεμπόριο δεν ευδοκίμησαν, δημοσιεύματα αναφέρουν ότι μέσα στην επόμενη διετία η βρετανική αλυσίδα, η οποία πλέον βρίσκεται σε 450 σημεία σε όλο τον κόσμο, θα ενεργοποιήσει το δικαίωμά της να έρθει και στη χώρα μας, καθώς πριν από δύο χρόνια είχε προχωρήσει σε ίδρυση σχετικής εταιρείας.

Το 2024, πάντως, επένδυσε σε μεσογειακή χώρα, συγκεκριμένα στην Πορτογαλία, ανοίγοντας ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματά της στην Ευρώπη, ενώ πριν από λίγες ημέρες, μέσα στον Μάρτιο, άνοιξε το πρώτο της φυσικό σημείο πώλησης με εστίαση αποκλειστικά σε προϊόντα για το σπίτι.

Φρέσκια είσοδος για τη Vakko

Εξάλλου, πριν από λίγα 24ώρα άνοιξε το πρώτο εν Ελλάδι κατάστημα της τουρκικής Louis Vuitton ‘’Vakko’’ στο Κολωνάκι, η οποία είχε ιδρύσει το 2022 θυγατρική εταιρεία στην Ελλάδα, αλλά από τότε δεν είχε ενεργοποιήσει το δικαίωμά της να ανοίξει κατάστημα στη χώρα μας. Αυτό αποφασίστηκε τελικά λίγο πριν το τέλος του 2024, οπότε και βρέθηκε το ακίνητο στο Κολωνάκι, συνολικής έκτασης 750 τμ και μέσα στον Μάρτιο έγιναν οι πρώτες προσλήψεις σε σύμβουλους πωλήσεων, προσωπικό καταστήματος, αλλά και σχεδιαστές μόδας με στόχο να στελεχωθεί άμεσα. Πρόκειται για ένα brand πολυτελείας, το οποίο αποτελεί μέρος ενός πολυεπίπεδου ομίλου, ενός από τους μεγαλύτερους στην Τουρκία και την Ευρώπη, καθώς διαθέτει βιοτεχνία ρούχων, νυφικών, έναν ραδιοφωνικό σταθμό, δύο εστιατόρια, ένα ξενοδοχείο, ζαχαροπλαστείο και διάφορα άλλα πιο μικρά καταστήματα.

Μαρία Μπακοπούλου

[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu