Επικαιρότητα

Γιάννης Πανάρετος: Τι υποστηρίζει για τις κακές επιδόσεις των μαθητών που φοιτούν στα ελληνικά σχολεία

Με αφορή τα αποτελέσματα της PISA

Τα καθόλου ευχάριστα αποτελέσματα του διαγωνισμού της PISA για τις επιδόσεις των μαθητών που φοιτούν στα ελληνικά σχολεία, σχολιάζει ο ακαδημαϊκός Γιάννης Πανάρετος πρώην υφυπουργός Παιδείας ο οποίος είχε οριστεί και υπεύθυνος της ανοικτής διακυβέρνησης και διαβούλευσης της τότε κυβέρνησης.

Με μια σειρά αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Πανάρετος εστιάζει στο θέμα των πανελληνίων και θεωρεί ότι ο τρόπος που έχει εξελιχθεί η κατάσταση δημιουργεί μεγάλες ανισότητες και δεν προσφέρει ισότητα στην παιδεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Εξετάσεις PISA του ΟΟΣΑ: Κάτω από την βάση οι Έλληνες μαθητές σε μαθηματικά, φυσική και κατανόηση κειμένου

Στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες η Ελλάδα κατατάσσεται στη 44η θέση, από 80 χώρες, ενώ στην κατανόηση κειμένου στην 41η θέση - Οι αιτίες

Ακολουθούν οι εννέα αναφορές του:

  • Ημουν από τους εμπνευστές του προγράμματος PISA στον ΟΟΣΑ, στην αρχή της δεκαετίας του ´90. (Εκπροσωπούσα την χώρα στην εκπαιδευτική επιτροπή του ΟΟΣΑ). Πίστευα πολύ στις μετρήσιμες αξιολογήσεις στην εκπαίδευση (κ όχι μόνο).
  • Η χώρα μας διαχρονικά έχει απογοητευτικές επιδόσεις στο πρόγραμμα. Χειροτέρεψε όμως μετά το 2010, παρά τις μεταρρυθμίσεις που επιχειρήθηκαν. Έχουν διατυπωθεί πολλές βάσιμες ερμηνείες. (Ύλη, μέθοδοι διδασκαλίας, ποιότητα καθηγητών, συμπεριφορά γονέων κλπ).
  • Ποτέ όμως δεν έγινε εμπεριστατωμένη μελέτη εντοπισμού των βασικών προβλημάτων. Η ΟΛΜΕ υποστήριζε ότι το PISA αξιολογεί διαφορετικά από το δικό μας σύστημα (σωστό σε ένα βαθμό).
  • Η γνώμη μου ήταν (κ είναι) ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πανελλήνιες. (Κυρίως ο ακριβής προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης). Γύρω τους έχει οικοδομηθεί όλο το σύστημα. Ο κορσές της ύλης οδηγεί στην ακραία απομνημόνευση εις βάρος της κριτικής σκέψης (ουσία του PISA).
  • Στον βωμό της ισότητας (μικρή κ ακραία προσδιορισμένη εξεταστέα ύλη) έχουμε θυσιάσει την δημιουργική σκέψη των νέων.
  • Μελέτες που είχα κάνει πριν 20 περίπου χρόνια (αποτελέσματα στην σελίδα μου) είχαν δείξει ότι οι κοινωνικές ανισότητες διευρύνθηκαν αντί να μειωθούν (στις πανελλήνιες αποδίδουν καλύτερα οι μαθητές των ιδιωτικών με γονείς γιατρούς, καθηγητές μηχανικούς κλπ).
  • Όταν ο βασικός στόχος μιας πολιτικής αποτυγχάνει, η πολιτική θέλει αλλαγή. Εδώ η αλλαγή δεν είναι εύκολη. Έχει διαμορφωθεί μια ολόκληρη οικονομία κ μια νοοτροπία βολέματος γύρω από τις πανελλήνιες κ την μορφή που έχουν.
  • Από την εμπειρία δεκαετιών στην εκπαίδευση (κ στην πολιτική της) έχω καταλήξει ότι έφθασε η ώρα της ριζικής επανεξέτασης της πρακτικής των πανελληνίων. Πέρασαν 40 περίπου χρόνια με αυτές και στο όνομα του αδιάβλητου θυσιάζουμε την δημιουργική σκέψη γενεών.
  • Δύσκολο το εγχείρημα, κυρίως πολιτικά κ ψυχολογικά. Όμως, πρέπει να το αποτολμήσουμε. Αντί να ασχολούμαστε με ιδιωτικά πανεπιστήμια (επίσης πρόβλημα, αλλά στο τέλος και όχι στην ρίζα του προβλήματος) ας ξεκινήσουμε από την ρίζα. Εδώ να σας δω Κυριάκο 1 κ Κυριάκο 2.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu