Η Γερμανία έχει διαθέσει περισσότερα από 260 δισεκατομμύρια ευρώ για να αντιμετωπίσει τους άμεσους κινδύνους της ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά η τελική λύση θα είναι πολύ πιο δαπανηρή, και αμφίβολο αν θα πετύχει.
Το εκκρεμές τίμημα για τη μελλοντική προστασία του ενεργειακού συστήματος της χώρας προβλέπεται να ανέλθει σε πάνω από 1 τρισεκατομμύριο ευρώ έως το 2030, σύμφωνα με το BloombergNEF. Το κόστος περιλαμβάνει επενδύσεις στην αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και πάνω από όλα νέα παραγωγή για τη διαχείριση της σταδιακής κατάργησης των πυρηνικών σταθμών και των εργοστασίων παραγωγής με άνθρακα αλλά και την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης από ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Πρόκειται για ένα τολμηρό εγχείρημα – ίσως το πιο τολμηρό έργο από την ανοικοδόμηση της Γερμανίας», δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ο «πράσινος» αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ (στη φωτογραφία), ο οποίος επιβλέπει την πολιτική για το κλίμα και την ενέργεια.
Περίπου 250 γιγαβάτ νέας ισχύος θα πρέπει να εγκατασταθούν έως το 2030 – όταν η ζήτηση ενέργειας αναμένεται να είναι περίπου κατά το ένα τρίτο υψηλότερη από ό,τι είναι τώρα – σύμφωνα με εκτιμήσεις της γερμανικής ρυθμιστικής αρχής δικτύου και της δεξαμενής σκέψης Agora Energiewende.
Για να τεθεί η κλίμακα της πρόκλησης σε ένα πλαίσιο, αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η απαιτούμενη παραγωγή είναι αρκετή για να καλύψει την τρέχουσα ζήτηση των νοικοκυριών και για τα 448 εκατομμύρια κατοίκους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι προσθήκες θα είναι ένα μείγμα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εργοστασίων που θα λειτουργούν με φυσικό αέριο — που μπορεί μια μέρα να μετατραπούν για να λειτουργούν με υδρογόνο.
Με τα πυρηνικά και τον άνθρακα εκτός τραπεζιού, η Γερμανία προχώρησε σε ταχεία εγκατάσταση τερματικών σταθμών για την εισαγωγή πιο ακριβού υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς επιδιώκει να διασφαλίσει ότι έχει την ενέργεια για να τροφοδοτήσει την οικονομία της. Ταυτόχρονα, όμως, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι αντλίες θερμότητας και οι ηλεκτρολύτες για την παραγωγή υδρογόνου αναμένεται να αυξήσουν τη ζήτηση κατά 33% σε περίπου 750 τεραβατώρες έως το 2030, σύμφωνα με εκτιμήσεις της κυβέρνησης.
Ενώ ο Σολτς έχει δείξει ότι υπάρχει πολιτική βούληση να προωθήσει τη μετάβαση, χρειάζονται βοήθεια από τον ιδιωτικό τομέα, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας τόνων χάλυβα και άλλων υλικών που απαιτούνται για ένα τόσο τεράστιο εγχείρημα, σύμφωνα με το think tank E3G.
Η Γερμανία πρέπει επίσης να βρει πώς θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια όταν ο άνεμος και ο ήλιος δεν είναι διαθέσιμοι. Το σχέδιο της κυβέρνησης μέχρι στιγμής περιλαμβάνει την προετοιμασία ενός δικτύου νέων σταθμών φυσικού αερίου που θα μπορούν αργότερα να λειτουργούν με υδρογόνο, αν και αγωνίζεται να βρει επενδυτές πρόθυμους να αναλάβουν τέτοια δαπανηρά έργα.
«Υπό τις τρέχουσες συνθήκες, δεν μπορούν να αναμένονται επαρκείς επενδύσεις», δήλωσε η Βερόνικα Γκριμ, μέλος του οικονομικού συμβουλίου που συμβουλεύει την κυβέρνηση. Η έλλειψη χρηματοδότησης προέρχεται από το υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας στις αγορές ενέργειας και τους ασαφείς κανονισμούς, πρόσθεσε.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΗΠΑ: Στο 2,8% η ανάπτυξη το γ΄ τρίμηνο – Αυξημένες 3,5% οι καταναλωτικές δαπάνες
- Πηγές υπ. Άμυνας για Γκιουλέρ: Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αποτελούν εγγυητή της εθνικής μας κυριαρχίας
- Συνάλλαγμα: Το ευρώ σημειώνει άνοδο 0,42% στα 1,0530 δολάρια
- Βουλή – Γεωργιάδης σε Πολάκη: «Κάνεις πρόβα τζενεράλε συναρχηγού»
- Κικίλιας: Χρειάζεται ψυχραιμία και οργάνωση για πιθανή κακοκαιρία
- Εκλογές ΕΒΕΑ: 30 Νοεμβρίου με 2 Δεκεμβρίου
- Στα ύψη ο καφές: Υψηλό 47ετίας στα 3,158 δολάρια η λίβρα για την ποικιλία Arabica
- Τράπεζα Χανίων: Δωρεά 60 υπολογιστών στα σχολεία της Κρήτης
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις