Οι διασφαλίσεις που υπάρχουν είναι εντελώς ανεπαρκείς, δήλωσε η η Annemie Turtelboom, μέλος του ΕΕΣ
Ο κίνδυνος το ίδιο έργο να χρηματοδοτηθεί εις διπλούν με ενωσιακά κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης αυξάνεται διαρκώς. Πρόκειται για το ανησυχητικό συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει έκθεση που δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).
Τα πρωτοφανή κονδύλια που διατίθενται από το πρόγραμμα της ΕΕ για την ανάκαμψη μετά την πανδημία, το οποίο επιστρατεύει για πρώτη φορά σε τέτοια κλίμακα έναν χρηματοδοτικό μηχανισμό που δεν βασίζεται σε δαπάνες που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, μπορεί να αλληλεπικαλύπτονται με χρηματοδότηση από τον παραδοσιακό ενωσιακό προϋπολογισμό.
Ωστόσο, τα υπάρχοντα συστήματα δικλίδων δεν είναι αρκετά για να μετριάσουν πραγματικά τον αυξημένο κίνδυνο διπλής χρηματοδότησης.
Διαχρονικά, η ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής, τόσο μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσο και σε καθεμία χωριστά, αποτελούσε αποκλειστική αρμοδιότητα των ταμείων της πολιτικής συνοχής και του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη». Για τη δημοσιονομική περίοδο 2021-2027, τα ταμεία αυτά έχουν «προικοδοτηθεί» με 358 και 34 δισεκατομμύρια ευρώ, αντίστοιχα.
Ωστόσο, το Ταμείο Ανάκαμψης από την πανδημία, με τη μορφή του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), που συστάθηκε το 2021, και με τα 648 δισεκατομμύρια ευρώ που διαθέτει, χρηματοδοτεί και αυτό παρεμφερείς δράσεις σε παρόμοιους τομείς, όπως οι μεταφορές και οι ενεργειακές υποδομές.
Επιπλέον, αποτελεί το πρώτο μεγάλης κλίμακας μέσο ενωσιακής χρηματοδοτικής στήριξης που δεν συνδέεται με πραγματικές δαπάνες και, για τον λόγο αυτό, εμπεριέχει μεγαλύτερο κίνδυνο διπλής χρηματοδότησης των ίδιων δαπανών με ενωσιακούς πόρους.
«Η διπλή χρηματοδότηση συνιστά κατάχρηση των ενωσιακών κονδυλίων και κατασπατάληση των χρημάτων των Ευρωπαίων φορολογούμενων. Παρόλα αυτά, οι διασφαλίσεις που υπάρχουν είναι εντελώς ανεπαρκείς», δήλωσε η Annemie Turtelboom, μέλος του ΕΕΣ και αρμόδια για τον έλεγχο. «Το μοντέλο χρηματοδότησης που υιοθετήθηκε για το Ταμείο Ανάκαμψης υποτίθεται ότι θα απλούστευε τα πράγματα. Ωστόσο, η απλούστευση αυτή δεν θα πρέπει να στοιχίσει στην ΕΕ την αποδυνάμωση της προστασίας των οικονομικών συμφερόντων της.»
Το κλιμάκιο ελέγχου επισημαίνει ότι το νομικό πλαίσιο δεν έχει προσαρμοστεί στα διαφορετικά μοντέλα εκτέλεσης των δαπανών που εφαρμόζονται σήμερα. Είναι γεγονός ότι ο ορισμός της διπλής χρηματοδότησης, τον οποίο προβλέπει το πλαίσιο αυτό, δεν εξυπηρετεί στην περίπτωση του χρηματοδοτικού μοντέλου του συγκεκριμένου Ταμείου.
Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό οι εκταμιεύσεις δεν συνδέονται με δαπάνες, αλλά έρχονται ως ανταμοιβή για την επίτευξη ορόσημων και τιμών-στόχου. Επιπλέον, σημαντικό μέρος της παρεχόμενης χρηματοδότησης, που αφορά μεταρρυθμίσεις και άλλες δραστηριότητες που θεωρούνται «μηδενικού κόστους», απλώς παραβλέπεται, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει ότι αυτές δεν κρύβουν κανένα κίνδυνο διπλής χρηματοδότησης.
Ωστόσο, η άποψη αυτή βρίσκει αντίθετο το κλιμάκιο του ΕΕΣ. Η διάταξη για τη διπλή χρηματοδότηση δημιουργεί όχι μόνο μεγάλη σύγχυση, αλλά και αβεβαιότητα για το ποιοι έλεγχοι θα μπορούσαν να αποσοβήσουν αποτελεσματικά αυτό τον κίνδυνο.
Από τη σκοπιά των κρατών μελών, τα πολλαπλά εμπλεκόμενα επίπεδα διακυβέρνησης κάνουν τον συντονισμό και την εποπτεία να φαντάζουν ως τεράστια πρόκληση. Έτσι λοιπόν, ο έλεγχος της απουσίας διπλής χρηματοδότησης βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις υπεύθυνες δηλώσεις των αποδεκτών των ενωσιακών κονδυλίων.
Οι περισσότεροι διασταυρωτικοί έλεγχοι δεν είναι αυτοματοποιημένοι, με συνέπεια οι δυνατότητες για ελέγχους μεγάλης κλίμακας να είναι περιορισμένες. Δεδομένου ότι τα συστήματα ΤΠ δεν διακρίνονται για τη διαλειτουργικότητά τους, ο εντοπισμός της διπλής χρηματοδότησης δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Οι κανονισμοί της ΕΕ απαιτούν συνεργίες και συντονισμό μεταξύ προγραμμάτων. Στην πράξη, για συγκεκριμένα μέτρα, τα κράτη μέλη έχουν την τάση να αποφεύγουν τον συνδυασμό της στήριξης από το Ταμείο Ανάκαμψης με άλλα ενωσιακά ταμεία.
Ως προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η διασφάλιση που παρέχει σχετικά με την απουσία διπλής χρηματοδότησης βασίζεται σε ανεπαρκή τεκμήρια. Το κλιμάκιο ελέγχου θεωρεί ότι για την κατάσταση αυτή ευθύνεται ένα τυφλό σημείο που δημιουργεί ο ίδιος ο σχεδιασμός του Ταμείου και που έχει ως συνέπεια την ύπαρξη κενού λογοδοσίας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Μητσοτάκης: Θα στραφούμε στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης
- Έφυγε από τη ζωή ο επιχειρηματίας Δημήτρης Χαΐτογλου
- ΥΠΕΘΟ και ΑΑΔΕ στο Ζάππειο: Έρχονται 4 νέα εργαλεία στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής το 2025
- Έρευνα Pulse: Το 49% των ελεύθερων επαγγελματιών θεωρεί άδικη τη φορολόγησή τους
- Ευρωπαϊκές αγορές: Ήπια κέρδη – Βούλιαξε 15,5% η JD Sports
- Ο Πούτιν απειλεί τη Δύση: «Σε περίπτωση κλιμάκωσης, θα απαντήσουμε συμμετρικά»
- Bloomberg: Η Ελλάδα σχεδιάζει να αντλήσει από τις αγορές 8 δισ. ευρώ με νέα ομόλογα το 2025
- Trastor: Εξαγόρασε από την Prodea χαρτοφυλάκιο γραφείων αξίας 69,19 εκατ. ευρώ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις