Η απουσία της Ελλάδας από την αυτοκινητοβιομηχανία
Το άρθρο του Επίτροπου Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολου Τζιτζικώστα στην Καθημερινή «Κ»της Κυριακής μάς γέμισε ερωτηματικά πρώτα για το ποια είναι πραγματικά η κατάσταση στη χώρα μας, σε σχέση με αυτή που αναφέρεται και δεύτερον για το ποια ή άποψη της αυτοκινητοβιομηχανίας για τη νέα στρατηγική στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που παρουσίασε προ ολίγων ημερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Ελλάδα έχει αυτοκινητοβιομηχανία;
Mία από τις πρώτες απορίες που γεννιούνται σε κάποιον διαβάζοντας το άρθρο, είναι μόλις η δεύτερη παράγραφος όπου αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «οι εντυπωσιακοί αριθμοί υπογραμμίζουν την οικονομική σημασία του κλάδου για την Ευρώπη αλλά και για την Ελλάδα, όπου παράγουμε εξαρτήματα για αυτοκίνητα και ταυτόχρονα χιλιάδες συμπολίτες μας εργάζονται στις πωλήσεις και στη συντήρηση των αυτοκινήτων».
Υπάρχουν ουκ ολίγα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για ανυπαρξία της αυτοκινητοβιομηχανικής παραγωγής στην Ελλάδα. Μάλιστα, ακόμα και η Next.e.GO Mobile SE που ήρθε στο ελληνικό προσκήνιο το 2020 ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να δημιουργήσει εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας, όχι μόνο δεν κατάφερε να κατασκευάσει αυτοκίνητο στην Ελλάδα, αλλά πέρυσι υπέβαλε και αίτηση πτώχευσης, λόγω του «δυσμενούς περιβάλλοντος της αγοράς, και της αβεβαιότητας στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων μπροστά στην κινεζική εισβολή».
Οι αριθμοί μιλούν επίσης από μόνοι τους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ανακοίνωσε το 2023 ότι η Ελλάδα κι η Εσθονία έχουν τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων, με οχήματα ηλικίας σχεδόν 17 ετών, ενώ παρατηρώντας τον χάρτη εργοστασίων κατασκευής αυτοκινήτων της ACEA για την Ευρώπη του 2023, παρατηρεί κανείς ότι δεν υπάρχει κανένα εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων ή εξαρτημάτων στην Ελλάδα.
Αν υπήρχε η παραγωγή αυτοκινήτων ή εξαρτημάτων, δεν θα κατατασσόταν επίσης η Ελλάδα ανάμεσα στους πιο παλιούς στόλους επιβατηγών αυτοκινήτων, γιατί δεν είναι μόνο οι εισαγωγές που μπορούν να ισοσταθμίσουν την κατάσταση, αλλά η παραγωγή. Για παράδειγμα, στο Βέλγιο, όπου υπάρχουν τρία εργοστάσια παραγωγής των μελών της ACEA, η ηλικία των αυτοκίνητων καταγράφεται μόλις στα 9.5 έτη.
Αναπάντητα ερωτήματα
Για την αντιμετώπιση των επερχόμενων αλλαγών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάειν εγκαινίασε τον Ιανουάριο τον Στρατηγικό Διάλογο για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Προ ολίγον ημερών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο αρμόδιος Επίτροπος, παρουσιάστηκε το σχέδιο βιομηχανικής δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ραγδαίες τεχνολογικές αλλαγές και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός.
Ωστόσο, παραμένουν κάποια ερωτήματα αναπάντητα από το συγκεκριμένο πλάνο με τους κατασκευαστές να ελπίζουν ότι θα απαντηθούν σύντομα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, σε γενικές γραμμές, χαιρετίζει την εν λόγω πρωτοβουλία, ωστόσο επισημαίνει ότι «ο μοναδικός ρόλος και οι προκλήσεις της βιομηχανίας φορτηγών και λεωφορείων εξακολουθούν να χρειάζονται την κατάλληλη αναγνώριση», και υπάρχουν κάποια ερωτηματικά τα οποία παραμένουν αναπάντητα.
«Εκτιμούμε την εστίαση στην επιτάχυνση της ανάπτυξης της αυτόνομης οδήγησης και τα προτεινόμενα μέτρα ελάφρυνσης του CO2 για το 2025 για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Επιτρέψτε μου όμως να ξεκαθαρίσω την πρωταρχική μας ανησυχία: πώς θα χαράξουμε την πορεία μέχρι το 2035 με την απαραίτητη ευελιξία και τον αναγκαίο ρεαλισμό για να λειτουργήσει αυτή η μετάβαση; Αυτό είναι το θεμελιώδες ερώτημα που θα θέλαμε να εξετάσουμε με τον Πρόεδρο της Επιτροπής κατά την επόμενη συνάντηση του Στρατηγικού Διαλόγου», δήλωσε ο Matthias Zink, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA).
Επίσης, ο Christian Levin, πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων του ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Scania δήλωσε τα εξής:
«Μας απομένουν λιγότερα από πέντε χρόνια για να φτάσουμε από το 2% στο 35% του μεριδίου αγοράς, ενώ σήμερα δεν υπάρχει σχεδόν καμία από τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Είναι σημαντικό το επερχόμενο σχέδιο δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία να περιλαμβάνει μια επιταχυνόμενη αναθεώρηση των προτύπων CO2 για τα βαρέα οχήματα έως το 2025, βάσει μιας επείγουσας αξιολόγησης των ευνοϊκών συνθηκών. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας και είναι απαραίτητα για την καθημερινή ζωή εκατομμυρίων πολιτών και επιχειρήσεων. Για να επιταχυνθεί όμως η μετάβασή τους στην κλιματική ουδετερότητα, πρέπει να δοθεί πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη κρίσιμων υποδομών, στη διασφάλιση της ισοτιμίας του κόστους και στην τόνωση της ζήτησης για φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών.»
Ταχεία και συγκεκριμένη δράση
Από την άλλη, η Ένωση Ευρωπαίων Προμηθευτών Αυτοκινητοβιομηχανίας (CLEPA) αναγνωρίζει ότι το σχέδιο βιομηχανικής δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ο στρατηγικός διάλογος έρχονται στην πιο κατάλληλη και κρίσιμη στιγμή, αλλά και για εκείνους βασικά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα, ενώ ο επείγων χαρακτήρας της κατάστασης υποστηρίζουν ότι απαιτεί ταχεία και συγκεκριμένη δράση.
«Η περιορισμένη ελάφρυνση της συμμόρφωσης είναι σημαντική. Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει: Πώς θα εφαρμοστεί η τεχνολογική ουδετερότητα στην πράξη; Για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα και να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας, η ΕΕ πρέπει να υιοθετήσει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο βιώσιμων τεχνολογιών – συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV), των συστημάτων επέκτασης της αυτονομίας, του υδρογόνου και των ανανεώσιμων καυσίμων», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της CLEPA Benjamin Krieger.
«Η δέσμευση της Επιτροπής για ένα πλαίσιο ανταλλαγής δεδομένων οχημάτων αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα εμπρός. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις κινδυνεύουν να καθυστερήσουν και τις επενδύσεις και να επιβραδύνουν την πρόοδο σε μια εποχή που η ταχύτητα είναι κρίσιμη. Εάν οι κατευθυντήριες γραμμές αποδειχθούν ανεπαρκείς, θα είναι απαραίτητη η πρόσθετη ρύθμιση», δήλωσε ο Benjamin Krieger.
Μαριάνθη Πελεκανάκη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Deloitte: Στα 3,8 δισ. ευρώ η συνεισφορά της ΕΑΤΕ στην ελληνική οικονομία
- Ουκρανία: Προτείνει άμεση «ανακωχή στους αιθέρες και την θάλασσα» με την Ρωσία
- Enterprise Greece: Νέο τριετές μνημόνιο συνεργασίας με Eurobank
- Super League: Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός στην πρεμιέρα των playoffs
- ΟΣΕ: Απαντά σε δημοσίευμα για προσλήψεις από την εκλογική περιφέρεια του Σταϊκούρα
- Novo Nordisk: Πτώση 5% της μετοχής λόγω του πειραματικού φαρμάκου CagriSema
- SKAG: Ο Θοδωρής Σκαγιάς νέος CEO
- ΥΠΑ: Παράνομη η απεργία του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών – Κανονικά οι πτήσεις
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις