Η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί ελάφρυνση του χρέους της, εάν διατηρήσει το πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από το 3% του ΑΕΠ για 20 χρόνια, αναφέρει εμπιστευτικό έγγραφο του ESM που έχει στην κατοχή του το Reuters, στο οποίο και παρατίθενται τα τρία πιθανά σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι για το χρέος.
Το εν λόγω έγγραφο προοριζόταν για το Eurogroup της Δευτέρας, το οποίο και έληξε δίχως συμφωνία, λόγω του χάσματος μεταξύ των Ευρωπαίων και του ΔΝΤ σχετικά με την ανάπτυξη και τα πλεονάσματα που πρέπει να καταγράφει η Ελλάδα στο μέλλον.
Όπως αναφέρεται, με πλεονάσματα άνω του 3% για τα επόμενα 20 χρόνια η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί ελάφρυνση χρέους. Η εκτίμηση αυτή έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με το ΔΝΤ, το οποίο επιμένει ότι τα νούμερα του ελληνικού προγράμματος δεν βγαίνουν, ζητώντας χαμηλότερους δημοσιονομικούς στόχους και «κούρεμα» χρέους εδώ και τώρα, έτσι ώστε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα της χώρας.
Το έγγραφο, σύμφωνα με το πρακτορείο, προετοιμάστηκε από τον Μηχανισμό για τους υπουργούς οικονομικών της ευρωζώνης και το ΔΝΤ την προηγούμενη Δευτέρα, στο πλαίσιο του Eurogroup.
Σύμφωνα με την μελέτη του ESM, η Αθήνα δεν θα χρειαστεί ελάφρυνση χρέους, αν διατηρήσει τα πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 3,5% ως το 2032 και πάνω από το 3% ως το 2038.
Η ΕΚΤ αναφέρει ότι τέτοιες μεγάλες περίοδοι υψηλών πλεονασμάτων δεν είναι πρωτοφανείς: Η Φινλανδία, για παράδειγμα, είχε πρωτογενές πλεόνασμα 5,7% επί 11 χρόνια την περίοδο 1998-2008 και η Δανία 5,3% για 26 χρόνια, από το 1983 ως το 2008.
Μια δεύτερη επιλογή στο σενάριο Α προβλέπει ότι η Ελλάδα διασφαλίζει την ανώτατη δυνατή ελάφρυνση χρέους με βάση τη συμφωνία του Μαϊου του 2016.
Η Ελλάδα θα έπρεπε σε αυτή την περίπτωση να διατηρήσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ως το 2022 αλλά μετά θα μπορούσε να το μειώσει περίπου στο 2% ως τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και στο 1,5% ως το 2048, με μέσο πλεόνασμα της περιόδου 2023-2060 στο 2,2%.
Επέκταση της ωρίμανσης των δανείων
Στο έγγραφο αναφέρεται ότι η μέγιστη δυνατή ελάφρυνση χρέους που εξετάζεται είναι η επέκταση της μέσης σταθμισμένης ωρίμανσης των δανείων κατά 17,5 έτη από τα 32,5 έτη που είναι σήμερα, με τα τελευταία δάνεια να λήγουν το 2080.
Ο ESM μπορεί επίσης να περιορίσει την αποπληρωμή του χρέους στο 0,4% του ΑΕΠ έως το 2050 και να ορίσει “ταβάνι” 1% στο επιτόκιο των δανείων έως το 2050.
Η πληρωμή των καταβλητέων τόκων που θα υπερβαίνουν το 1%, θα αναβάλλεται έως το 2050 και το ποσό θα ενσωματωθεί στο κόστος χρηματοδότησης του ταμείου διάσωσης.
Επίσης, ο ESM θα επαναγοράσει το 2019 τα 13 δισ. ευρώ που η Ελλάδα οφείλει στο ΔΝΤ καθώς αυτά τα δάνεια είναι πολύ πιο ακριβά από αυτά της Ευρωζώνης.
Τα παραπάνω αναμένεται να διατηρήσουν τις μικτές χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας στο 13% του ΑΕΠ εώς το 2060 και θα οδηγήσουν το λόγο χρέους προς ΑΕΠ στο 65,4% το 2060, από περίπου 180% του ΑΕΠ σήμερα.
Το πρώτο σενάριο υποθέτει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης στην Ελλάδα 1,3% την προβλεπόμενη περίοδο.
Το ΔΝΤ πιστεύει ότι οι εκτιμήσεις για την οικονομική ανάπτυξη και το πρωτογενές πλεόνασμα είναι μη ρεαλιστικές στην περίπτωση της Ελλάδα όπου οι φορείς χάραξης πολιτικής είναι αδύναμη και η παραγωγικότητα είναι χαμηλή.
Plan B
Το δεύτερο σενάριο έχει δομηθεί με βάση τις υποθέσεις του ΔΝΤ για μέση ανάπτυξη της τάξης του 1% και την επιστροφή το 2023 σε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5%, μετά από πέντε χρόνια διατήρησής του στο 3,5%. Αυτό προβλέπει ότι το ελληνικό χρέος θα αυξηθεί και θα αγγίξει το 226% το 2060.
Σε αυτή την περίπτωση οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να ανακεφαλαιοποιηθούν και οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, θα είναι στα τέλη του 2020 πάνω από το όριο του 15% του ΑΕΠ, που υποσχέθηκαν οι υπουργοί της Ευρωζώνης, αγγίζοντας επίπεδα άνω του 50% το 2060.
Για να καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος, σύμφωνα τις υποθέσεις του ΔΝΤ, η Ευρωζώνη θα πρέπει να δώσει στην Ελλάδα βαθύτερη ελάφρυνση χρέους απ’ ότι προσέφερε υπό όρους το 2016 – κάτι που οι υπουργοί απορρίπτουν.
Τον Μάιο του 2016 η Ευρωζώνη υποσχέθηκε να επεκτείνει τη διάρκεια και τις περιόδους χάριτος των ελληνικών δανείων ώστε οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας να υποχωρήσουν κάτω του 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα μετά το 2018 και κάτω του 20% του ΑΕΠ αργότερα.
Επίσης, η Ευρωζώνη είχε δηλώσει ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο να αντικατασταθούν τα πιο δαπανηρά δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα με φθηνότερη ευρωπαϊκή πίστωσης και να επιστρέψει στην Αθήνα τα κέρδη από το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών ομολόγων που αγοράστηκαν από τις εθνικές κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης.
Αλλά όλα αυτά, αναφέρει το Reuters, μπορούν να συμβούν μόνο εάν η Ελλάδα φέρει εις πέρας τις μεταρρυθμίσεις έως τα μέσα το 2018 και μόνο εάν η ανάλυση δείξει ότι η Αθήνα χρειάζεται την ελάφρυνση προκειμένου να καταστήσει το χρέος της βιώσιμο.
Το τρίτο σενάριο είναι ένας συμβιβασμός ανάμεσα στο πρώτο και το δεύτερο σενάριο και προβλέπει μέσο ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης της τάξης του 1,25%, πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2022 και σταδιακή μείωσή του στη συνέχεια στο 1,8% αντί στο 2,2% για την περίοδο 2023-2060.
Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, το ελληνικό χρέος θα μπορούσε να καταστεί βιώσιμο με την παράταση των μέσων σταθμισμένων λήξεων κατά 15 έτη με τα τελευταία δάνεια να λήγουν το 2080, την επιβολή ανώτατου ορίου στα επιτόκια των δανείων στο 1% έως το 050 και τον καθορισμό του ανώτατου ορίου απόσβεσης στο 0,4% του ελληνικού ΑΕΠ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Wall Street: Νέα ρεκόρ για Dow Jones και S&P 500
- Καναδάς: Πέντε ειδησεογραφικά ΜΜΕ μηνύουν την OpenAI για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας
- Νάγκελ (ΕΚΤ) για γαλλικά ομόλογα: Δεν διασώζουμε μεμονωμένες χώρες
- Ευρωπαϊκές αγορές: Κέρδη σχεδόν 1% για τον Stoxx τον Νοέμβριο
- Attica Πολυκαταστήματα: Μας έβαλαν πρόστιμο 400.000 ευρώ για μηδενικό τζίρο
- ΕΛΙΝΟΙΛ: Μειωμένα κατά 5% στα 7,73 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη το 9μηνο
- Attica Bank: Ασκήθηκαν 359,4 εκατ. δικαιώματα, αντιστοιχούν σε 1,25 δισ. νέες μετοχές
- Δείτε live: Τα αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις