Επιχειρήσεις

Ερυθρά Θάλασσα: Πίεση στον Πειραιά, αυξήσεις σε logistics και ασφάλιστρα

Αλυσιδωτές αντιδράσεις λόγω της έντασης στην Ερυθρά θάλασσα

Aναταράξεις, αλλαγή ναυτιλιακού χάρτη και απομακρύνσεις μεγάλων εταιρειών από το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να φέρει η συνεχιζόμενη ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα

Με αγωνία και προβληματισμό για το τι μπορεί να επιφυλάσσει η επόμενη ημέρα στα κόστη των επιχειρήσεων, στη ροή των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και για την πιθανότητα μετακύλισης των αυξημένων τιμών στα μεταφερόμενα είδη και τελικά στον καταναλωτή παρακολουθούν τις τελευταίες ημέρες παράγοντες των λιμένων της χώρας μας, εταιρείες logistics, ναυτιλιακές εταιρείες και φυσικά επιχειρηματίες την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, ήδη από τους τελευταίους μήνες του 2023.

Αυτό συμβαίνει από τότε που οι μαχητές των Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν, από τις τελευταίες ημέρες του περασμένου Δεκεμβρίου αύξησαν τις επιθέσεις σε πλοία που διέρχονται από τον Κόλπο του Άντεν και τη νότια Ερυθρά Θάλασσα.

Αυτές οι επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα απειλητικό κλίμα για όσους χρησιμοποιούν αυτή τη δίοδο, με συνέπεια εδώ και κάποιες ημέρες, λόγω αλλαγής πλεύσης, να έχουν ξεκινήσει να παρουσιάζονται κάποια κενά στην εφοδιαστική αλυσίδα, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Χαρακτηριστικό είναι ότι, κατά όσα έχουν γίνει γνωστά από τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, σχεδόν όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απομακρύνθηκαν από τη διώρυγα του Σουέζ, κατευθυνόμενα πλέον προς τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Αυτό σημαίνει ότι προτιμούν, πλέον, να πραγματοποιούν το γύρο της Αφρική, αλλάζοντας κυρίως τα δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και προσθέτοντας έως και δύο εβδομάδες στο κανονικό ταξίδι των 35 ημερών και δημιουργώντας μεγάλα κενά στις αφίξεις των πλοίων προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Σύμφωνα με ευρωπαίους αναλυτές «σε μακροοικονομικούς όρους, οι επιπτώσεις, στην παρούσα φάση, είναι μικρές έως αμελητέες». Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Οικονομίας της Γερμανίας τόνισε ότι παρακολουθεί την κατάσταση, δηλώνοντας ότι ο μόνος αισθητός αντίκτυπος στην παραγωγή μέχρι στιγμής ήταν μερικές περιπτώσεις επιμηκυμένων χρόνων παράδοσης.

Υπάρχουν, ωστόσο, κλάδοι που μπορούν να επηρεαστούν περισσότερο: Οι καθυστερημένες αφίξεις υλικών ειδικά στην ευρωπαϊκή βιομηχανία έχουν φέρει, πχ, δυσλειτουργίες στην παραγωγή ορισμένων κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Λιγότερα πλοία στον Πειραιά, αυξημένα τα κόστη

Στον Πειραιά υπάρχει ανησυχία, κυρίως για το πώς θα εξελιχθεί το ζήτημα και όχι τόσο για μια υπαρκτή, σημαντική επίδραση, τουλάχιστον ακόμα, στον εφοδιασμό εμπορευμάτων. Πηγές από τον ΟΛΠ ανέφεραν στο Finacial Report ότι στην προβλήτα 1 του λιμένα Πειραιά, στην οποία εισέρχονται κατά μέσο όρο 1 εκατ. conteiners ετησίως, έχουν παρατηρηθεί τις τελευταίες εβδομάδες καθυστερήσεις πλοίων, που μπορεί να φτάνουν ακόμα και τις επτά ή και παραπάνω κάποιες φορές, ημέρες.

«Η εικόνα που έχουμε σε σχέση με το ποσοστό αυτό δεν είναι σαφής, θα το τοποθετούσαμε γύρω στο 30%» τονίζεται από τις ίδιες πηγές, κάτι που στο συνολικό όγκο των εμπορευματοκιβωτίων που έρχονται, έχει μικρή, ακόμα, αρνητική συνεισφορά. Γνωρίζουμε, επίσης, ότι είναι πολλές οι ναυτιλιακές εταιρείες που προτιμούν πλέον να κάνουν το γύρο της Αφρικής , με αποτέλεσμα αυτό να έχει επίδραση και στο κόστος των καυσίμων που χρησιμοποιούν. Αυτό θεωρούμε ότι είναι πιθανό να μετακυλίεται στις οικονομικές τους συναλλαγές με τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις Κρατάμε, όμως, στάση αναμονής, σε σχέση με το τι μπορεί να συμβεί τις επόμενες εβδομάδες».

Από πλευράς του, το στέλεχος της εταιρεία Logistics Sarmed, Δημήτρης Καραγιάννης δηλώνει ότι  “εννοείται πως, ήδη, υπάρχει αύξηση από τις αρχές του 2024 τόσο στα κόστη της μεταφοράς, όσο και στα ασφάλιστρα των πλοίων. Αυτό σημαίνει πχ ότι ένα container από την Κίνα που κόστιζε 2.000 ευρώ τώρα μπορεί να πάει ακόμα και 5.000 πάνω, με καθυστέρηση που μπορεί να φτάσει και 20 ημέρες”, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι ελλείψεις σε προϊόντα δεν υπάρχουν.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, οι καθυστερήσεις, πέρα από τις αυξήσεις, αναμένεται να φέρουν και πιέσεις στα λιμάνια και στα logistics, καθώς είναι πιθανό την ίδια χρονική στιγμή να έρθουν πχ δυο φορτία από το ίδιο εμπόρευμα, δημιουργώντας κομφούζιο.

Μεταφέρει, επίσης, ένα ακόμα σενάριο: «Ακούγεται ότι τις επόμενες ημέρες οι Χουθι θα αφήνουν ρώσικα και κινέζικα πλοία να περνούν από την Ερυθρά θάλασσα. Και αυτό μπορεί να είναι ευνοϊκό για τα εμπορεύματα που έρχονται στο λιμάνι του Πειραιά, λόγω Cosco, λύνοντας ένα μέρος του προβλήματος, όμως μπορεί να δημιουργήσει αλλά ζητήματα, αθέμιτου ανταγωνισμού».

O Chief Commercial Operating Officer της Sarmed, Δημήτρης Καραγιάννης

Μικρότερη επίδραση στη Βόρεια Ελλάδα

Στον αντίποδα, η αίσθηση που υπάρχει στη Βόρεια Ελλάδα είναι ότι η επίδραση, τόσο όσον αφορά την είσοδο, με καθυστέρηση, εμπορευματικών πλοίων από την περιοχή, αλλά και την πιθανολογούμενη αύξηση στα καύσιμα και κατά συνέπεια και στις τιμές των προϊόντων είναι πολύ μικρότερη από αυτή που υπάρχει στο λιμάνι του Πειραιά. Η μεγάλη εικόνα από στελέχη του λιμένα όπως μεταφέρεται είναι ότι προς το παρόν δεν έχουν αναφερθεί ελλείψεις σε προϊόντα, ή δυσανάλογες χρεώσεις λόγω της παρατεταμένης παραμονής στη θάλασσα.

Ωστόσο, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλιακών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, Βασίλης Καμπάκης αναφέρει στο Finacial Report ότι η κατάσταση έτσι όπως έχει διαμορφωθεί είναι άγνωστο πότε θα τερματιστεί και ότι πέρα από τις αυξήσεις σε Logistics, καύσιμα και καθυστερήσεις, μπορεί να φέρει μια σειρά ακόμα αλυσιδωτών αντιδράσεων. «Έχουν αυξηθεί από τις αρχές Ιανουαρίου και νομίζω θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο τα ασφάλιστρα, πλέον οι εταιρείες κάνουν ενδελεχείς ελέγχους πριν ασφαλίσουν τα πλοία. Επίσης, είναι πιθανό να οδηγηθούμε στην απομάκρυνση κάποιων μεγάλων εταιρειών από τον Πειραιά, καθώς ίσως προτιμήσουν κάποια πιο κοντινά στην Αφρική λιμάνια, όπως πχ της Μασσαλίας και εν γένει της Ισπανίας. Αυτό μπορεί να φέρει στο μέλλον την παγίωση μιας κατάστασης που δεν μας συμφέρει καθόλου σαν λιμάνι είτε Πειραιά, είτε Θεσσαλονίκης. Προς το παρόν βλέπουμε τεράστιες αυξήσεις στις μεταφορές των Logistics, ακόμα και 50% είναι τα νέα συμβόλαια, κάτι που σίγουρα θα φέρει νέες ανατιμήσεις σε διάφορα προϊόντα».

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλιακών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, Βασίλης Καμπάκης

Πως επηρεάζονται μεγάλες εταιρείες – Τι ανέφερε η Jumbo

Την ίδια στιγμή, στελέχη από μεγάλες εταιρείες που λαμβάνουν μεγάλο μέρος των εμπορευμάτων τους μέσω θαλάσσης, από τη συγκεκριμένη περιοχή, μιλούν για «μια κατάσταση που παρακολουθούμε και μας αφορά, καθώς αν εξακολουθήσει, θα έχει γενικά σημαντική επίδραση στα κόστη και στις τελικές ημερομηνίες παραδόσεων».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ελάχιστες ημέρες πριν, σχετική αναφορά για την κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα τις τελευταίες εβδομάδες και πως αυτή μπορεί να επηρεάσει τα συμβόλαια ανάμεσα σε εταιρείες logistics είχε κάνει και σε ανακοίνωσή της η εταιρεία Jumbo, βάζοντας στο στόχαστρο τους μεγάλους διεθνείς ομίλους logistics.

Ειδικότερα, όπως είχε τονιστεί στην εν λόγω ανακοίνωση ’’για μία ακόμη φορά, η πορεία των πωλήσεων -κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς- απέδειξε την ορθότητα της στρατηγικής επιλογής του Ομίλου JUMBO, για διατήρηση των τιμών σε επίπεδα αντίστοιχα των εισοδημάτων του καταναλωτικού κοινού. Την ίδια ακριβώς στρατηγική, θα ακολουθήσει ο όμιλος και στην παρούσα συγκυρία κατά την οποία, κάποιοι από τους μεγάλους διεθνείς μεταφορικούς ομίλους logistics, χρησιμοποιούν ως πρόσχημα την ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα, για να υπερδιπλασιάσουν το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, ενώ είναι σε ισχύ ετήσια εκατέρωθεν δεσμευτικά συμβόλαια για το 2024. Ο Όμιλος JUMBO δηλώνει ότι δεν πουλά – και συνεπώς δεν προτίθεται να προσφέρει- συγκυριακά υπερτιμημένα προϊόντα που θα επιβαρύνουν τον Έλληνα καταναλωτή περαιτέρω στην ήδη δυσανάλογη αύξηση τιμών. Τα προϊόντα επιλέγονται ώστε να ανταποκρίνονται άμεσα στις ανάγκες και τις δυνατότητες των καταναλωτών. Για αυτό τον λόγο, ο Όμιλος JUMBO αρνείται να προμηθευτεί και να διαθέσει στα καταστήματα του, προϊόντα που ανατιμώνται με τεχνικές και μεθόδους που δεν συνάδουν με τα διεθνώς παραδεκτά εμπορικά ήθη.

Σε νεότερη επικοινωνία του Finacial Report με τη Jumbo, αναφέρθηκε ότι «εμμένουμε σε ό,τι έχουμε πει στην τελευταία μας ανακοίνωση και δεν υπάρχει κάτι επιπρόσθετο που να θέλουμε να ανακοινώσουμε».

Μαρία Μπακοπούλου

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu