Πολιτική

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή για το ποιους αφορά η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου

Στη Βουλή το θέμα από τον Χάρη Μαμουλάκη, με ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών

Απαντήσεις στο ζήτημα του ενιαίου μισθολογίου ζητάει ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, καταθέτοντας σχετική Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών, με την συνυπογραφή 18 ακόμη Βουλευτών.

«Το 2011 στο πλαίσιο της δημοσιονομικής ασφυξίας τέθηκε σε εφαρμογή το ενιαίο μισθολόγιο – βαθμολόγιο στο δημόσιο τομέα» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Σήμερα, δεκατρία χρόνια μετά, έχει θεσπιστεί πλήθος ειδικών διατάξεων, εξαιρέσεων κ.λπ. αλλά και ειδικών επιδομάτων και ρυθμίσεων ως προς την υπερωριακή απασχόληση και την αμοιβή, τα μπόνους, τις πρόσθετες αμοιβές συλλογικών οργάνων κ.ά. για κατηγορίες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του σχετικού νομοθετικού πλαισίου. Κι επειδή η σημασία τήρησης της αρχής της ισότητας αλλά και πληροφόρησης ως προς το ποιοι εν τέλει σηκώνουν το «βάρος» του ενιαίου μισθολογίου είναι αυτονόητη, φέρνουμε το θέμα στη Βουλή, ζητώντας ξεκάθαρες απαντήσεις από τους συναρμόδιους Υπουργούς.»

Με την Ερώτηση γίνεται εκτενής αναφορά στο ιστορικό του ενιαίου μισθολογίου και ζητούνται απαντήσεις στα ερωτήματα:

1) Πόσοι υπάλληλοι ανά κατηγορία και εργασιακό καθεστώς υπηρετούν διακριτά στις απαριθμούμενες περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023;

2) Πως έχει διαμορφωθεί σήμερα το μέσο μικτό μισθολογικό κόστος συμπεριλαμβανομένων των επιδομάτων κ.ά. για κάθε κατηγορία υπαλλήλου και εργασιακό καθεστώς, ανά υπουργείο και ανά εποπτευόμενο φορέα, οργανισμό και νομικό πρόσωπο που εντάσσεται σε έκαστο υπουργείο;

3) Πως έχει διαμορφωθεί σήμερα και διακριτά ανά απαριθμούμενη περίπτωση της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023, πλην των περιπτώσεων που αναφέρονται στο δεύτερο ερώτημα, το μέσο μικτό μισθολογικό κόστος ανά κατηγορία υπαλλήλου και εργασιακό καθεστώτος συμπεριλαμβανομένων τυχόν επιδομάτων κ.ά.;

4) Πόσοι υπάλληλοι που υπηρετούν διακριτά στις απαριθμούμενες περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023 λαμβάνουν αμοιβή για συμμετοχή σε συλλογικό όργανο και ποιο είναι το μέσο μικτό κόστος αυτής;

5) Πόσες και ποιες ειδικές διατάξεις, εξαιρέσεις και ρυθμίσεις ως προς το μισθολόγιο και τα επιδόματα αλλά και τις πρόσθετες αμοιβές έχουν θεσπιστεί και είναι σε ισχύ διακριτά για όσους υπηρετούν στις απαριθμούμενες περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023;

6) Για πόσους και ποιους Οργανισμούς και Ανώνυμες Εταιρείες (Δ.Ε.Κ.Ο.) που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α` του ν. 3429/ 2005 θεσπίστηκε εξαίρεση από το 2019 έως και σήμερα ως προς την εφαρμογή όσων ρυθμίζονται μισθολογικά με το ν.4354/2015;

7) Θα εξετάζατε ένα σχέδιο αναμόρφωσης/μεταρρύθμισης του μισθολογίου του δημοσίου τομέα με βάση το οποίο να τηρείται η αρχή της ισότητας, αλλά και πρόσθετα μέτρα που θα οδηγούσαν στην επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού;

Η ερώτηση

Προς τους κκ. Υπουργούς:

  1. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
  2. Υπουργείο Εσωτερικών

Θέμα: «Ποιους αφορά τελικά η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου;»

Το 2011 στο πλαίσιο της δημοσιονομικής ασφυξίας τέθηκε σε εφαρμογή το ενιαίο μισθολόγιο – βαθμολόγιο στο δημόσιο τομέα. Η αιτιολογική μάλιστα έκθεση του ν.4024 αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ο ελληνικός δημόσιος τομέας παρουσιάζει φαινόμενα παθογένειας στη λειτουργία του λόγω των παραδοσιακών κομματικών παρεμβάσεων…». Μία εκ των αρχών στις οποίες υποτίθεται ότι στηρίχθηκε ο εν λόγω νόμος ήταν αυτή της ισότητας και της αξιοκρατίας αλλά και της κομματικής ουδετερότητας. Προς τούτο, κατοχυρώθηκε, μεταξύ άλλων, η σύνδεση της βαθμολογικής ιεραρχίας αλλά και της μισθολογικής εξέλιξης, με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του υπαλλήλου. Βέβαια, το βάρος των περικοπών τα τέσσερα πρώτα χρόνια εφαρμογής του νόμου δε το σήκωσαν όλοι όσοι ενέπιπταν στο πεδίο εφαρμογής του. Έτσι, το 2015 με τον εν ισχύ ν.4354 επιχειρήθηκε να τηρηθεί εν τοις πράγμασι η αρχή της ισότητας, δεδομένου ότι με ειδικές διατάξεις είχαν εξαιρεθεί από την εφαρμογή της αρκετές κατηγορίες προσωπικού. Ωστόσο, σήμερα μετά την πάροδο δεκατριών ετών είναι θεμιτό να γνωρίζουμε ποιους εν τέλει αφορά αυτή η ισότητα.

Πιο συγκεκριμένα, στις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου, αλλά και στα οριζόμενα στις σχετικές με: τις ώρες και την αποζημίωση καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου και τις αμοιβές συλλογικών οργάνων εμπίπτουν οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου των: Δημόσιος τομέας: Γενική Κυβέρνηση, τα εκτός αυτής νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), καθώς και τις εκτός αυτής δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς του Κεφαλαίου Α` του ν. 3429/2005 (Α`314), ανεξαρτήτως εάν έχουν εξαιρεθεί από την εφαρμογή, Υποτομέας της Κεντρικής Κυβέρνησης: περιλαμβάνει την Κεντρική Διοίκηση και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές που έχουν νομική προσωπικότητα, εφόσον τα παραπάνω περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, αλλά δεν ανήκουν στους υποτομείς των ΟΤΑ και των ΟΚΑ των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (Ο.Κ.Α.), Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και δεύτερου βαθμού, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) που ανήκουν στο κράτος, ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α.- κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου ή αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησής τους- ή επιχορηγούνται τακτικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από κρατικούς πόρους κατά πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους, συμπεριλαμβανομένων των Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, Δημοσίων Επιχειρήσεων, Οργανισμών και Ανώνυμων Εταιρειών (Δ.Ε.Κ.Ο.), που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α` του ν. 3429/ 2005 (Α` 314). Επίσης, οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι υπάλληλοι της Γραμματείας των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών, των Έμμισθων Κτηματολογικών Γραφείων της χώρας, οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι μόνιμοι αγροτικοί ιατροί, οι υπάλληλοι της Βουλής, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό της, οι υπάλληλοι και το ειδικό επιστημονικό προσωπικό των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.), της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, οι υπάλληλοι των Τοπικών Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Ε.Δ.Κ.) και Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (Π.Ε.Δ.) της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε), οι υπάλληλοι των Γενικών και Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων, το προσωπικό των νομικών προσώπων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, των εξομοιούμενων προς αυτά κατά την παρ. 3 του άρθρου 63 του ν. 3801/2009 (Α ` 163) των λοιπών εκκλησιών, δογμάτων και κατά το άρθρο 13 του Συντάγματος γνωστών θρησκειών, που επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό, οι μετακλητοί υπάλληλοι, οι ειδικοί σύμβουλοι και συνεργάτες, καθώς και οι επιστημονικοί συνεργάτες της Γενικής Γραμματείας του Πρωθυπουργού, της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, των Πολιτικών Γραφείων των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών, των Γενικών, Αναπληρωτών Γενικών και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των αιρετών οργάνων των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και των Διοικητών, Υποδιοικητών, Προέδρων, Αντιπροέδρων ή Διευθυνόντων Συμβούλων των νομικών προσώπων που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, τα μέλη του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) των Α.Ε.Ι., μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται στις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 4009/2011 (Α` 195) και οι δικηγόροι που παρέχουν υπηρεσίες με σχέση πάγιας και περιοδικής έμμισθης εντολής στους φορείς που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος.

Σημειώνεται ότι μελέτη του Κοινωνικού Πολύκεντρου που δημοσιεύτηκε το Μάρτιο του 2022 αναφέρει ενδεικτικά ως προς την αναδιανομή του εισοδήματος ότι: οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα συνεισφέρουν περισσότερο στα δημόσια έσοδα από όσα λαμβάνουν από αυτά, επίσης, ο βασικός όγκος φορολογικών εσόδων καταβάλλεται από εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα. Επίσης, σημειώνεται ότι συγκριτικά με την εξέλιξη των μισθών στο δημόσιο σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην Ελλάδα έχουμε μοναδικότητα αρνητικής προσαρμογής του μισθού των δημοσιών υπαλλήλων. Σύμφωνα και με τη βάση δεδομένων του ΟΟΣΑ οι πραγματικοί μισθοί μειώνονταν σταθερά μέχρι το 2022 και ήταν κατά 30% χαμηλότεροι σε σχέση με τα προ της χρηματοπιστωτικής κρίσης επίπεδα, αφήνοντας τη χώρα με έναν από τους χαμηλότερους μέσους μισθούς μεταξύ των ανεπτυγμένων οικονομιών. Το οικονομικό πλήγμα που δέχτηκαν οι δημόσιοι υπάλληλοι τα τελευταία δεκατρία χρόνια με το δυσμενές μακροοικονομικό περιβάλλον σε όρους πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης να είναι παρόν είναι μεγάλο. Παράλληλα, σε όσους απασχολούνται στους ως άνω περιγραφόμενους φορείς, υπουργεία, ΔΕΚΟ κ.λπ. ο μηνιαίος βασικός μισθός καταβάλλεται για δώδεκα μήνες.

Το 2023 με το ν.5045 αναπροσαρμόστηκαν από 1η Ιανουαρίου 2024 οι βασικοί μισθοί για τους δημόσιους υπαλλήλους στο όνομα της αντιρρόπησης του αυξανόμενου κόστους καθώς και της ανάγκης σταδιακής ευθυγράμμισης της πολιτικής αποδοχών στο δημόσιο τομέα με την αντίστοιχη του ιδιωτικού τομέα. Επίσης, επανακαθορίστηκαν η οικογενειακή παροχή, το επίδομα θέσης ευθύνης και τα ειδικά επιδόματα. Βέβαια, η δομή των αυξήσεων που προώθησε το κυβερνητικό επιτελείο της Ν.Δ. υπονόμευσε τη λογική του ενιαίου μισθολογίου και πολλαπλασίασε τα ειδικά καθεστώτα, τις ειδικές περιπτώσεις και τα ρετιρέ. Η Ν.Δ. επέλεξε να μην ενισχύσει ουσιαστικά το εισόδημα της πλειοψηφίας των δημοσίων υπαλλήλων αλλά επέλεξε να επιφέρει και ενός άλλου τύπου μετασχηματισμό στο εσωτερικό του δημοσίου τομέα αυτόν της όξυνσης των ανισοτήτων μέσω της αύξησης της εισοδηματικής ψαλίδας του μισθωτού των 850 ευρώ μεικτά και του «ρετιρέ» των «δικών» της επιτελικών στελεχών και «golden boys».

Με δεδομένα τα ανωτέρω, το ότι στην πάροδο των δεκατριών ετών από τη νομοθέτηση του ενιαίου μισθολογίου έχει θεσπιστεί πλήθος ειδικών διατάξεων, εξαιρέσεων κ.λπ. αλλά και ειδικών: επιδομάτων, ρυθμίσεων ως προς την υπερωριακή απασχόληση και αμοιβή, μπόνους , πρόσθετες αμοιβές συλλογικών οργάνων κ.ά. για κατηγορίες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, τη σημασία τήρησης της αρχής της ισότητας αλλά και πληροφόρησης ως προς το ποιοι εν τέλει σηκώνουν το «βάρος» του ενιαίου μισθολογίου ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Πόσοι υπάλληλοι ανά κατηγορία και εργασιακό καθεστώς υπηρετούν διακριτά στις απαριθμούμενες περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023;
  2. Πως έχει διαμορφωθεί σήμερα το μέσο μικτό μισθολογικό κόστος συμπεριλαμβανομένων των επιδομάτων κ.ά. για κάθε κατηγορία υπαλλήλου και εργασιακό καθεστώς, ανά υπουργείο και ανά εποπτευόμενο φορέα, οργανισμό και νομικό πρόσωπο που εντάσσεται σε έκαστο υπουργείο;
  3. Πως έχει διαμορφωθεί σήμερα και διακριτά ανά απαριθμούμενη περίπτωση της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023, πλην των περιπτώσεων που αναφέρονται στο δεύτερο ερώτημα, το μέσο μικτό μισθολογικό κόστος ανά κατηγορία υπαλλήλου και εργασιακό καθεστώτος συμπεριλαμβανομένων τυχόν επιδομάτων κ.ά.;
  4. Πόσοι υπάλληλοι που υπηρετούν διακριτά στις απαριθμούμενες περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023 λαμβάνουν αμοιβή για συμμετοχή σε συλλογικό όργανο και ποιο είναι το μέσο μικτό κόστος αυτής;
  5. Πόσες και ποιες ειδικές διατάξεις, εξαιρέσεις και ρυθμίσεις ως προς το μισθολόγιο και τα επιδόματα αλλά και τις πρόσθετες αμοιβές έχουν θεσπιστεί και είναι σε ισχύ διακριτά για όσους υπηρετούν στις απαριθμούμενες περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 συνδυαστικά και συμπληρωματικά με το προσωπικό των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν.5045/2023;
  6. Για πόσους και ποιους Οργανισμούς και Ανώνυμες Εταιρείες (Δ.Ε.Κ.Ο.) που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α` του ν. 3429/ 2005 θεσπίστηκε εξαίρεση από το 2019 έως και σήμερα ως προς την εφαρμογή όσων ρυθμίζονται μισθολογικά με το ν.4354/2015;
  7. Θα εξετάζατε ένα σχέδιο αναμόρφωσης/μεταρρύθμισης του μισθολογίου του δημοσίου τομέα με βάση το οποίο να τηρείται η αρχή της ισότητας, αλλά και πρόσθετα μέτρα που θα οδηγούσαν στην επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Πούλου Παναγιού
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Δούρου Ειρήνη
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καραμέρος Γιώργος
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu