Πρόγραμμα που έδινε επιδότηση μέχρι και 90% χρειάστηκε να πάρει τέσσερις παρατάσεις για να απορροφηθεί από τιςΜμΕ
Ναι μεν υπάρχει ψηφιακή πρόοδος στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τα τελευταία δύο χρόνια, μετά δηλαδή το πρώτο μεγάλο κύμα της πανδημίας, αλλά τα βήματα που γίνονται δεν παύουν να είναι μικρά, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.
Αυτό είναι ένα πρώτο γενικό συμπέρασμα από τη φετινή έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του ΟΤΕ για την πορεία του ψηφιακού μετασχηματισμού σε επιχειρήσεις κάτω των 50 απασχολούμενων, τις αποκαλούμενες ”μικρομεσαίες” στην Ελλάδα.
Η μελέτη δείχνει τη σχετική βελτίωση του ψηφιακού κλίματος στις επιχειρήσεις μικρού βεληνεκούς στην Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα φέρνει στο φως και τη σχετικά μικρή αξιοποίηση των αρκετών χρηματοδοτικών και άλλων εργαλείων που υπάρχουν τον τελευταίο καιρό, ειδικά μετά τον κορονοϊό.
Χαρακτηριστικό είναι, σύμφωνα με όσα τονίστηκαν στην παρουσίαση της έρευνας ότι κατά το προηγούμενο έτος, πρόγραμμα που έδινε στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις επιδότηση μέχρι και 90% για να μετασχηματιστούν ψηφιακά, με κονδύλια ύψους 180 εκατ. ευρώ, χρειάστηκε να πάρει τέσσερις παρατάσεις για να απορροφηθεί από τους επιχειρηματίες και τις συνεργαζόμενες ΜμΕ και αυτό όχι εξ ολοκλήρου.
Κύριος ανασταλτικός παράγοντας στη χρήση των ψηφιακών μέσων είναι, κατά 70% οι χρηματοοικονομικοί πόροι, παρ’ όλαυτα μόνο το 25% των ΜμΕ αξιοποίησε τις διαθέσιμες επιχορηγήσεις/επιδοτήσεις.
Επιπρόσθετα, όπως σημείωσε στην παρουσίαση της μελέτης ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Γιώργος Δουκίδης, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα χαμηλά στον δείκτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τον μέσο όρο των άλλων χωρών σε ότι αφορά την ψηφιακή συμμόρφωση, καθώς το 2024 εμφανίζεται σε αυτόν ως τρίτη από το τέλος.
Σε αυτό το σημείο, ωστόσο, υπάρχει η υποσημείωση ότι στην ΕΕ ως μικρομεσαίες επιχειρήσεις θεωρούνται αυτές μέχρι 10 άτομα, ενώ στην Ελλάδα μέχρι 50.
Zoom, Facebook και τα στοιχειώδη για την κυβερνοασφάλεια
Τα ευρήματα της έρευνας, στην οποία συμμετείχαν 400 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από όλη την χώρα είναι ενδιαφέροντα: Δείχνουν για παράδειγμα ότι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις κάτω των 50 απασχολούμενων χρησιμοποιούν εργαλεία τηλεδιάσκεψης όπως το Zoom και το Teams, μία στις τέσσερις έχουν σταθερά ένα e-shop, ενώ 48% χρησιμοποιούν συστήματα τύπου CRM για την απλοποίηση των διαδικασιών στην καθημερινότητά τους.
Την ώρα που τα δεδομένα είναι στο επίκεντρο κάθε συνεδρίου, τέσσερις στις δέκα ελληνικές επιχειρήσεις κάνουν χρήση data analytics, ενώ εκεί που υπάρχει πανωλεθρία είναι στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς μόνο το 16% των εγχώριων ΜμΕ κάνουν έστω κάποια χρήση συστημάτων που ενσωματώνουν ΑΙ προγράμματα.
Στο digital marketing τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα, καθώς οι εταιρείες το χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό, με την αύξηση από την έρευνα του 2022 να είναι στο 200%, ενώ το digital office έχει μικρότερη διείσδυση, με ανοδική τάση 40%. Παρόλαυτα, δείχνουν να είναι κολλημένες κυρίως, όσον αφορά τα Social media, στο Facebook.
Αναφορικά, δε, με την κυβερνοασφάλεια, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν είναι τόσο καλά προετοιμασμένες, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις οι επενδύσεις που γίνονται είναι στο επίπεδο ενός απλού συστήματος antivirus για τους υπολογιστές της εταιρείας.
Η χρήση νέων τεχνολογιών, εξάλλου, έχει γίνει αρωγός στις επιχειρήσεις προκειμένου να τονώσουν τα κέρδη τους: Στην έρευνα αποκαλύπτεται ότι το 70% των ΜμΕ που επένδυσαν στον ψηφιακό μετασχηματισμό δήλωσαν ότι είχαν ικανοποιητική αύξηση πωλήσεων, ακόμα και άνω του 20%, ενώ έγινε σαφής και μείωση κόστους, κατά 58%, με το 20% από αυτές να διαπιστώνει μειώσεις επίσης άνω του 20%.
Θάνος Φαλάγγας, Cosmote: Το ”μπαμ” της πανδημίας δεν συνεχίζεται με τον ίδιο ρυθμό
«Είναι ενθαρρυντικά τα στοιχεία αυτά», τονίζει στο Financial Report Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ Θάνος Φαλάγγας, «όμως δεν παύουν να δείχνουν ότι παρά τις ευκαιρίες που έχουν δοθεί, τα εργαλεία, την χρηματοδότηση, τόσο από πλευράς πολιτείας, όσο και από ιδιωτικούς φορείς, ειδικά οι μικρομεσαίες εταιρείες πηγαίνουν ασθμαίνοντας προς την νέα εποχή, κάτι που δεν το βλέπουμε στις πιο μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες δείχνουν να έχουν ενσωματωθεί σε μεγάλο βαθμό σε μια νέα πραγματικότητα που τους διευκολύνει την καθημερινότητα, αλλά και τους βοηθά στην αύξηση των κερδών τους».
Σε αυτό, εξάλλου, κατά τον κ. Φαλάγγα έχει συμβάλει και η πρόοδος που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά την ταχύτητα του διαδικτύου-η συνδεσιμότητα 5G ξεπερνάει το 90% στην ελληνική επικράτεια-αλλά και τα εργαλεία digital marketing, τα οποία είναι διαθέσιμα από πληθώρα εταιρειών.
Προσθέτει, δε, ότι το ”μπαμ” της τεχνολογίας μετά την πανδημία έκανε καλό σε αρκετές επιχειρήσεις, αλλά δεν συνεχίστηκε με τον ίδιο ρυθμό τα τελευταία χρόνια. «Αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι η επένδυση στην τεχνολογία θωρακίζει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων», κατέληξε.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Απεργούν οι εργαζόμενοι σε καζίνο στο …Las Vegas
- Βουλή: Και επίσημα αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ με 31 βουλευτές
- Βρετανία: Πτώση 0,7% στις λιανικές πωλήσεις τον Οκτώβριο 2024
- Γερμανία: Οριακή ανάπτυξη 0,1% στο γ’ τρίμηνο 2024
- Σπαρτιάτες: Νέα διακοπή στην δίκη για εξαπάτηση των εκλογέων
- Το ΝΑΤΟ δεν «ζορίστηκε» από την επίθεση της Μόσχας με βαλλιστικό πύραυλο
- Ανοδικές τάσεις στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια
- Γκίκας: “Η από-ανθρακοποίηση των νησιών θα αλλάξει την εικόνα τους σε όλα τα επίπεδα”
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις