Επιχειρήσεις

Επιχειρήσεις καλλυντικών: Θετικό το 2023, πτωτικά το ξεκίνημα τη νέα χρονιά – Τί φρενάρει την κατανάλωση

Τα καλλυντικά ευρείας συνεχίζουν να παίρνουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας

Εξακολουθεί η δυναμική των online πωλήσεων, αν και όχι όσο την περίοδο της πανδημίας

Με ελαφρά πτώση που αποτυπώνεται στις πωλήσεις, περισσότερο στα luxury και λιγότερο στα καλλυντικά ευρείας, ξεκίνησε το 2024 για τις ελληνικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις καλλυντικών.

Παρόλαυτα, το κανάλι του e commerce εξακολουθεί να βρίσκεται σε – σταθερή -άνοδο, έχοντας πιστούς πλέον οπαδούς από τα χρόνια της πανδημίας.

Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν από τον Πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ) κ. Θεόδωρο Γιαρμενίτη, το 2024 ξεκίνησε με μια πτώση της τάξης του 4-7%, η οποία οφείλεται στον πληθωρισμό και την ακρίβεια.

O Πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, Θεόδωρος Γιαρμενίτης

Υπενθυμίζεται ότι, σε ό,τι αφορά το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΣΒΑΚ, ο τζίρος στην αγορά διευρύνθηκε σε 1,3 δισ ευρώ, καταγράφοντας σημαντική θετική μεταβολή σε σχέση με το 2022, παρά την στροφή αρκετών καταναλωτών σε πιο προσιτές επιλογές προϊόντων και στην ιδιωτική ετικέτα

Ο Πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, μιλώντας στο financialreport.gr έκανε λόγο «για μια λογική, σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί, τόσο λόγω πληθωριστικών πιέσεων, όπως και της μείωσης της αγοραστικής δύναμης, πτώση», όμως, όπως σημείωσε «πλησιάζοντας προς το καλοκαίρι αναμένουμε μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης».

Πιο συγκεκριμένα, στην κατηγορία προϊόντων για την περιποίηση μαλλιών εκτιμάται ανάπτυξη 8%, στα προϊόντα για το πρόσωπο 13%, σώματος 8,3%, στον τομέα μακιγιάζ και αρωμάτων από 13%,
αντηλιακών 7,3% και στα προϊόντα υγιεινής 7,1%.

Ο ρόλος του ψυχολογικού παράγοντα

Κατά όσα, επίσης, τονίζει στο financialreport.gr η Γενική Διευθύντρια του ΠΣΒΑΚ κ. Ιωάννα Βαλασκοπούλου, “υπάρχει έντονος ο ψυχολογικός παράγοντας στην κατανάλωση και αυτός αποτυπώνεται στις αγορές του κλάδου ακόμα και μήνες μετά. Δύο πόλεμοι, ακρίβεια, πληθωρισμός, μια διάθεση του κόσμου για εγκράτεια, είναι μόνο κάποιοι από τους παράγοντες που έχουν επηρεάσει τους τελευταίους μήνες την κατανάλωση”.

H Γενική Διευθύντρια του ΠΣΒΑΚ, Ιωάννα Βαλασκοπούλου

Ωστόσο, η ίδια δηλώνει αισιόδοξη για το υπόλοιπο της χρονιάς. “Ο κλάδος των καλλυντικών είναι συνηθισμένος τα τελευταία χρόνια σε μικρές κρίσεις και μετά πάλι σε άνοδο, θεωρώ ότι οι επόμενοι μήνες, αν συμπεριλάβουμε και την κατανάλωση που γίνεται μέσω των ξένων επισκεπτών, θα είναι καλύτεροι. Εξάλλου, τα επόμενα χρόνια που έρχονται θα δούμε πολλά ειδικά στον τομέα της ελληνικής βιομηχανίας καλλυντικών, καινοτόμα προϊόντα και πράσινη ανάπτυξη, γεγονός που θα τονώσει την κατανάλωση και θα δημιουργήσει και νέα κοινά-στόχους».

Αξίζει να σημειωθεί ότι, από όσα παρουσιάστηκαν από τον ΠΣΒΑΚ, το 2023 οι περισσότερες πωλήσεις καλλυντικών έγιναν στα μεγάλα καταστήματα, ιδίως στα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα καλλυντικών, ακολούθησαν τα φαρμακεία, στη συνέχεια τα κομμωτήρια και ακολούθως οι συναλλαγές μέσω eshop.

Αντοχή και εμμονή στα ‘’οικονομικά’’καλλυντικά ευρείας

Ενδιαφέροντα στοιχεία, εξάλλου, παρουσιάστηκαν, σε σχέση με την ανάπτυξη του κλάδου και την αντοχή του, ειδικά σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα καλλυντικών από τον Παναγιώτη Μπορέτο, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ερευνών Circana Hellas.

Ειδικότερα, κατά όσα ανέφερε ο κ. Μπορέτος, τα προϊόντα γυναικείας υγιεινής σημειώνουν ανάπτυξη 11,5% σε αξία, με 3,6% ανάπτυξη σε τεμάχια, αλλά και 7,7% αυξήσεις τιμών. Από την άλλη μεριά, η κατηγορία σαμπουάν σημειώνει αύξηση πωλήσεων 8,8%, αλλά υποχωρεί 2,3% σε τεμάχια όταν η αύξηση της τιμής κυμαίνεται σε 11,3%. Στα μωρομάντιλα καταγράφεται αύξηση σε αξία πωλήσεων 7%, αύξηση στα τεμάχια 13,1%, με τιμή που υποχωρεί κατά 5,4%, ενώ στα αποσμητικά η ανάπτυξη σε αξία προέρχεται και από τα τεμάχια και από τις ανατιμήσεις, 7,7% και 10,6% αντίστοιχα, ενώ στα αφρόλουτρα η ανάπτυξη όγκου και αξίας κινείται στο 9%.

Την ίδια στιγμή, η κατηγορία υγιεινής και ομορφιάς στα σούπερ μάρκετ αυξάνεται κατά 8,6% σε αξία και 2% σε τεμάχια, ενώ είναι η πρώτη φορά στα δύο τελευταία χρόνια που παρατηρείται πτώση τεμαχίων, αποτέλεσμα και της σύγκρισης με μια περίοδο αυξημένης ζήτησης για είδη προσωπικής υγιεινής, μάσκες και αντισηπτικά, λόγω πανδημίας. Παρόμοια είναι και η καταναλωτική συμπεριφορά και στα προϊόντα οικιακής φροντίδας, ενώ συνολικά όλες οι κατηγορίες στα σούπερ μάρκετ είναι θετικές σε αξία. Σε επίπεδο τιμών παρατηρούνται ανατιμήσεις 7,8% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και 5,2% στα είδη προσωπικής υγιεινής. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις, όμως, είναι στα απορρυπαντικά, 11%.

Ο ρόλος των οnline πωλήσεων

Ένα κανάλι πώλησης που συνεχώς ανεβαίνει, με μικρούς ρυθμούς, σε ό,τι αφορά τα καλλυντικά, είναι και αυτό των φαρμακείων.

Ενδεικτικό είναι ότι, σε ό,τι αφορά το 2023, μελέτη της Convert Group πιστοποιεί αύξηση των πωλήσεών των online φαρμακείων κατά 4% συγκριτικά με το 2022, με τον συνολικό τους τζίρο να αγγίζει τα 283 εκατ ευρώ. Σημειώνεται ότι το μερίδιο αγοράς τους στη συνολική αγορά καλλυντικών υπολογίζεται κοντά στο 15%, βαίνοντας διευρυνόμενο.

Μάλιστα, τον περασμένο Σεπτέμβριο προέκυψε αιφνίδια μεταβολή στην αγορά, με το τελευταίο τετράμηνο να καταγράφεται κάμψη των πωλήσεων της τάξεως του 8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, γεγονός που αποδίδεται εν πολλοίς στην εναρμόνιση της αγοράς με τις οδηγίες του υπουργείου Ανάπτυξης, σχετικά με τον τρόπο αναγραφής των εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών στα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Ωστόσο, κατά την ίδια μελέτη, τα online φαρμακεία είχαν πάντα εκπτωτικό προσανατολισμό στην εμπορική τους πολιτική, με αποτέλεσμα να υποστούν τη σχετική κάμψη.

Μαρία Μπακοπούλου

[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu