Public Eye

Ένα επώνυμο «έγκλημα 717»

Ένα απίστευτο γαϊτανάκι το οποίο τίναξε στον αέρα το έργο 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα και τον τραγικό θάνατο δεκάδων ανθρώπων αποκαλύπτει το bankingnews.gr.

Την ώρα που η μια παράταση διαδεχόταν την άλλη για το περίφημο έργο 717 η διορισμένη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τον Χρήστο Σπίρτζη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ χορηγούσε βεβαίωση εμπειρίας στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ-ALSTOM.

Η βεβαίωση εμπειρίας όπως η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ παραδέχεται με έγγραφό της που έχει κατατεθεί στη Βουλή χορηγήθηκε με την υπ. αρ. οικ. 7014/12/06/2018 μετά από αίτηση της κοινοπραξίας που είχε κατατεθεί στις 18-5-2018.

Στη συνέχεια βέβαια η ΕΡΓΟΣΕ ισχυρίστηκε ότι η βεβαίωση αφορούσε μόνο στην Alstom αλλά νωρίτερα η εταιρία ΤΟΜΗ που ήταν σε κοινοπραξία με την Alstom είχε βάλει συστήματα που είχαν αποσυρθεί από την κυκλοφορία.

Κατά σύμπτωση λίγους μήνες μετά αποφασίζεται να… διογκωθεί η σύμβαση με το ποσό των 16 εκ ευρώ περίπου μέσω συμπληρωματικής σύμβασης για την «Ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 Αλλαγών Τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας».

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η ΕΡΓΟΣΕ ισχυρίζεται ότι πρώτα υπεγράφη η σύμβαση 717 και στη συνέχεια διαπίστωσαν ότι οι εκτεταμένες κλοπές και δολιοφθορές καθιστούσαν αναγκαία τη σύνταξη Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών!

Επίσης η ΕΡΓΟΣΕ ισχυρίζεται ότι «η συμπληρωματική σύμβαση γίνεται γιατί αρχικά προβλεπόταν ότι οι συσκευές τηλεμετρίας προβλεπόταν συμβατικά μόνο για το τμήμα Ορφανά-Λάρισα ενώ οι υπόλοιπες είχαν θεωρηθεί διατηρητέες.

Η διαπίστωση έλλειψης υποστήριξης από την κατασκευάστρια εταιρία και η αδυναμία πιστοποίησης των συσκευών σύμφωνα με την εν ισχύουσα προδιαγραφή ΕΝ50129 κατέστησε την αντικατάσταση όλων των συσκευών τηλεμετρίας μονόδρομo».

Είναι δε εντυπωσιακό ότι σε απάντηση ερώτησης που είχε κάνει τον Αύγουστο του 2018 ο τότε βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος ο κ. Σπίρτζης απαντά διά επιστολής της ΕΡΓΟΣΕ ότι η ομάδα εργασίας που συνέταξε τα τεύχη δημοπράτησης δεν ήξερε τίποτα και ότι θα έπρεπε να έχει ενημερωθεί από τον ΟΣΕ ο οποίος ενέκρινε τα τεχνικά χαρακτηριστικά!

Αλλά ούτε ο ΟΣΕ είχε τέτοια ενημέρωση και το… έμαθαν στις 7 Οκτωβρίου 2016 από έγγραφο της κατασκευάστριας εταιρίας Bombardier που ανέφερε ότι ο εξοπλισμός τηλεμετρίας που είχε εγκατασταθεί έχει σταματήσει να παράγεται εδώ και πολλά χρόνια, ότι δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και ότι το σύνολο του εξοπλισμού είναι εκτός παραγωγής και υποστήριξης!

Ποιος όμως εγκατέστησε και πότε αυτές τις συσκευές και τι ακριβώς έκαναν μέχρι η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ να ανακαλύψουν ότι τα μηχανήματα που είχαν τοποθετηθεί ήταν απλά για τα σκουπίδια; Και αν πάση περιπτώσει τι έκανε ο τότε αρμόδιος Υπουργός ο κ. Σπίρτζης για τη συγκεκριμένη υπόθεση;

Εκ των πραγμάτων προκύπτει ότι δεν έκανε απολύτως τίποτα.

Και αυτό όταν επί χρόνια η ΤΟΜΗ στην οποία τότε έλυνε και έδενε ο κ. Δημήτρης Κούτρας κατασκεύαζε έργο σηματοδότησης χωρίς να έχει παρουσία ούτε καν έγκριση του παρόχου δάνειας εμπειρίας της Alstom.

Και όχι μόνο αυτό άλλα έκανε ότι δεν συμβαίνει τίποτα όταν η ΕΡΓΟΣΕ έδινε συνεχείς παρατάσεις στον ανάδοχο μέχρι τα πράγματα να οδηγηθούν σε συμπληρωματική σύμβαση.

Ο ανάδοχος έπρεπε να παραδώσει έργο που να λειτουργεί και να υποστηρίζεται πράγμα που παραβλέπει η ΕΡΓΟΣΕ και ο τότε Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης μπερδεύοντας και τις κλοπές.

Τις κλοπές όμως ακολούθησε τοποθέτηση των μηχανημάτων – σκουπιδιών της ΤΟΜΗ της οποίας τότε απόλυτος άρχων ήταν ο κ. Δημήτρης Κούτρας για να έλθουν μετά όλοι να πουν ότι δεν λειτουργεί το σύστημα και να υπάρξει συμπληρωματική σύμβαση.

Φυσικά ο κ. Σπίρτζης έδωεσε την ευλογία του και αντί να κηρυχθεί έκπτωτη η κοινοπραξία πήρε δώρο συμπληρωματική σύμβαση η οποία υπεγράφη επί Υπουργίας Καραμανλή.

Έτσι έχουμε φτάσει στο 2023 αλλά το έργο δεν έχει γίνει. Μπορεί όμως να γίνει γιατί η ΤΟΜΗ βρέθηκε εκτός Κοινοπραξίας (μέσω ιδιωτικού συμφωνητικού) και το έργο εκτελεί πλέον η ALSTOM.

Βέβαια από την ΤΟΜΗ έχει αποχωρήσει ο κ. Δημήτρης Κούτρας και οι επόμενοι δηλαδή οι Ολλανδοί που απέκτησαν τον έλεγχο της ΕΛΛΑΤΩΡ κατάλαβαν απολύτως τι είχε συμβεί και προτίμησαν να δώσουν το έργο σε κάποιον που μπορεί να το υλοποιήσει και να αποφύγουν τις εμπλοκές της έκπτωσης.

Κι εδώ το λάθος του Κώστα Αχ. Καραμανλή είναι ότι δεν έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία για τις πρακτικές Σπίρτζη παρέχοντάς του ουσιαστικά κάλυψη για τα όσα είχε πράξει επί της υπουργίας του.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu