Ο τραπεζικός δανεισμός καταγράφει αύξηση από 5% το 2022, σε 6,9% το 2023, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2019
Αυξημένη κατά 16,5% ήταν το 2023 η συνολική απασχόληση στο εμπόριο την ώρα που, για τις επιχειρήσεις το βασικό πρόβλημα είναι η επιβίωση τους το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα να επικεντρώνουν τις επενδυτικές τους κινήσεις, αντί σε μακροχρόνιο, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. Αυτό, μεταξύ άλλων, ήταν ένα από τα βασικά ευρήματα της ετήσιας έρευνας του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ για το ελληνικό εμπόριο, που τα τελευταία δύο χρόνια ταλανίζεται από τις πληθωριστικές πιέσεις.
Το εμπόριο διαγραφεί αυξητική πορεία το 2023, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι υπάρχει φως στο τούνελ, ωστόσο χρειάζονται συντονισμένες ενέργειες για να μπορέσουν να προχωρήσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις” τόνισε στην παρουσίαση της μελέτης ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας. Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η πράσινη μετάβαση είναι στις προτεραιότητες του εμπορίου και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να υλοποιηθούν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην ετήσια έρευνα του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ το ποσοστό της μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας άγγιξε το 2,4% το 2023, την ώρα που η προσδοκία για το 2024 εμφανίζεται ελαφρά μειωμένη, στο 2%. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι το γεγονός ότι το 2023 μειώθηκαν οι οφειλές των επιχειρήσεων προς φορείς και δημόσιο κατά 15% σε σχέση με το 19% του 2022. Εν τω μεταξύ, εντύπωση προκαλεί ότι τα ίδια κεφάλαια εξακολουθούν να αποτελούν την κύρια πηγή χρηματοδότησης των επιχειρήσεων (95,3% για το 2023), σε μια περίοδο που ”βρέχει χρήμα” από διάφορες πλευρές. Επίσης, ο τραπεζικός δανεισμός καταγράφει αύξηση από 5% το 2022, σε 6,9% το 2023, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2019.
Στον κλάδο μηχανοκίνητων οχημάτων οι περισσότερες απώλειες προσωπικού
Κατά την ίδια μελέτη, τα προβλήματα τα οποία αντιμετώπισαν το 2023 οι έμποροι δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από αυτά του 2022: Στην πρώτη θέση βρέθηκαν οι ανατιμήσεις λόγω ενέργειας, ενώ ακολούθησαν οι αυξήσεις πρώτων υλών από τους προμηθευτές και η έλλειψη ρευστότητας.
Ένα σημαντικό επίσης ζήτημα που αντιμετωπίζει ο εμπορικός κόσμος το 2023 ήταν και η μείωση της κατανάλωσης αλλά και η υψηλή φορολόγηση. Χαρακτηριστικό είναι ότι για τις μισές σχεδόν εμπορικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα το ζήτημα των ανατιμήσεων στην ενέργεια συνέβαλε πάρα πολύ στο τελικό κύκλο εργασιών της χρονιάς. Μάλιστα οι μισές επιχειρήσεις παρουσίασαν στασιμότητα στον κύκλο εργασιών το 2023 ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Σε οποίες, δε, επιχειρήσεις υπάρχουν τάσεις ανόδου του τζίρου, αυτό οφείλεται στον ισχυρό πληθωρισμό.
Όπως τονίζεται στην έρευνα, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα εξάμηνα των ετών από το 2020-2023, προκύπτει ότι το ποσοστό των επιχειρήσεων με χαμηλότερο κύκλο εργασιών (έως 20.000 ευρώ), ακολουθεί φθίνουσα πορεία, δηλαδή 36% το 2023, από 40% το 2022, ενώ ο αριθμός των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών από 50.000 – 100.000 ευρώ μειώθηκε το 2023 κατά 2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ανησυχία, εξάλλου, προκαλεί στους εμπόρους το γεγονός ότι ελαττώνεται τα τελευταία χρόνια το μερίδιο των εμπορικών επιχειρήσεων στην απασχόληση. Στην έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι οι μεγαλύτερη υποχώρηση έχει λάβει χώρα στους κλάδους των μηχανοκίνητων οχημάτων (19,4%), το χονδρικό εμπόριο (2,8%) και το λιανικό εμπόριο (0,7%).
Η ανοδική πορεία της βιομηχανίας της μόδας
Ξεχωριστή θέση στην φετινή έρευνα κατείχε η ελληνική βιομηχανία μόδας που συνιστά, όπως φανερώνουν τα στοιχεία της μελέτης, έναν αναπτυσσόμενο πόλο σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ενδεικτικό είναι ότι για το 2023 ο κλάδος αποτελούνταν κατά 99,8% από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούσαν από 15 άτομα και κάτω, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτό το ποσοστό είχαν οι micro επιχειρήσεις, κατά 88,8%.
Παρόλαυτα, οι Έλληνες κατά μέσο όρο τα τελευταία χρόνια ξοδεύουμε για αγορές μόδας, ρούχα και παπούτσια δηλαδή, 260 ευρώ, την ώρα που οι Ευρωπαίοι δαπανούν σχεδόν τα διπλάσια, 490 ευρώ κατ’ άτομο.
Μάλιστα, ο συγκεκριμένος κλάδος είναι από αυτούς που η βιώσιμη μετάβαση θα έπρεπε να έχει γίνει…χθες: Χαρακτηριστικό είναι ότι παράγει 5,8 τόνους απόβλητα κάθε χρόνο, με 12 κιλά αποβλήτων κατ’ άτομο, ενώ είναι ανάμεσα στους τρεις πρώτους βιομηχανικούς κλάδους που απαιτούν το μεγαλύτερο ποσοστό εδάφους και νερού.
Γ. Καρανίκας: Να αξιοποιηθούν τα δεδομένα της έρευνας προς όφελος των επιχειρήσεων
Στο πλαίσιο της παρουσίασης της έρευνας ο Γιώργος Καρανίκας σημείωσε στο financialreport.gr ότι θα πρέπει η έρευνα να χρησιμοποιηθεί ως πυξίδα για τις συνομιλίες των εμπόρων με την κυβέρνηση, προκειμένου να μπορούν να διεκδικήσουν συγκεκριμένα πράγματα και χρηματοδοτικά εργαλεία. Σε μια αποστροφή του λόγου του μάλιστα ανέφερε ότι πριν από 15 χρόνια υπήρχαν περισσότερες χρηματοδοτήσεις από ό,τι σήμερα: “Πλέον περισσότερο από ποτέ τα τελευταία χρόνια φέρνουμε στα Υπουργεία που συνομιλούμε συγκεκριμένα στοιχεία για τους επιμέρους κλάδους του εμπορίου και αναδεικνύουμε στοχευμένα τα προβλήματα. Η Ετήσια Έκθεση Εμπορίου έχει όλα τα δεδομένα που χρειάζονται να γνωρίζουν οι αρμόδιοι φορείς για τον κλάδο μας, για να μας αντιμετωπίσουν ως ισότιμους συνομιλητές, με συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων».
Συμπλήρωσε, δε, ότι: «Αναμένουμε αυτά τα στοιχεία να λειτουργήσουν και αυτή τη χρονιά προς τη θετική κατεύθυνση, την ώρα που βλέπουμε από την μία πλευρά να αυξάνεται η απασχόληση, από την άλλη, όμως, διαπιστώθηκε ότι παραμένουν και διαιωνίζονται βασικά προβλήματα. Το 2024 ξεκίνησε καταρχάς με θετικό πρόσημο για το εμπόριο, είναι όμως πολλά ακόμα αυτά που πρέπει να διευθετηθούν”.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Επίδομα παιδιού: Πότε θα λάβουν χρήματα οι δικαιούχοι για την 5η και την 6η δόση
- Κυρανάκης: «Το πιθανό κύκλωμα πήγε να δηλώσει 45 ακίνητα σε Αγκίστρι, Ύδρα και Σπέτσες πάνω από 550.000 τ.μ.»
- Γκιουλέκας: Με χρονικό ορίζοντα το 2070 χρειάζεται να σχεδιάζονται σήμερα οι πόλεις
- Πιερρακάκης: Το θέμα χρηματοδότησης της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας έχει δρομολογηθεί
- Northvolt: Παραιτήθηκε ο CEO Πίτερ Κάρλσον μετά την αίτηση πτώχευσης
- Εθνική Ελλάδας: Με αντίπαλο τη Σκωτία για την άνοδο στη League A του Nations League!
- De Telegraaf: Συνάντηση του επικεφαλής του NATO Μαρκ Ρούτε με τον Ντόναλντ Τραμπ
- Ισπανία: Πρόστιμο 179 εκατ. ευρώ σε 5 αεροπορικές εταιρείες για «καταχρηστικά» τέλη αποσκευών καμπίνας
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις