Ελλάδα

Έκθεση – καταπέλτης των πλοιάρχων εμπορικού ναυτικού για τα λιμάνια: Ετοιμόρροπες προβλήτες και ελλιπή μέσα σήμανσης

Από την έκθεση και για τρία από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δεν καταγράφονται προβλήματα μόνο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε αντίθεση τόσο με της Πάτρας, όσο και του Πειραιά

Αποκαλυπτική για την κατάσταση των λιμανιών της χώρας, κυρίως των νησιών, τα οποία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα που επηρεάζουν την ασφάλεια και την εξυπηρέτηση χιλιάδων αυτοκινήτων και επιβατών, είναι η έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) προς το υπ. Ναυτιλίας, κτυπώντας καμπανάκι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η αποφυγή ατυχημάτων με απρόβλεπτες συνέπειες είναι μέχρι σήμερα θέμα τύχης.

Η έκθεση, έκτασης σχεδόν 100 σελίδων, περιγράφει εκτενώς όχι μόνο τις τεράστιες ελλείψεις στις υποδομές, αλλά και την αγωνία των καπετάνιων, αναδεικνύοντας τα λιμάνια ως σημεία ταλαιπωρίας και αγωνίας αντί για πύλες προς τα νησιά. Από την έκθεση και για τρία από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δεν καταγράφονται προβλήματα μόνο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε αντίθεση τόσο με της Πάτρας, όσο και του Πειραιά, που παρότι θα περίμενε κανείς να είναι το πλέον άρτιο, διαπιστώνονται πολλά προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης σε όλες τις Πύλες, αλλά και στο νέο Μώλο Δραπετσώνας.

Ετοιμόρροπες προβλήτες…

Τα κύρια προβλήματα, που καταγράφονται στην έκθεση, περιλαμβάνουν την ανεπαρκή χωρητικότητα αναμονής, τη μείωση των βαθών των λιμανιών, τις ετοιμόρροπες προβλήτες και τα ελλιπή μέσα σήμανσης. Επίσης, η ανεξέλεγκτη αγκυροβόληση μεγάλων σκαφών αναψυχής δυσκολεύει την προσέγγιση των ακτοπλοϊκών. Οι χώροι αναμονής επιβατών είναι σχεδόν ανύπαρκτοι, ενώ οι υποδομές κατασκευάστηκαν δεκαετίες πριν και έχουν υποστεί σημαντική φθορά.

Οι δήμοι και τα λιμενικά ταμεία αδυνατούν να προωθήσουν τις απαραίτητες μελέτες και έργα λόγω έλλειψης χρημάτων και γραφειοκρατικών δυσκολιών. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς τα προβλήματα ασφαλείας, όπως η αντικατάσταση λαμπτήρων σε φάρους, παραμένουν άλυτα, ενώ η κατασκευή νέων προβλητών και η βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης είναι απαραίτητες αλλά χρονοβόρες διαδικασίες.

Το πρώτο μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για τη βελτίωση των λιμανιών, με προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε εξέλιξη, χρηματοδοτούμενο από το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο, παραμένει ασαφές αν τα χρήματα αυτά επαρκούν για να καλύψουν τη δεκαετή εγκατάλειψη λόγω της κρίσης χρέους και θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να αποκατασταθεί η κατάσταση.

Αξιοσημείωτο είναι ότι όπως επισημαίνουν οι παρατηρήσεις αυτές, μαζί με φωτογραφίες και χάρτες, προέρχονται από καπετάνιους όλων των εταιρειών που οι οποίοι είναι οι κατεξοχήν χρήστες των λιμανιών και διαχειρίζονται καθημερινά εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν με ασφάλεια τα λιμάνια.

Κάθε λιμάνι και… καημός

Συγκεκριμένα, αναφέρονται προβλήματα σε διάφορα λιμάνια όπως στην Πάρο, όπου η αύξηση των πλοίων απαιτεί επέκταση θέσεων και ρύθμιση της κυκλοφορίας. Επίσης, στον προβλήτα στη Νο.2 θέση εξέχουν οι ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες.

Στην Κάσο, η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση με νότιους ανέμους είναι επικίνδυνη, ενώ στην Τζιά ζητείται επέκταση προβλήτας και εκβάθυνση της λιμενολεκάνης. Στον Πόρο απαιτείται εκβάθυνση του διαύλου και αυστηρός έλεγχος από το λιμενικό, ενώ στο Ρέθυμνο είναι αναγκαία η άμεση εκβάθυνση του λιμανιού λόγω φερτών υλικών.

Στη Μυτιλήνη δεν υπάρχει χαρτογράφηση από την υδρογραφική υπηρεσία στο σημείο που έγινε το νέο λιμάνι και πλησίον αυτού. Επίσης να γίνει καλύτερος φωτισμός του προβλήτα διότι ο μισός σχεδόν προβλήτας είναι χωρίς φωτισμό.

Αλλά και στη Νάξο όπου ο προβλήτας έχει υποστεί ζημιά στο κρηπίδωμα (μπλόκι) όπου βρίσκεται η μοναδική δέστρα που μπορεί να δοθεί ο κάβος, ενώ τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο με αποτέλεσμα να 4 επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο-χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων. 

Στην Σαντορίνη, ύστερα από την επέκταση του λιμανιού προς τα βόρεια, επηρεάζεται η αγκυροβολία λόγω μεγάλων βαθών. Επίσης, λόγω της προέκτασης αυτής το λιμάνι είναι εκτεθειμένο σε περίπτωση νοτιοδυτικών-δυτικών ανέμων, γιατί ο λιμενοβραχίονας (κατσούνι) παρέμεινε στο ίδιο μήκος.

Στην Πάτρα, μάλιστα, ζητούν αύξηση των μέτρων ασφαλείας στο λιμάνι σε σχέση με την πρόσβαση λαθρομεταναστών οι οποίοι χωρίς την απαραίτητη φύλαξη εισέρχονται εντός του λιμένος επιδιώκοντας την παράνομη είσοδο τους στα πλοία μέσω των φορτηγών αυτοκινήτων κατά τη παραμονή αυτών στους προβλήτες σε διάφορα σημεία της καρότσας τους.

Δείτε εδώ τις 5 εκθέσεις για τα λιμάνια της χώρας:

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΠΕΝ (ΕΚΘΕΣΗ ΛΙΜΕΝΩΝ 2024)

1 ΕΚΘΕΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΛΙΜΕΝΩΝ

2 ΕΚΘΕΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΛΙΜΕΝΩΝ

3 ΕΚΘΕΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΛΙΜΕΝΩΝ

4 ΕΚΘΕΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΛΙΜΕΝΩΝ

5 ΕΚΘΕΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΛΙΜΕΝΩΝ

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu