Επιχειρήσεις

Εκπτώσεις 2024: Αρνητικό πρόσημο σε Αττική και Θεσσαλονίκη λόγω ακρίβειας, e-shops και Χούθι

Με σκεπτικισμό βλέπουν οι καταναλωτές τις προσφορές των χειμερινών εκπτώσεων

Διψήφιο φέρεται να είναι το ποσοστό της μείωσης της κίνησης στις φετινές εκπτώσεις σε σχέση με αυτές του 2023

Απογοήτευση και ελάχιστο φως στο τούνελ για τις υπόλοιπες ημέρες των χειμερινών εκπτώσεων μέσα στον Φεβρουάριο βλέπουν οι εμπορικοί φορείς σε Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα.

Την ώρα που το φως της δημοσιότητας βλέπουν έρευνες όπως αυτή του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, στα τέλη του Ιανουαρίου, στις οποίες 6 στα 10 νοικοκυριά (60,7%) δήλωσαν ότι το μηνιαίο εισόδημά τους δεν επαρκεί για όλον το μήνα, αλλά μεσοσταθμικά για 19 ημέρες, η αίσθηση των εμπόρων έρχεται απλά να τις επιβεβαιώσει.

Λουκέτα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις της αγοράς βλέπει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής αν δεν ληφθούν σοβαρά μέτρα για τη στήριξή τους, μιλώντας στο Financial Report για μια πρώτη αποτίμηση των χειμερινών εκπτώσεων που είναι ακόμα σε εξέλιξη και θα συνεχίσουν μέχρι τέλος του μήνα.

O Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ, Νίκος Κογιουμτσής

Εξάλλου, το γεγονός ότι η εκπτωτική περίοδος ξεκίνησε αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς ήταν καθοριστικό για την μετέπειτα πορεία τους, αφού κατά τον ίδιο, η πλειοψηφία των καταναλωτών είχαν κάνει τις αγορές τους – και άρα είχαν δαπανήσει μεγάλο μέρος από το εισόδημά τους- τις προηγούμενες ημέρες.

Είναι πολύ πεσμένη η κίνηση φέτος στις πρώτες εκπτώσεις της χρονιάς, παρότι και ο καιρός κατά βάση είναι καλός και ενθαρρύνει τις βόλτες στα μαγαζιά. Σε σχέση με το 2023, το ποσοστό όσων έχουν ψωνίσει μέχρι τώρα είναι μικρότερο. Υπάρχουν βασικά ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ο κόσμος όπως η ακρίβεια και η αρνητική ψυχολογία. Επίσης, θεωρώ ότι σημαντικό ρόλο έπαιξε και το γεγονός ότι τα Χριστούγεννα και την Black Friday κινήθηκε το 2023 αρκετά καλά η αγορά, πολύ καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια” υπογράμμισε ο Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ.

Ένας ακόμα παράγοντας που έχει επηρεάσει εμμέσως την κατάσταση είναι κατά τον κ. Κογιουμτσή και η κατάσταση στην Ερυθρά θάλασσα. “Πρόκειται για πέρασμα πολλών containers με προϊόντα, από πολλούς κλάδους, τόσο ρούχα και παπούτσια, όσο και τρόφιμα. Αυτό που συμβαίνει εκεί τις τελευταίες εβδομάδες έχει δύο αναγνώσεις: Από τη μια πλευρά υπάρχει καθυστέρηση διαθέσιμων προϊόντων που θα μπορούσαν να διατεθούν για τις εκπτώσεις και από την άλλη, η καταγεγραμμένη άνοδος στις τιμές των logistics, από 1500 ευρώ το φορτίο στα 6.000 δημιουργεί μια αλυσίδα ανατιμήσεων που δεν φέρνει, με τη σειρά της, και τις εκπτώσεις που θα περίμενε ο κόσμος”.

Ο αντιπρόεδρος του ΕEA αναφέρεται και στην ακρίβεια: “Για μένα, ωστόσο, ο βασικότερος πόλος για την κίνηση της αγοράς στις εκπτώσεις είναι η γενικότερη ακρίβεια, καθώς είναι αυτή που επηρεάζει τις αποφάσεις του καταναλωτικού κοινού. Πρόσφατη έρευνα του ΕΕΑ έδειξε ότι το εισόδημα των νοικοκυριών εξανεμιζεται μέχρι τις 19 του μήνα. Αυτό τα λέει ολα” υπογραμμίζει ο κ. Κογιουμτσής, προσθέτοντας ότι αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα στήριξης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ”το 2024 θα έχουμε λουκέτα” .

Ν. Χιονίδης, Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης: Πλήγμα τα e-shops

Τα πράγματα, πάντως, δεν είναι διαφορετικά ούτε στη Βόρεια Ελλάδα.

Σύμφωνα με όσα σημειώνει στο Financial Report ο Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Νίκος Χιονίδης “οι φετινές εκπτώσεις ξεκίνησαν και συνεχίζουν, τουλάχιστον μέχρι τώρα και δεν νομίζω να αλλάξει κάτι δραματικά, πολύ υποτονικά. Είναι σε πτωτική πορεία οι αγορές, ίσως και σε διψήφιο ποσοστό, σε σχέση με πέρυσι, παρότι από την αρχή της εκπτωτικήε περιόδου, ειδικά στα ρούχα και στα παπούτσια υπήρξαν και υπάρχουν σημαντικές προσφορές. Αυτό που φαίνεται έντονα είναι ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα να αγοράσει τα προϊόντα που για πολλούς φαίνονται δεύτερης ανάγκης, όπως ρούχα και παπούτσια. Βάζουν σε προτεραιότητα τα τρόφιμα και τα καθημερινά ψώνια και ως εκ τούτου, βρίσκονται συχνά πολύ πριν το τέλος του μήνα με πολύ λίγα χρήματα να διαθέσουν για τα υπόλοιπα“.

Ο Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Χιονίδης

Την ίδια στιγμή, ο κ. Χιονίδης θίγει και ένα ακόμα ζήτημα, αυτό της απώλειας εσόδων μέσω των eshops, το οποίο θεωρεί ότι λόγω των συνεχών προσφορών όλο το χρόνο, έχουν συντελέσει στην μείωση αγορών από τα φυσικά σημεία πώλησης. “Είναι ένα πλήγμα για τα φυσικά καταστήματα τα e eshops, καθώς δεν λειτουργούν πάντα ως συγκοινωνούντα δοχεία. Υπάρχουν και τα αυτόνομα sites από το εξωτερικό, τα όποια σε μεγάλο βαθμό παίρνουν πελατεία σε όλη τη διάρκεια του έτους, ακόμα και αν εμείς ως επιχειρηματίες κάνουμε εκπτώσεις στα καταστήματα μας“.

Για τον κ. Χιονίδη, πάντως, ο Φεβρουάριος, τον οποίο διανύουμε, δεν αναμένεται να είναι καλύτερος για τον εμπορικό κόσμο στη Θεσσαλονίκη, την ώρα που την παρτίδα μπορεί να σώσει κατά κάποιον τρόπο ο Μάρτιος με τις τελικές προσφορές.

Τα Χριστούγεννα ”έφαγαν” τις εκπτώσεις

Επιβεβαιώνοντας τα λεγόμενα των εμπορικών φορέων, σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ, η αποτίμηση για την εορταστική περίοδο το 2023 ήταν πολύ καλύτερη από αυτή του 2022. Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν 3 στις 10 επιχειρήσεις (29%) σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι ενώ το 41% των επιχειρήσεων παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα. Ωστόσο, ποσοστό (30%) των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις, ενώ επισημαίνεται πως στις μισές (48%) επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση δεν ξεπέρασε το 10%.

Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 55% αυτών εμφανίζει υποχώρηση πωλήσεων έως 20%. Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί ότι για τις επιχειρήσεις που κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων, η τελευταία δεν κατανεμήθηκε ισόρροπα μεταξύ των επιμέρους κλάδων του λιανικού εμπορίου.

”Ασθενής” ο οικιακός εξοπλισμός

Σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την ίδια έρευνα, κατά κύριο λόγο, καλύτερες επιδόσεις κατέγραψαν οι επιχειρήσεις τροφίμων και άλλου λιανικού (βιβλία, παιχνίδια, κοσμήματα, αθλητικά, καλλυντικά και ανθοπωλεία), δηλαδή οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το εορταστικό τραπέζι και τα δώρα.

Στο ίδιο πλαίσιο, οι πωλήσεις σε ένδυση και υπόδηση κινήθηκαν κοντά στο μέσο όρο ενώ η άνοδος σε οικιακό εξοπλισμό ήταν η πιο ασθενής.

Παρά τις πιέσεις που έχει ασκήσει σωρευτικά ο πληθωρισμός στις τιμές και κατ’ επέκταση στο διαθέσιμο εισόδημα τον τελευταίο χρόνο, το 34% των επιχειρήσεων εμφανίζεται με πολύ υψηλό βαθμό ικανοποίησης αναφορικά με τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο.

Μαρία Μπακοπούλου

[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu