Οικονομία

ΕΚΠΟΙΖΩ: Σε τράπεζες για καταχρηστικές χρεώσεις και τρόφιμα για ανατιμήσεις, οι περισσότερες καταγγελίες το 2024

Ακολουθούν οι ασφαλιστικές για υπέρογκες αυξήσεις 12%-18%) στα ασφάλιστρα υγείας και ακυρώσεις μακροχρόνιων συμβολαίων - Στη «λίστα», ενέργεια, διαδικτυακές αγορές, τηλεπικοινωνίες

Στις 13.420 καταγγελίες εξατομικευμένες ή αιτήματα καταναλωτών, γραπτά, τηλεφωνικά και με φυσική παρουσία, διαχειρίστηκε το 2024 η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ).

Παράλληλα, ενημέρωσε και βοήθησε τους καταναλωτές μέσω της ιστοσελίδας της παρέχοντας πάνω από 40 υποδείγματα καταγγελιών και 60 ενημερωτικά άρθρα για τα δικαιώματά τους.

Αυτό γνωστοποίησε η ΕΚΠΟΙΖΩ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου ενώ, όπως υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της, στέκεται δυναμικά στο πλευρό των καταναλωτών ενάντια στην ακρίβεια, τις καταχρηστικές πρακτικές και στην έλλειψη προστασίας τους, προσφέροντας ενημέρωση και στήριξη με ουσιαστικές παρεμβάσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΠΟΙΖΩ οι 7 τομείς που μονοπώλησαν τις καταγγελίες των καταναλωτών ήταν:

  • Τράπεζες/Funds: Υψηλά επιτόκια, καταχρηστικές χρεώσεις, τραπεζικές απάτες, οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες, άρνηση ρεαλιστικών και βιώσιμων ρυθμίσεων, παντελής έλλειψη ενημέρωσης και καταχρηστικοί όροι συμβάσεων.
  • Ακρίβεια στα προϊόντα: Υπέρογκες αυξήσεις, παραπλανητικές και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, συνεχείς ανατιμήσεις στα τρόφιμα, μείωση ποσότητας και αύξηση τιμής, ακόμα και στα βασικά αγαθά.
  • Ασφάλιστρα υγείας: Υπέρογκες αυξήσεις  (12%-18%), ακυρώσεις μακροχρόνιων συμβολαίων και αντικατάστασή τους στα ετησίως ανανεούμενα, τα οποία δεν αναλαμβάνουν καμία δέσμευση για το ύψος του ασφαλίστρου και την έκταση των παροχών και καταχρηστικοί όροι συμβάσεων.
  • Διαδικτυακές αγορές και ελαττωματικά προϊόντα: Ιστοσελίδες-«μαϊμού», απάτες, ελλαττωματικά και μη ασφαλή προϊόντα, μη τήρηση της εγγύησης, ελλιπής ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους (π.χ. δικαίωμα υπαναχώρησης) στις πωλήσεις εξ αποστάσεως.
  • Ενέργεια: Αυξημένες τιμές και «φουσκωμένοι» λογαριασμοί που δυσκολεύονται να πληρώσουν πολλά νοικοκυριά και ιδίως τα ευάλωτα, τα οποία βιώνουν ενεργειακή φτώχεια, μη βιώσιμες ρυθμίσεις οφειλών, αδιαφανείς και άσχετες χρεώσεις, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και πλημμελείς υπηρεσίες.
  • Τηλεπικοινωνίες: Αυξημένες τιμές, χαμηλές ταχύτητες ίντερνετ, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, πλημμελείς υπηρεσίες και καταχρηστικοί όροι συμβάσεων.
  • Τουρισμός: Υψηλές τιμές, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και υπηρεσίες κατώτερες των προσδοκιών σε όλους τους τομείς (τρόφιμα, εστίαση, καταλύματα, μετακινήσεις, υπηρεσίες).

Η ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνει ότι είναι η πρώτη Ένωση Καταναλωτών που πιστοποιήθηκε, μεταξύ άλλων και για την άσκηση αντιπροσωπευτικών αγωγών, με βάση την ενωσιακή νομοθεσία, κατά εταιρειών που παραβιάζουν τα δικαιώματα των καταναλωτών και προκαλούν ζημία από παράνομες, αδιαφανείς και αθέμιτες πρακτικές, διεκδικώντας την καταβολή αποζημίωσης ή/και χρηματικής ικανοποίησης.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές και τις καταναλώτριες να στηρίξουν το έργο της ώστε να δυναμώσει η φωνή της και από την Πολιτεία ζητάει συνεργασία και στήριξη για την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια, τη δικαιοσύνη και την ισότιμη πρόσβασή τους στην αγορά.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, δημοσιεύει, τέλος, τις παρεμβάσεις της για το 2024:

Τράπεζες

Συνέβαλε στην ουσιαστική μείωση των τραπεζικών προμηθειών και μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών οφειλών προς το Δημόσιο, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες (ηλεκτρονικές συναλλαγές).

Μετά από καταγγελίες καταναλωτών και με παρέμβασή της, επιβλήθηκε πρόστιμο 60.000€ από το Υπουργείο Ανάπτυξης σε εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις για αθέμιτη εμπορική πρακτική.

Ειδικότερα, για τα μέλη της πέτυχε διαγραφές οφειλών από 20% έως 90% μετά από εξωδικαστικές ρυθμίσεις και επιστροφή χρημάτων μετά από παρέμβαση για τραπεζικές απάτες.

Προϊόντα και διαδικτυακές αγορές

Μετά από καταγγελία της, συνέβαλε στην επιβολή προστίμου 120.000€ από το Υπουργείο Ανάπτυξης σε ηλεκτρονικό κατάστημα για μη παράδοση προϊόντων και εξαπάτηση των καταναλωτών.

Σε συνεργασία με Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών – μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών  (BEUC)  υπέβαλαν καταγγελίες:

  • κατά της Μeta στις εθνικές Αρχές Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) για παράνομη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων πίσω από το μοντέλο “συνδρομής αντί συγκατάθεσης”, και
  • κατά της κινεζικής διαδικτυακής αγοράς Temu, η οποία δεν προστατεύει τους καταναλωτές και δεν λαμβάνει επαρκή μέτρα κατά της πώλησης παράνομων και εν δυνάμει επικίνδυνων προϊόντων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διερευνά την καταγγελία.

Ιδιωτική Ασφάλιση

Μετά από πίεση στους κρατικούς φορείς, κατάφερε κατάργηση του δείκτη του ΙΟΒΕ και αντικατάστασή του με νέο αντικειμενικό δείκτη από την ΕΛΣΤΑΤ με ισχύ το 2026.

Ειδικότερα για τα μέλη της μετά από εξωδικαστική παρέμβαση πέτυχε μείωση ασφαλίστρων, καταβολή αποζημιώσεων και επαναφορά ασφαλιστικών μακροχρόνιων συμβολαίων που καταχρηστικώς  διακόπηκαν.

Ενέργεια

Λειτούργησε γραφείο μιας στάσης (One-Stop-Shop) για την ενεργειακή αναβάθμιση της κατοικίας των καταναλωτών και ιδίως των ευάλωτων, με δωρεάν συμβουλευτική για τη μείωση του ενεργειακού κόστους και δυνατότητες ενεργειακής αναβάθμισης κατοικίας, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των καταναλωτών. Σε συνεργασία με το ΚΑΠΕ και το Πολυτεχνείο συνέβαλε στην αύξηση του ποσοστού χρηματοδότησης στα ευάλωτα νοικοκυριά από 75% σε 95% στο πρόγραμμα Εξοικονομώ 2025.

Τηλεπικοινωνίες

Μετά από εξωδικαστική παρέμβαση πέτυχε για τα μέλη της πιστώσεις χρεώσεων, παγίων και αποκατάσταση βλαβών και συμμετείχε ενεργά στη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu