Είχαν ήδη επιβληθεί δασμοί 10% και σήμερα αποφασίστηκε για επιπλέον έως και 35,3% - Πως ψήφισαν τα κράτη - μέλη
«Σήμερα, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη της ΕΕ για την υιοθέτηση δασμών», ανέφερε η ΕΕ σε δήλωση, όπως μεταδίδει το CNBC.
Έτσι, επιπλέον δασμούς έως και 35,3% θα επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που παρασκευάζονται στην Κίνα, καθώς τα κράτη – μέλη της ΕΕ υιοθέτησαν τη σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αναμένεται να έχει διάρκεια έως και πέντε έτη. Οι δασμοί είναι επιπρόσθετοι του υφιστάμενου συντελεστή 10%
Δέκα κράτη – μέλη της ΕΕ ψήφισαν υπέρ των δασμών και μόνο πέντε καταψήφισαν, ενώ 12 κράτη μέλη απείχαν. Σύμφωνα με τους κανόνες της ψηφοφορίας, τα κράτη – μέλη ουσιαστικά δεν καταψήφισαν την πρόταση της Κομισιόν, δίνοντάς της ουσιαστικά το πράσινο φως ώστε να αποφασίσει τα επόμενα βήματα.
Η Γερμανία, καταψήφισε τους δασμούς, αφού αντιμετώπισε έντονες πιέσεις από τις ισχυρά λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας και τα συνδικάτα της, ενώ η Σουηδία, της οποίας η ναυαρχίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας της, η Volvo, ανήκει στον όμιλο Geely, στον οποίο θα επιβληθούν δασμοί ύψους 19,9% απείχε από την ψηφοφορία, ενώ η Γαλλία, η Ιταλία και η Πολωνία ψήφισαν όλες υπέρ, όπως είχαν πράξει και κατά τη διάρκεια της άτυπης ψηφοφορίας τον περασμένο Ιούλιο.
Η ψηφοφορία
- 10 ήταν υπέρ της πρότασης επιβολής δασμών και συγκεκριμένα: Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Δανία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Εσθονία, Λιθουανία και Λετονία.
- 12 απείχαν: Βέλγιο, Τσεχία, Ελλάδα, Ισπανία, Κροατία, Κύπρος, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σουηδία και Φινλανδία.
- 5 καταψήφισαν τη σχετική πρόταση: Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβενία και Σλοβακία.
Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις
Η ΕΕ και η Κίνα θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στους δασμούς. Οι δύο πλευρές διερευνούν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών αντί των δασμών. «Η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να βρουν μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον ΠΟΕ», ανέφερε η Επιτροπή σε δελτίο τύπου.
Οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα απορροφήσουν τους δασμούς ή θα αυξήσουν τις τιμές, τη στιγμή που η επιβράδυνση της ζήτησης στο εσωτερικό συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους τους. Η προοπτική των δασμών έχει ωθήσει ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, κάτι που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς.
Μια δήλωση της Geely Holding Group Co., η οποία ελέγχει τη σουηδική Volvo και τη βρετανική Lotus Cars, επέκρινε την απόφαση, λέγοντας ότι «δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να παρεμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών».
Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν ήδη επιβραδύνει τη δυναμική των κινεζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις τους να βυθίζονται κατά 48% τον Αύγουστο σε χαμηλό 18 μηνών.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ και κατασκευάστηκαν στην Κίνα αυξήθηκε από περίπου 3% σε περισσότερο από 20% τα τελευταία τρία χρόνια. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 8% αυτού του μεριδίου αγοράς, καθώς πολυεθνικές εταιρείες που εξάγουν από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένης της Tesla, καταλαμβάνουν το υπόλοιπο.
Ωστόσο, η αύξηση των δασμών στην Ευρώπη θα έχει «μικρό αντίκτυπο» στους Κινέζους κατασκευαστές, επειδή η περιοχή αντιπροσωπεύει μόνο ένα κλάσμα των συνολικών πωλήσεών τους, σύμφωνα με τον αναλυτή της Daiwa Securities, Kevin Lau. Η Ευρώπη συνεισέφερε μεταξύ 1% και 3% των συνολικών πωλήσεων για τις BYD Co., Geely και SAIC Motor Corp. κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, εκτίμησε.
Εκπρόσωπος της Volkswagen AG είπε σε δήλωση την Παρασκευή ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση» και δεν θα βελτιώσουν την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
Ο μεγάλος αριθμός των αποχών προδίδει ανησυχία σε πολλά κράτη μέλη για έναν πιθανό εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, ακόμη και όταν βασικά έθνη όπως η Γαλλία έχουν δηλώσει ότι το μπλοκ πρέπει να υπερασπιστεί τις δικές του βιομηχανίες πιο σθεναρά. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ προειδοποίησε νωρίτερα ότι η επιβολή των δασμών θα μπορούσε να οδηγήσει σε πόλεμο δασμών.
Πρώτο βήμα για δασμούς τον Ιούνιο
Η ΕΕ ανακοίνωσε αρχικά ότι θα επιβάλει υψηλότερους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων τον Ιούνιο, με το σκεπτικό ότι επωφελούνται «σε μεγάλο βαθμό από αθέμιτες επιδοτήσεις» και αποτελούν «απειλή οικονομικής ζημίας» για τους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Οι δασμοί αποκαλύφθηκαν επίσης για μεμονωμένες εταιρείες που συνδέονταν με τα επίπεδα συνεργασίας τους και τις πληροφορίες που παρείχαν στην ΕΕ ως μέρος της έρευνας του μπλοκ για την παραγωγή EV στην Κίνα.
Προσωρινοί δασμοί τέθηκαν σε ισχύ από τις αρχές Ιουλίου.
Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναθεώρησε τα τιμολογιακά της σχέδια τον Σεπτέμβριο με βάση «τεκμηριωμένα σχόλια για τα προσωρινά μέτρα» από τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας είπε στους δημοσιογράφους ότι το Πεκίνο συνεχίζει να πιστεύει ότι η έρευνα για τις επιδοτήσεις της Κίνας για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της έχει καταλήξει σε «προκαθορισμένα συμπεράσματα», προσθέτοντας ότι το μπλοκ προωθεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Την Παρασκευή, η ΕΕ είπε ότι εξακολουθούσε να αναζητά άλλες λύσεις, παρόλο που εγκρίνονται οι δασμοί.
«Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον ΠΟΕ, επαρκής για την αντιμετώπιση της ζημιογόνου επιδότησης που καθορίστηκε από την έρευνα της Επιτροπής, να παρακολουθείται και να εκτελεστεί», ανέφερε.
Διαίρεση στην Ε.Ε
Η απόφαση έρχεται μετά από μήνες συζητήσεων και συζητήσεων μεταξύ των χωρών μελών της ΕΕ, οι οποίες έχουν εκφράσει διαφορετικές απόψεις σχετικά με την αύξηση των δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτρικά κινεζικής κατασκευής.
Ενώ η Γαλλία ήταν μεγάλος υποστηρικτής, ωθώντας προηγουμένως την ΕΕ να ξεκινήσει έρευνες για πιθανούς δασμούς, η Γερμανία υποστήριξε εναντίον τους, εγείροντας ανησυχίες για τις συνέπειες για τις δικές της μαχόμενες αυτοκινητοβιομηχανίες .
Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας Πέτερ Σιγιάρτο δήλωσε την Πέμπτη ότι η χώρα του θα ασκήσει βέτο σε πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προτείνει δασμούς έως και 45%, μετέδωσε το Reuters.
Πιθανά αντίποινα από την Κίνα αποτελούν βασική ανησυχία για ορισμένα μέλη της ΕΕ, ειδικά καθώς η Κίνα έχει ήδη ξεκινήσει έρευνες αντιντάμπινγκ στις εξαγωγές χοιρινού κρέατος και κονιάκ από την ΕΕ, καθώς και έρευνα κατά των επιδοτήσεων στα γαλακτοκομικά προϊόντα της ΕΕ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Μητσοτάκης: Θα στραφούμε στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης
- Έφυγε από τη ζωή ο επιχειρηματίας Δημήτρης Χαΐτογλου
- ΥΠΕΘΟ και ΑΑΔΕ στο Ζάππειο: Έρχονται 4 νέα εργαλεία στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής το 2025
- Έρευνα Pulse: Το 49% των ελεύθερων επαγγελματιών θεωρεί άδικη τη φορολόγησή τους
- Ευρωπαϊκές αγορές: Ήπια κέρδη – Βούλιαξε 15,5% η JD Sports
- Ο Πούτιν απειλεί τη Δύση: «Σε περίπτωση κλιμάκωσης, θα απαντήσουμε συμμετρικά»
- Bloomberg: Η Ελλάδα σχεδιάζει να αντλήσει από τις αγορές 8 δισ. ευρώ με νέα ομόλογα το 2025
- Trastor: Εξαγόρασε από την Prodea χαρτοφυλάκιο γραφείων αξίας 69,19 εκατ. ευρώ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις