Διεθνή

ΕΕ: Ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν τη βιομηχανία πλαστικών μπουκαλιών νερού για παραπλάνηση

Ισχυρίζονται ότι οι εταιρείες κάνουν "πράσινο", περιβαλλοντικό ξέπλυμα (greenwashing) με την παρουσίαση ψευδοοικολογικών χαρακτηριστικών

Καταγγελία στην ΕΕ για αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές που αφορούν την ανακυκλωσιμότητα προϊόντων από μεγάλες εταιρείες πλαστικών μπουκαλιών πόσιμου νερού κατέθεσε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών BEUC σε συνεργασία με Ευρωπαϊκές Οργανώσεις Καταναλωτών από 13 χώρες, μεταξύ των οποίων και η ΕΚΠΟΙΖΩ. 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της Ομοσπονδίας, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την περιβαλλοντική μη κυβερνητική οργάνωση «Client Earth» και τον Περιβαλλοντικό Συνασπισμό για τα Πρότυπα «ECOS», η βιομηχανία πλαστικών μπουκαλιών καταφεύγει σε ασαφείς και παραπλανητικούς οικολογικούς ισχυρισμούς στα πλαστικά μπουκάλια όταν αναφέρει ότι είναι «100% ανακυκλώσιμα» ή/και «από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό».

Ο μέσος Ευρωπαίος καταναλώνει περίπου 118 λίτρα εμφιαλωμένου νερού τον χρόνο και 97% αυτού του νερού περιέχεται σε πλαστικές συσκευασίες.

Σύμφωνα με την έρευνα οι τρεις βασικοί ασαφείς οικολογικοί ισχυρισμοί είναι οι εξής:

Το «100% ανακυκλώσιμο»: Ο εν λόγω όρος στις πλαστικές φιάλες είναι ασαφής, καθώς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως από τη διαθέσιμη υποδομή για τη συλλογή του υλικού, την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας διαλογής και τις κατάλληλες διαδικασίες ανακύκλωσης.
Το ποσοστό ανακύκλωσης για τις φιάλες των πόσιμων συσκευασιών PET εκτιμάται ότι είναι μόνο 50% στην ΕΕ και η πιθανότητα να ξαναγίνει μπουκάλι είναι περίπου το 30%.
Το «100% ανακυκλωμένο»: Ο ισχυρισμός εσφαλμένως υπονοεί πως ολόκληρο το μπουκάλι είναι κατασκευασμένο αποκλειστικά από ανακυκλωμένα υλικά.
Είναι γεγονός πως τα καπάκια των μπουκαλιών δεν μπορούν να είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ και οι ετικέτες, επίσης, σπάνια κατασκευάζονται από ανακυκλωμένο υλικό.
Επιπλέον, η προσθήκη «ακατέργαστου» πλαστικού (δηλαδή μη ανακυκλωμένου πλαστικού) στο σώμα του μπουκαλιού είναι επίσης συνήθης πρακτική.
Χρήση πράσινων εικόνων: Η ανακύκλωση κλειστού βρόχου, τα πράσινα λογότυπα ή οι φωτογραφίες φύσης χρησιμοποιούνται στις μάρκες πολλών μπουκαλιών νερού σε όλη την Ευρώπη.
Οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί προκαλούν μία ψευδή εικόνα περιβαλλοντικής ουδετερότητας και συνεχούς ανακύκλωσης της πλαστικής συσκευασίας. Επιπρόσθετα, δίνουν την εντύπωση πως τα μπουκάλια θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.

Οι οργανώσεις των καταναλωτών έχουν εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεσή τους στο πράσινο – περιβαλλοντικό ξέπλυμα greenwashing, με την παρουσίαση ψευδοοικολογικών χαρακτηριστικών και περιβαλλοντικών ισχυρισμών, καθ’ ότι αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στη μετάβαση προς μία βιώσιμη κατανάλωση.

Οι Αρχές καλούνται να αναλάβουν δράση, στο πλαίσιο και της πρόσφατης ευρωπαϊκής νομοθεσίας, όσον αφορά την ενδυνάμωση των καταναλωτών για την πράσινη μετάβαση και να διασφαλίσουν ότι οι εταιρείες θα σταματήσουν να παραπλανούν και να βομβαρδίζουν τους καταναλωτές με παραπλανητικούς ισχυρισμούς.

* Τα μέλη – καταναλωτικές οργανώσεις της BEUC που συμμετέχουν στη δράση είναι: VKI (Αυστρία), Асоциация Активни потребители (Βουλγαρία), CLCV (Γαλλία); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet (Φινλανδία). EKΠΟΙΖΩ & KEΠKA (Ελλάδα), Tudatos Vásárlók Egyesülete (Ουγκαρία), Altroconsumo (Ιταλία), Consumentenbond (Ολλανδία), DECO (Πορτογαλία), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) (Σλοβακία), Zveza potrošnikov Slovenije (Σλοβενία), OCU (Ισπανία), FRC (Ελβετία).

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu