Πολιτική

East Med: Ο αγωγός που όλοι ήξεραν ότι δεν θα γίνει…

Από το 2020 ξεκίνησαν η ανατροπή του αρχικού σχεδιασμού -Το παρασκήνιο και η παράκαμψη της Κύπρου – Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος ναυαγίου που ήξερε η ελληνική κυβέρνηση

Από τον Μάρτιο του 2021 φαινόταν ξεκάθαρα ότι «ο κύβος ερρίφθη» από τους Αμερικανούς, μέσω μελέτης ενός Think Tank της Ουάσιγκτον και της παρουσίασης χάρτη, για την παράκαμψη της Κύπρου από τον EastMed και το εναλλακτικό πέρασμα από την Αίγυπτο.

Τότε, τόσο από την ελληνική όσο και την κυπριακή κυβέρνηση δεν έγιναν διαβήματα και διαμαρτυρίες προς τις ΗΠΑ και το εν λόγω Think Tank για τον χάρτη «παράκαμψης».

Γι αυτό και η διαρροή (;) του non paper των ΗΠΑ, που στρέφεται κατά της κατασκευής του αγωγού, «βοήθησε» την ελληνική κυβέρνηση να επαναπροσδιοριστεί πλέον δημόσια και επισήμως. Τον περασμένο Μάρτιο, σχεδόν κανείς στα μέσα ενημέρωσης δεν αναφερόταν σε αυτό. Τώρα όμως βλέπουμε πληθώρα αναλύσεων και τοποθετήσεων, γιατί η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει τη λογική της Αιγύπτου και των ΗΠΑ, απομονώνοντας έτσι την Κύπρο, ώστε να μην «ενοχληθεί» η Τουρκία και στρεφόμενη στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις.

Η Άγκυρα βέβαια ενώ χαμογελάει από τη μία, από την άλλη ετοιμάζεται να χτυπήσει και τη συνεργασία με την Αίγυπτο και αναμένουμε να δούμε πώς θα ξεδιπλωθεί η τουρκική διπλωματία, καθώς ετοιμάζεται πολυπληθής αντιπροσωπεία με αρχηγό τον Τούρκο ΥΠΕΞ για να μεταβεί στο Κάιρο.

Κάποιες πηγές από την Ουάσιγκτον υποστηρίζουν ότι η λογική των ΗΠΑ ήταν και παραμένει «ότι πρωτίστως πρέπει να διαφυλαχθούν τα αμερικανικά συμφέροντα με την Τουρκία και μετά τα «άλλα».

«Η αμερικανική εξωτερική πολιτική δεν αλλάζει εύκολα. Οι πρόεδροι αλλάζουν, αλλά τα αμερικανικά συμφέροντα όχι» είπε χαρακτηριστικά η διπλωματική πηγή. Σημείωσε δε ότι ο πρόεδρος Μπάιντεν μπορεί να κρατά δημοσίως τις ισορροπίες με την Τουρκία -κυρίως λόγω της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την πρωτοβουλίας Μενέντεζ-, όμως η εξωτερική πολιτική δεν χαράζεται μόνο από τον Λευκό Οίκο.

«Υπάρχουν ομόκεντροι κύκλοι στο Υπουργείο Εξωτερικών, επιρροή από ενεργειακά λόμπι αλλά και το σύμπλεγμα βιομηχάνων και στρατιωτικών», προσέθεσε η πηγή.

Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αλ Σίσι, στην επίσκεψή του στην Αθήνα και στις συζητήσεις του στο Μαξίμου με τον Κ. Μητσοτάκη, στις 10 με 11 Νοεμβρίου του 2020, έβαλε στο τραπέζι την ιδέα ο αγωγός να ξεκινά μεν από το Ισραήλ, αλλά να συνεχίζει προς τα παράλια της Αιγύπτου αντί στην Κύπρο, όπως ήταν το αρχικό πλάνο και από εκεί στην Κρήτη, με τελικό προορισμό την Ευρώπη. 

Μέσα στο επόμενο τρίμηνο και μέχρι τον Μάρτιο του 2021, άρχισαν να εμφανίζονται αναλύσεις, κυρίως σε αιγυπτιακά και διεθνή μέσα, που έκαναν λόγο για το υψηλό κόστος της αρχικής σχεδίασης του αγωγού.

Εξάλλου, είναι διπλωματικό «μυστικό» ότι από τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι και τον Μάρτιο του 2021 υπήρξαν εντατικές ζυμώσεις για να προχωρήσει η «παρακαμπτήρια οδός» του East Med, ώστε να μπουν στο παιχνίδι ΕΕ, Βρετανία και ΗΠΑ. Όπως και έγινε.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu