Διεθνή

DW: Γιατί οι δασμοί εναντίον της Κίνας διχάζουν την ΕΕ

Το Πεκίνο κατηγορείται ότι επιχορηγεί τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με επιδοτήσεις, ώστε να μειωθεί τεχνητά η λιανική τιμή τους

Ύστερα από εννεάμηνη έρευνα σχετικά με τις επιδοτήσεις, που λαμβάνουν τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ευρώπη, η Κομισιόν πρότεινε ήδη από το περασμένο καλοκαίρι να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές τους, που φθάνουν έως και 35,5%, αυξάνοντας δηλαδή το 10% των σημερινών δασμών.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του μπλοκ, εξήγαγε ηλεκτρικά αυτοκίνητα 10 δισ. ευρώ στην ΕΕ το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της πέρυσι στο 8%.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΕΕ: Πέρασε η πρόταση της Κομισιόν για επιβολή δασμών έως 45% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα – Απείχε η Ελλάδα

Είχαν ήδη επιβληθεί δασμοί 10% και σήμερα αποφασίστηκε για επιπλέον έως και 35,3% - Πως ψήφισαν τα κράτη - μέλη

Η Ε.Ε κατηγορεί το Πεκίνο ότι επιχορηγεί τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με επιδοτήσεις, ώστε να μειωθεί τεχνητά η λιανική τιμή τους και να εκδιώξει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις από την αγορά.

Το θέμα «δίχασε» από την πρώτη στιγμή την Ε.Ε- κάτι που αποτυπώθηκε και στη σημερινή ψηφοφορία- καθώς 27 τα κράτη μέλη δεν κατόρθωσαν να συγκεντρώσουν πλειοψηφία ούτε κατά, ούτε υπέρ των δασμών στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, αφήνοντας την Κομισιόν να επιλέξει εκείνη, είτε να προχωρήσει στην επιβολή δασμών, είτε να αναθεωρήσει την πρότασή της.

Αντιδράσεις από τη Γερμανία

Η Γερμανία ήταν πάντως εκείνη που αντέδρασε από την πρώτη στιγμή στην πρόταση της Κομισιόν, ανησυχώντας κυρίως για τα πιθανά «αντίποινα» του Πεκίνου. Ωστόσο στη σημερινή σχετική ψηφοφορία στη συνεδρίαση των μονίμων αντιπροσώπων στην Ε.Ε (Coreper) δεν κατόρθωσε τελικά να συγκεντρώσει ειδική πλειοψηφία, δηλαδή από το 55% των «27» κρατών μελών, για να «μπλοκάρει» τους δασμούς, καθώς μόλις τέσσερα κράτη μέλη τάχθηκαν μαζί της κατά του μέτρου: Ουγγαρία, Σλοβενία, Μάλτα και Σλοβακία. Από την άλλη πλευρά, η πρόταση της Κομισιόν είχε την απόλυτη στήριξη της Γαλλίας, της Ιταλίας και Πολωνίας.

Κάποιες κυβερνήσεις στην Ε.Ε ελπίζουν ότι οι εν λόγω δασμοί – που θα διαρκέσουν έως πέντε χρόνια – θα δώσουν στην ευρωπαϊκή βιομηχανία «ανάσα» ώστε να μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις των δικών της αρκετά ωστόσο ακριβότερων αυτοκινήτων, που ανταγωνίζονται έως τώρα τις κινεζικές αντίστοιχες, φθηνότερες επιλογές.

Παρ΄όλα αυτά, αρκετοί ειδικοί, όπως και η μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment εκτιμούν ότι οι δασμοί θα είναι πραγματικά αποτελεσματικοί, εάν η Ε.Ε τελικά τηρήσει τα όρια για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2025 και ενώ ήδη κεντροδεξιά κόμματα στην Ευρώπη και αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν να καθυστερήσει το εν λόγω μέτρο.

Αντιφατικές προβλέψεις

Σύμφωνα με σχετική έρευνα, που δημοσιεύεται σήμερα από την Transport & Environment, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα θα μπορούσαν να καταλάβουν το ένα τέταρτο της αγοράς φέτος, κάτι που θα οδηγούσε σε μείωσή τους κατά 20% το 2025 και κατά 18% το 2026, λόγω των δασμών.

Ωστόσο, η ίδια έρευνα εκτιμά πως εάν η Ε.Ε καθυστερήσει τον στόχο μείωσης των εκπομπών το 2025, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας θα μπορούσαν να δουν αύξηση κατά 27% τον ίδιο χρόνο, και ενόσω οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα επικεντρώνονται στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης με υψηλότερο κέρδος.

Σε κάθε περίπτωση, η Κομισιόν εμφανίζεται έτοιμη να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Κίνα, ενώ εκτιμά παράλληλα ότι οι δασμοί δεν είναι «εξοντωτικοί», ώστε η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής προέλευσης δεν θα είναι απαγορευτική για τους Ευρωπαίους πολίτες.

Πηγή: Deutsche Welle

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu