Επιχειρήσεις

ΔΕΣΦΑ: Τρεις νέες υποδομές με προϋπολογισμό 127 εκατ. στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 25 Ιουλίου 2022 το αναθεωρημένο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, για την περίοδο 2022 – 2031.

_x000D_

Ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις της ΡΑΕ, πραγματοποίησε ορισμένες τροποποιήσεις και υπέβαλε εκ νέου το πρόγραμμα στην Αρχή. Εκτός από τις αλλαγές στις υποδομές, υπήρξαν και αλλαγές τόσο στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων όσο και στον προϋπολογισμό τους. Ο προϋπολογισμός του νέου προγράμματος φτάνει τα 856 εκατομμύρια ευρώ. Μια αύξηση που ξεπερνάει τα  300 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο πρόγραμμα που έφτανε στα 543 εκατ. ευρώ.

_x000D_

Σύμφωνα με τον Διαχειριστή, στις τροποποιήσεις συνέβαλαν οι συνεχόμενες μεταβολές του διεθνούς περιβάλλοντος και η κατακόρυφη αύξηση των τιμών της ενέργειας.

_x000D_

Από τα 300 εκατομμύρια της αύξησης του προϋπολογισμού, περίπου 127 εκατομμύρια είναι τα νέα έργα,  ενώ το υπόλοιπο ποσό οφείλεται στην αύξηση των υλικών κατασκευής.

_x000D_

Από τα 127 εκατομμύρια των νέων έργων,  τα 92 προβλέπονται για επέκταση σε νέες περιοχές με πρώτη και κυριότερη τα Ιωάννινα. 27 εκατομμύρια θα διατεθούν για την αναβάθμιση, τον εκσυγχρονισμό και τη σταθερότητα του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.

_x000D_

Επιπλέον ο ΔΕΣΦΑ θέτει πολύ ψηλά στην ατζέντα και τους στόχους για την ψηφιοποίηση του. Για αυτό το σκοπό στο νέο πρόγραμμα προβλέπει 5,5 εκατ. ευρώ να διατεθούν για την μετάβαση του οργανισμού και βασικών υπηρεσιών του στην ψηφιακή εποχή.

_x000D_

Οι τρεις βασικές υποδομές που προτείνει ο Διαχειριστής στο αναθεωρημένο του πρόγραμμα είναι ένας σταθμός συμπίεσης στην Κομοτηνή. Έξοδοι στη Δυτική Μακεδονία και ανάπτυξη του δικτύου στα Ιωάννινα.

_x000D_

Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή

_x000D_

Ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της αγοράς καθώς και την ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, προχώρησε στην αναθεώρηση του σχεδιασμού του συγκεκριμένου συμπιεστή αυξάνοντας την ισχύ του στα 12,5 MW, σε τρεις μονάδες, συμπεριλαμβανομένης της απαιτούμενης σχετικής λειτουργικής εφεδρείας, με δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ώστε να καλυφθούν τυχόν μελλοντικές ανάγκες της αγοράς για επαύξηση της διακινούμενης ποσότητας φυσικού αερίου. Επιπλέον, ο Διαχειριστής ότι, σε ανταπόκριση της πρόσφατης πρόσκλησης του ENTSO-G, έχει ήδη υποβάλει αίτημα για την υπαγωγή της μελλοντικής επαύξησης της δυναμικότητας του συγκεκριμένου συμπιεστή έως τα 17
MW στο TYDP 2022.

_x000D_

Δυτική Μακεδονία

_x000D_

Σε συνέχεια του σχετικού αιτήματος για συγκριτική εξέταση έναντι της τροφοδοσίας των περιοχών της Πόρειας, του Περδίκκα και του Άσπρου μέσω του αγωγού ΤΑΡ, και έπειτα από ενδελεχή ανάλυση της οικονομικά αποτελεσματικότερης λύσης για την τροφοδοσία των συγκεκριμένων περιοχών, προτείνεται η τροφοδοσία των περιοχών με χρήση εγκαταστάσεων ΥΦΑ μικρής
κλίμακας από το σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα.

_x000D_

Στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης που επανυποβλήθηκε (Συν.1i & ii) έχει γίνε ιαναλυτική τεχνική περιγραφή.
Σύμφωνα με τον Διαχειριστή στο δεκαετές πρόγραμμα εξετάστηκε και η εξυπηρέτηση των παραπάνω περιοχών μέσω του αγωγού ΤΑΡ αλλά το κόστος ήταν κατά 50% μεγαλύτερο από τη λύση που προτάθηκε. Σε απόλυτα νούμερα η προμήθεια αυτών των περιοχών κοστίζει 920.000 ευρω περισσότερο από το υγροποιημένο φυσικό αέριο μικρής κλίμακας.

_x000D_

Εξυπηρέτηση Ιωαννίνων

_x000D_

Το πρότζεκτ ανάπτυξης του φυσικού αερίου προς τη Δυτική Ελλάδα και κυρίως τα Ιωάννινα συμπεριλήφθηκε πρώτη φορά στο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο , για το έργο των Ιωαννίνων ο ΔΕΣΦΑ ήδη από το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 που είχε υποβάλει στην Αρχή του ανέφερε ότι:

_x000D_

«Ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει την δυνατότητα τροφοδότησης της περιοχής μέσω εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν συνδυασμό αγωγού και SSLNG με στόχο την επίτευξη αποδοτικότερης και ταχύτερης τροφοδοσίας της περιοχής. Λαμβάνοντας
υπόψη το ανωτέρω αποτέλεσμα ο ΔΕΣΦΑ επιφυλάσσεται να επανέλθει στην ΡΑΕ γιατο εν λόγω έργο».

_x000D_

Σύμφωνα με τα σενάρια που εξέτασε ο διαχειριστής η λύση να προμηθεύεται η περιοχή τον Ιωαννίων ΥΦΑ από την Ηγουμενίτσα, είναι λιγότερο κοστοβόρα , από τη λύση να λαμβάνει αέριο μέσω αγωγού από τη Ρεβυθούσα.

_x000D_

_x000D_

Πηγή: ΔΕΣΦΑ

_x000D_

_x000D_

Ολοκληρώντας, αξίζει να σημειώσουμε πως παρόλο που οι τελικές αποφάσεις για τον East Med δεν έχουν ληφθεί ακόμη, ο ΔΕΣΦΑ στο πρόγραμμα του, περιλαμβάνει την κατασκευή υποδομής (μετρητικό σταθμό) στη Μεγαλόπολη. Το έργο θα εξυπηρετήσει ενδεχομένη σύνδεση στο μέλλον του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου με τον αγωγό East Med.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu