Επιχειρήσεις

Cyrus: H εταιρεία που «ανοίγει» πρατήρια υδρογόνου στην Ελλάδα

Στο κτίριο 27 στο Εθνικό Κέντρο Ερευνας των Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» υπάρχει μία spin off εταιρεία, η οποία πριν από λίγες ημέρες συγκέντρωσε πάνω της όλους τους προβολείς της δημοσιότητας.

_x000D_

Η ολοκλήρωση του πρώτου σταθμού εφοδιασμού με καύσιμο υδρογόνο και ο δεύτερος γύρος χρηματοδότησης άνω του 1 εκατ. ευρώ, από την αμερικανική Advent Technologies, που οι μετοχές της διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο Nasdaq, το venture capital Uni-fund και άλλους ιδιώτες επενδυτές, ανοίγουν έναν νέο κύκλο ανάπτυξης για τη νεοφυή εταιρεία Cyrus που έρχεται σε μια ευνοϊκή συγκυρία για τη διείσδυση του υδρογόνου σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς πρωταγωνιστεί στις τεχνολογίες που θα παίξουν ζωτικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση.

_x000D_

Σύμφωνα με το σχέδιο REPowerEU, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, η Κομισιόν βάζει ως στόχο την παραγωγή περισσότερων από 10 εκατομμύρια τόνων πράσινου υδρογόνου και αντίστοιχων ποσοτήτων εισαγόμενου ως το 2030, με το υδρογόνο να καθίσταται ο διάδοχος του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του πετρελαίου για τους κλάδους της βιομηχανίας και των μεταφορών.

_x000D_

Η εταιρεία Cyrus γίνεται μία από τις ελάχιστες διεθνώς επιχειρήσεις που παράγει συμπιεστές υδρογόνου με χρήση τεχνολογίας μεταλλοϋδριδίων. Οι συμπιεστές αυτοί λειτουργούν με θερμική ενέργεια από ηλιακούς θερμικούς συλλέκτες και ψύξη με νερό βρύσης.

_x000D_

Πρόκειται για έναν σταθμό εφοδιασμού τον οποίο δεν κατασκεύασαν οι μεγάλοι πετρελαϊκοί όμιλοι της χώρας αλλά μία ομάδα μηχανικών που στεγάζονται στον «Δημόκριτο» και την Κύπρο και δουλεύουν την τεχνολογία του υδρογόνου περίπου 20 χρόνια.

_x000D_

Τότε που, όπως λέει χαρακτηριστικά ο Μάνος Ζούλιας συνιδρυτής της εταιρείας και διευθύνων σύμβουλος της Cyrus, το υδρογόνο ήταν κάτι εξωτικό και όσοι ασχολούνταν με την τεχνολογία του περίπου γραφικοί!

_x000D_

«Βλέπαμε εκείνη την περίοδο όσους συμμετείχαν σε ερευνητικά προγράμματα να φεύγουν με πολύ καλούς μισθούς στον ιδιωτικό τομέα γιατί ασχολούνταν με τα φωτοβολταϊκά, τα αιολικά και τη βιομάζα και αναρωτιόμασταν ποιος θα ενδιαφερθεί για εμάς» λέει χαρακτηριστικά.

_x000D_

Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Σήμερα η τεχνολογία του υδρογόνου βρίσκεται στο στάδιο της εκτίναξης και σε αυτό συνέβαλαν τόσο η κλιματική αλλαγή όσο και η ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους, καθώς οι εφαρμογές της δεν περιορίζονται στις μεταφορές, αλλά μπορούν να επεκταθούν στη βιομηχανία, στην αποθήκευση ενέργειας και όπου δεν μπορεί να δώσει λύσεις η χρήση μπαταρίας (ηλεκτροκίνηση κ.λπ.) και μάλιστα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Πράγματι, για τα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο, τα «καυσαέρια» δεν είναι τίποτε άλλο από υδρατμούς!

_x000D_

Πώς δουλεύει το υδρογονάδικο

_x000D_

Ο σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο στον «Δημόκριτο» διαθέτει μία μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης νερού που χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια από φωτοβολταϊκό σύστημα, τον καινοτόμο συμπιεστή υδρογόνου της Cyrus που το αποδίδει στα 200 bar, δεξαμενές αποθήκευσης υδρογόνου υψηλής πίεσης και σύστημα ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων – σε πρώτη φάση ποδηλάτων, ενώ άμεσα αναμένονται scooters και golf cart υδρογόνου.

_x000D_

Ο συμπιεστής (που αποτελεί σημαντικό μέρος του κόστους σε συμβατικά υδρογονάδικα) σχεδιάστηκε να λειτουργεί χωρίς θόρυβο, σε αντίθεση με τα κλασικά συστήματα συμπίεσης αερίων που είναι εξαιρετικά θορυβώδη.

_x000D_

Ο σταθμός, αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας και δοκιμών, θα είναι έτοιμος να ανεφοδιάσει και βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία) σε περίπου έναν χρόνο. Το έδαφος άλλωστε για την ανάπτυξη του υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών έχει ξεκινήσει να το στρώνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με δοκιμαστική λειτουργεία ενός λεωφορείου υδρογόνου τεχνολογίας Solaris στην Αθήνα .

_x000D_

Η γαλλο-πολωνική Solaris, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε συζητήσεις για συνεργασία με τη Motor Oil, η οποία έχει ξεκινήσει να υλοποιεί μια οργανωμένη στρατηγική ανάπτυξης στην παραγωγή αλλά και στον εφοδιασμό της αγοράς με υδρογόνο. Παρεμφερές επενδυτικό ενδιαφέρον εκδηλώνουν και άλλες ισχυρές βιομηχανίες της χώρας όπως η ΔΕΗ, η οποία έχει συνάψει joint venture με τη Motor Oil και πολύ σύντομα αναμένονται εξελίξεις ως προς τη σύσταση της κοινής εταιρείας, τα EΛ.ΠΕ., η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, η Μυτιληναίος αλλά και άλλοι ιδιώτες από τους κλάδους των τσιμέντων, της βιομηχανίας, των μετάλλων και τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής που έχουν πάρει ή πρόκειται να πάρουν θέση στην αγορά του υδρογόνου, καθώς προβλέπεται να είναι ένα από το βασικά όπλα για τον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας τα επόμενα χρόνια.

_x000D_

Αντίστοιχο ενδιαφέρον επιδεικνύουν και οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται τις συμβάσεις παραχώρησης στους μεγάλους οδικούς άξονες (Ολυμπία Οδός, Εγνατία Οδός).

_x000D_

Μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν ξεκινήσει τη σχετική «άσκηση» που απορρέει από την επερχόμενη υποχρέωση να εγκαταστήσουν στα ΣΕΑ (Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών) εκτός από σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και πρατήρια ανεφοδιασμού με υδρογόνο.

_x000D_

Για να αναπτυχθεί όμως η αγορά, χρειάζεται να καταρτιστεί και το εθνικό σχέδιο δράσης, το οποίο είναι έτοιμο και αναμένεται εκτός απροόπτου μέσα στο καλοκαίρι να βγει σε διαβούλευση.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu