Ευκαιρία για αυξημένους όγκους μετά από μήνες στασιμότητας της ζήτησης στο λιανεμπόριο
Ανάσα σε καταστηματάρχες και καταναλωτές ενδέχεται να δώσει η επερχόμενη Black Friday στα τέλη του μήνα καθώς σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες του εμπορίου οι οποίοι αναφέρουν πως η καταναλωτική κίνηση, ειδικά σε ρούχα και παπούτσια, βρίσκεται σε πτωτική πορεία σε όγκους μετά τις εκπτώσεις του περασμένου καλοκαιριού.
Κατά τις ίδιες πηγές, υπάρχει η διάθεση για προσφορές, όμως και φέτος τα σκήπτρα θα κρατήσουν τα ηλεκτρονικά, τα ηλεκτρικά και τα καλλυντικά και όχι τόσο τα εποχιακά ρούχα και υποδήματα.
To ζήτημα, όμως, που τίθεται είναι το αν οι καταναλωτές έχουν χρήματα να κάνουν αγορές ειδών ”δεύτερης ανάγκης” τη στιγμή που οι τιμές παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης για μείωση των τιμών σε ορισμένους κωδικούς των σούπερ μάρκετ.
Από την πλευρά τους οι εταιρίες, κάνουν τις προσφορές τους, δείχνοντας ότι η Black Friday έχει εισχωρήσει βαθιά στο εμπορικό DNA και λόγω ανταγωνισμού και πλέον οι προσφορές έρχονται από μη αναμενόμενους κλάδους: Για παράδειγμα αυτόν της εκπαίδευσης, με το Ινστιτούτο Γερμανικών Γκαίτε να κάνει προσφορές για νέα μαθήματα από το τέλος του μήνα, από ξενοδοχεία, ακόμα και από την instacar που προσφέρει εκπτώσεις, ελέω Black Friday, στα οχήματά που μισθώνει.
Ν. Κογιουμτσής, ΕΕΑ: Δεν περισσεύουν χρήματα
Ως μια ευκαιρία ανάτασης για την αγορά αντιμετωπίζουν και οι φορείς του εμπορίου σε Αττική και Θεσσαλονίκη τη Black Friday, αν και παραδέχονται ότι το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών είναι σε ύφεση.
Σύμφωνα με όσα δηλώνει στο Financial Report ο Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ Νίκος Κογιουμτσής, ” η αγορά από τις εκπτώσεις του καλοκαιριού και μετά κινείται ιδιαίτερα υποτονικά, ιδίως στους κλάδους ένδυσης και υπόδησης, οι οποίοι επηρεάζονται πολύ από τις καιρικές συνθήκες. Ήδη, έχουν αρχίσει να γίνονται κάποιες προσφορές, οι οποίες θα κορυφωθούν στα τέλη του μήνα και θεωρώ ότι θα τονώσουν με κάποιον τρόπο την αγορά”.
Ωστόσο ο ίδιος παρατηρεί ότι εξακολουθεί να υπάρχει δυσκολία στις αγορές, καθώς η πλειοψηφία των καταναλωτών έχουν μειωμένη αγοραστική δυνατότητα. “Αυτό που διαπιστώνουμε, όχι μόνο ως έμποροι, αλλά και από τις έρευνες που γίνονται τα δύο τελευταία χρόνια, είναι ότι δεν περισσεύουν χρήματα στον κόσμο για αγορές, οι οποίες μπορεί να θεωρούνται πολυτελείας ή δεύτερης ανάγκης, όπως πχ ρούχα και παπούτσια. Γιαυτό και όπως ακούγεται, θα γίνουν καλές προσφορές, ακόμα και 50% σε είδη κυρίως ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά, καλλυντικά, και όχι τόσο σε ρούχα και παπούτσια. Δεδομένου ότι σε αυτή την κατηγορία αναμένεται η εορταστική περίοδος και αμέσως μετά οι εκπτώσεις, θεωρώ ότι οι έμποροι θα κάνουν μεν προσφορές, αλλά όχι μεγάλες, για να έχουν και τον κόσμο μαζί τους στη συνέχεια” τονίζει χαρακτηριστικά ο Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ.
Ν. Χιονίδης, Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης: Ο κόσμος κυκλοφορεί αλλά δεν αγοράζει
Πολύ μικρή κινητικότητα στον εμπορικό κόσμο και εξίσου ελάχιστες αγορές διαπιστώνονται και στη Βόρεια Ελλάδα και κυρίως στη Θεσσαλονίκη. Κατά όσα υπογραμμίζει στο Financial Report ο Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Νίκος Χιονίδης “ο κόσμος κυκλοφορεί αλλά δεν αγοράζει, η εμπορική κίνηση είναι εξαιρετικά μειωμένη και οι ελπίδες εναποτίθενται τώρα στην εορταστική περίοδο“.
Ο κ. Χιονίδης αναφέρει ότι προς το τέλος του Νοεμβρίου θα γίνουν κάποιες ενέργειες στη Θεσσαλονίκη τύπου Λευκές Νύχτες ανά συνοικία που είναι πιθανόν να αυξήσουν την αγοραστική κίνηση, αλλά ο κάθε έμπορος θα κινηθεί μόνος του σε σχέση με τις προσφορές που θα γίνουν εκείνες τις ημέρες. “Θα υπάρξουν προσφορές τις ημέρες της Black Friday, αλλά δεν γνωρίζουμε ένα συγκεκριμένο ποσοστό, καθώς ο κάθε επιχειρηματίας ανάλογα με το απόθεμα του θα κινηθεί όπως τον συμφέρει. Είναι σίγουρο, πάντως, ότι θα δούμε προσφορές, καθώς η προηγούμενη περίοδος ήταν πολύ πεσμένη, ειδικά σε ρούχα και παπούτσια και είναι πιθανόν κάποιοι να επιδιώξουν να ισοσταθμίσουν τις απώλειες”.
Ποιοι θα αγοράσουν
Πάντως, τουλάχιστον προς το παρόν, είναι ανάμεικτα τα συναισθήματα των Ελλήνων καταναλωτών σχετικά με πιθανές αγορές στις επερχόμενες εκπτώσεις της Black Friday και της Cyber Monday.
Σύμφωνα με ευρήματα της μεγάλης μελέτης της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα 2024, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στο σύνολό της τον Δεκέμβριο, ένας στους δύο συμμετέχοντες στην έρευνα (50%) δήλωσε ότι σκοπεύει να προβεί σε αγορές εκμεταλλευόμενος τις εκπτώσεις των Black Friday και Cyber Monday.
Χαρακτηριστικό είναι ότι πιο πρόθυμοι εμφανίζονται οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών (65%) – και ειδικότερα οι φοιτητές (69%) – και δευτερευόντως η ηλικιακή ομάδα 40-49 (54%). Καθοριστική φαίνεται να είναι και η παρουσία παιδιών στην οικογένεια, με τα ποσοστά όσων σκοπεύουν να κάνουν αγορές να είναι υψηλότερα μεταξύ όσων έχουν ανήλικα παιδιά (60%).
Παρά τον δισταγμό των καταναλωτών να προχωρήσουν σε αγορές, είναι σαφές ότι αποδίδουν σημασία στις προσφορές που πραγματοποιούνται κατά την περίοδο αυτή. Έτσι, από όσους δήλωσαν ότι σκοπεύουν να κάνουν αγορές, σχεδόν τέσσερις στους πέντε συμμετέχοντες στην έρευνα (79%) ανέφεραν ότι αναβάλλουν κάποιες από αυτές μέχρι τη Black Friday και τη Cyber Monday.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Μητσοτάκης: Θα στραφούμε στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης
- Έφυγε από τη ζωή ο επιχειρηματίας Δημήτρης Χαΐτογλου
- ΥΠΕΘΟ και ΑΑΔΕ στο Ζάππειο: Έρχονται 4 νέα εργαλεία στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής το 2025
- Έρευνα Pulse: Το 49% των ελεύθερων επαγγελματιών θεωρεί άδικη τη φορολόγησή τους
- Ευρωπαϊκές αγορές: Ήπια κέρδη – Βούλιαξε 15,5% η JD Sports
- Ο Πούτιν απειλεί τη Δύση: «Σε περίπτωση κλιμάκωσης, θα απαντήσουμε συμμετρικά»
- Bloomberg: Η Ελλάδα σχεδιάζει να αντλήσει από τις αγορές 8 δισ. ευρώ με νέα ομόλογα το 2025
- Trastor: Εξαγόρασε από την Prodea χαρτοφυλάκιο γραφείων αξίας 69,19 εκατ. ευρώ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις