Επιχειρήσεις

Αττική Οδός: Νέο σχήμα από Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ και τη γαλλική Meridiam

Με το γαλλικό όμιλο της Meridiam ενώνει τις δυνάμεις της η κοινοπραξία των ομίλων Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ και για το διαγωνισμό για τη νέα 25ετή παραχώρηση για την Αττική Οδό που «τρέχει» αυτή την περίοδο από το ΤΑΙΠΕΔ.

_x000D_

Σημειώνεται ότι ο γαλλικός όμιλος έχει ήδη ενώσει τις δυνάμεις του με τις δύο εγχώριες εισηγμένες για το διαγωνισμό της παραχώρησης του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο συνολικής αξίας 1,7 δισ.ευρώ. Η συμμαχία αυτή συνεχίζεται και στο διαγωνισμό για τη μεγαλύτερη παραχώρηση στη χώρα μας στο διαγωνισμό για την οποία συμμετέχουν συνολικά οκτώ σχήματα με ισχυρούς διεκδικητές από τη χώρα μας, την Ευρώπη και την Αυστραλία.

_x000D_

Το κοινό μπλοκ ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ που διαχειρίζεται ήδη τον οδικό άξονα είχε συμπράξει αρχικά με μία άλλη γαλλική εταιρεία, την Ardian, αλλά η τελευταία αποχώρησε με αποτέλεσμα οι δύο ελληνικοί όμιλοι να αναζητούν εκ νέου έναν ισχυρό εταίρο.

_x000D_

Πλέον η διαγωνιστική διαδικασία έχει μπει στην τελική ευθεία, καθώς έχει δοθεί το τελικό ΟΚ από το ΤΑΙΠΕΔ για την κοινοπραξία Intrakat – Briza – Rubicone, ενώ εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να δοθεί σε όλους τους ενδιαφερόμενους το τελικό κείμενο της σύμβασης.

_x000D_

_x000D_

_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Να σημειωθεί ότι βασικός όρος του διαγωνισμού είναι οτι η τιμή των διοδίων ορίζεται στα 2,5 ευρώ από την εκκίνηση της νέας παραχώρησης (δηλαδή τον Οκτώβριο του 2024) έναντι των 2,8 ευρώ που είναι σήμερα. Επιπλέον ο ανάδοχος θα μπορεί να ζητήσει ύστερα από την πρώτη πενταετία και ανά κάθε πενταετία αναπροσαρμογή της τιμής των διοδίων βασισμένος στα στοιχεία της κυκλοφορίας.

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

Όσον αφορά την τελική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών η 10η Ιουλίου αναμένεται να είναι οριστική και να μη δοθεί νέα παράταση, καθώς το εκλογικό αποτέλεσμα της 21ης Μαΐου με τη συντριπτική νίκη της Νέας Δημοκρατίας έναντι του ΣΥΡΙΖΑ με 41% εκτιμάται ότι δύσκολα θα ανατραπεί.

_x000D_

Ποια είναι η Meridiam

_x000D_

Meridiam ιδρύθηκε το 2005 από τον διευθύνων σύμβουλο της EGIS Project Τιερί Ντεό, με την οικονομική υποστήριξη της Gredit Agricole και ειδικεύεται στην ανάπτυξη, τη χρηματοδότηση και τη διαχείριση έργων υποδομής στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Αφρική.

_x000D_

Η Meridiam είναι παρούσα σε 25 χώρες με γραφεία σε 11 πόλεις: Παρίσι, Νέα Υόρκη, Κωνσταντινούπολη, Τορόντο, Ντακάρ, Λουξεμβούργο, Αντίς Αμπέμπα, Βιέννη, Αμμάν, Λιμπρεβίλ και Γιοχάνεσμπουργκ.

_x000D_

Πρόσφατα στο ταμείο Υποδομών εισήλθε η Samsung Life Insurance, η οποία είναι πλέον μέτοχος του 20% μαζί με τη διοίκηση της Meridiam που εξακολουθεί να ελέγχει το 80% της εταιρείας με έδρα το Παρίσι.

_x000D_

Η Meridiam έχει υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία συνολικής αξίας 20 δις. δολαρίων ενώ έχει επενδύσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 80 δισεκατομμύρια δολάρια σε 120 έργα υποδομών.

_x000D_

Μία από τις μεγαλύτερες συμμετοχές της τα τελευταία χρόνια είναι η απόκτηση του 39% της Γαλλικής εταιρείας διαχείρισης υδάτων και περιβαλλοντικών έργων Suez.

_x000D_

_x000D_
Η εταιρεία έχει επενδύσει επίσης σε ένα πλήθος έργων υποδομής από αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομο και τραμ μέχρι αεροδρόμια, λιμάνια, κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες (εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης, σχολεία, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα κ.α) αλλά και στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης.

_x000D_

_x000D_

Πριν από 2,5 χρόνια η Meridiam έγινε ο πλειοψηφών μέτοχος της Voltalis, που  εξειδικεύεται στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας για ιδιώτες. Επίσης σε συνεργασία με την Vinci ανέλαβαν με ΣΔΙΤ τον αυτοκινητόδρομο D4 στην Τσεχία μία επένδυση που ανήλθε σε περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ. Ο νέος αυτοκινητόδρομος βελτιώνει τη σύνδεση μεταξύ της Νότιας Βοημίας και της Πράγας και συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στους κύριους εμπορικούς δρόμους της χώρας, ειδικά προς τη γειτονική Γερμανία και Αυστρία.

_x000D_

Ο διαγωνισμός και οι μνηστήρες για την Αττική Οδό

_x000D_

Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ τον Ιανουάριο του 2022 και τον Μάιο της ίδιας χρονιάς είχαν γνωστοποιηθεί τα αρχικά σχήματα που είχαν υποβάλει τους φακέλους με την εκδήλωση ενδιαφέροντος.

_x000D_

Ως αρχική ενδεικτική ημερομηνία αποσφράγισης είχε οριστεί το τέλος του περασμένου Φεβρουαρίου, αν και δόθηκε μία νέα παράταση για τις 29 Μαΐου, ενώ η προκήρυξη των εκλογών για την 21 Μαΐου είχε οδηγήσει στην πρόσφατη παράταση για τις 10 Ιουλίου.

_x000D_

_x000D_
_x000D_
Οι αλλαγές αυτές είχαν δώσει αρκετό χρόνο σε νέες εταιρείες να μπουν στην κούρσα διεκδίκησης της Αττικής Οδού. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να εισέλθει στο διαγωνισμό η Intrakat, ενώ και το σχημα Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ κατάφερε να βρει νέο σύμμαχο παρά την αποχώρηση της Ardian.

_x000D_

_x000D_

_x000D_

Πλέον τα σχήματα, όπως έχουν διαμορφωθεί προς το παρόν είναι τα εξής:

_x000D_

    _x000D_
  • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμαχεί με το αυστραλιανό Fund First Sentier
  • _x000D_

  • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους και συμπράττουν με τη Meridiam
  • _x000D_

  • Η Intrakat που εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» ενώνοντας τις δυνάμεις της με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCo
  • _x000D_

  • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αυστραλούς της Macquarie
  • _x000D_

  • Ο όμιλος Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων
  • _x000D_

  • στην Ελλάδα
  • _x000D_

  • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
  • _x000D_

  • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο
  • _x000D_

  • Το γαλλό-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF
  • _x000D_

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu