Οικονομία

Ανεβαίνει η «λυπητερή» για τον σιδηρόδρομο: 180 εκατ. ευρώ και ένας χρόνος για την αποκατάσταση του κεντρικού άξονα

Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν αντίστοιχα κονδύλια για έργα και πάνω από ένας χρόνος, για την πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Τι είπε ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος

Στα 180 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι ζημιές στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι πλημμύρες στη Θεσσαλία, εξουδετερώνοντας  μεταξύ άλλων και τα πολύπαθα συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης. Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν αντίστοιχα κονδύλια για έργα και πάνω από ένας χρόνος, για την πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Σε ό,τι αφορά τις ζημιές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ανέφερε μιλώντας στο συνέδριο ITC 2023 ότι εκτείνονται σε ένα μήκος 50 χιλιομέτρων περίπου, από τον Δομοκό έως τον Κραννώνα, καθώς και στα δίκτυα που συνδέουν τη Λάρισα με τον Βόλο και τα Τρίκαλα με την Καλαμπάκα, ενώ επλήγησαν και τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.

Σε πρώτη φάση, ως αρχικό χρονοδιάγραμμα και στόχο, που επιχειρούν στον ΟΣΕ είναι η λειτουργία, σε βάθος χρόνου 3-4 εβδομάδων του τμήματος Δομοκός – Λάρισα μέσω της χρήσης μόνο της μίας εκ των δύο γραμμών, δίχως ηλεκτροκίνηση, αλλά με πετρελαιοκίνηση, ώστε να μη μείνει το δίκτυο κομμένο στα δύο. Μέχρι τότε, το δίκτυο δεν θα λειτουργεί στο τμήμα αυτό, αν και μέχρι Λιανοκλάδι δεν υπάρχουν προβλήματα, ενώ ελεγχόμενα είναι από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ελεύθερου Τύπου» και του Χάρη Ντιγριντάκη,.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, στον ΟΣΕ ακόμα καταγράφουν δεδομένα και ζημιές και η εικόνα που είδαν στις πληγείσες περιοχές ήταν αποκαρδιωτική. Η πλήρης αποκατάσταση του δικτύου στον βασικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης (κατά βάση στο επίμαχο τμήμα Δομοκός – Λάρισα) και των κάθετων αξόνων υπολογίζεται σε βάθος πολλών μηνών, ίσως και ενός έτους ή περισσότερο, αναλόγως του μεγέθους των καταστροφών.

Με χαμηλές ταχύτητες

Μέχρι τότε, και υπό καλές συνθήκες από τον Οκτώβριο και μετά, τα τρένα θα κινούνται σε αυτά τα 60 χλμ. δικτύου σε μία από τις δύο γραμμές, χωρίς ηλεκτροκίνηση, με προσοχή και χαμηλότερες ταχύτητες.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, τόνισε χθες πως η ολική ανάταξη θα χρειαστεί πολύ χρόνο και τέτοιο ποσό χρημάτων που τρομοκρατεί.

«Οι ζημιές είναι πραγματικά πολύ μεγάλες στα δίκτυα των μεταφορών – οφείλω να πω ότι είναι μεγαλύτερες, πολύ μεγαλύτερες στο σιδηρόδρομο. Ο σιδηρόδρομος θα αποτελέσει μια νέα περιπέτεια» υπογράμμισε. «Με την έννοια ότι σαν μήκος περίπου 50 χιλιομέτρων, από το Δομοκό μέχρι τη Λάρισα, είναι αναγκαστική η διακοπή των δρομολογίων. Έχει καταστραφεί η σιδηροδρομική υποδομή σε ένα πολύ μεγάλο τμήμα του, και φυσικά υπάρχουν προβλήματα που αγγίζουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, αυτά που όλος ο κόσμος έχει μάθει τα τελευταία χρόνια είναι εκτός λειτουργίας και μάλλον είναι πάρα πολύ δύσκολο να αναταχθεί», πρόσθεσε.

Στο σχεδιασμό θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη το περιβαλλοντικό κόστος

Το φαινόμενο της κακοκαιρίας Daniel ήταν πρωτοφανές και ασφαλώς δεν μπορεί να αποτελεί το μέτρο στη διαστασιολόγηση των κατασκευών, τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας το Σάββατο στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN και την εκπομπή «Τώρα Μαζί».

Ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι την επόμενη ημέρα μετά το καταστροφικό πέρασμα του Daniel από τη Θεσσαλία, «ο δρόμος που θα ακολουθήσει η Κυβέρνηση είναι η ισορροπία ανάμεσα στην αντοχή των υποδομών και την ανθεκτικότητα των τοπικών κοινωνιών».

Ο κ. Ταχιάος υπογράμμισε ότι οι αποφάσεις προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι γρήγορες, αλλά όχι εν θερμώ και αφού προηγουμένως έχει ολοκληρωθεί η επιστημονική αξιολόγηση των επιπτώσεων της κακοκαιρίας από τους ειδικούς πραγματογνώμονες.

Ο Υφυπουργός Υποδομών επισήμανε ότι στο σχεδιασμό θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη το περιβαλλοντικό κόστος, καθώς δεν θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις που θα οδηγούν εν τέλει στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Ταυτόχρονα, πρόσθεσε πως κρίσιμη παράμετρος είναι η ορθολογική αξιοποίηση των οικονομικών πόρων που διαθέτει η χώρα, προκειμένου τα έργα υποδομής να ενσωματώνουν τις προκλήσεις που συνεπάγεται η κλιματική κρίση με σεβασμό στα χρήματα των φορολογουμένων και πλήρη διαφάνεια.

Αυτό που προέχει τώρα, είπε ο κ. Ταχιάος, είναι η άμεση ανακούφιση των πληγέντων, καθώς ήδη ξεκίνησε η καταβολή των αποζημιώσεων για βασικές ανάγκες και οικοσκευή, ενώ συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς οι αυτοψίες σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις, επιχειρήσεις και κτιριακές υποδομές που επλήγησαν από την σφοδρή κακοκαιρία.

Για την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ο κ. Ταχιάος εκτίμησε ότι το αργότερο έως τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας θα ξεκινήσει η κυκλοφορία και των βαρέων οχημάτων, χωρίς να αποκλείει μάλιστα ότι αυτό μπορεί να γίνει και αρκετά συντομότερα, αφού την εξέλιξη του φαινομένου την υπαγορεύει η φύση.

Επίσης, ο υφυπουργός Υποδομών υπενθύμισε ότι έγιναν παρεμβάσεις στα διόδια της Ε65, της Ιόνιας Οδού, της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και της Εγνατίας Οδού ώστε να μην επιβαρύνεται το μεταφορικό κόστος. Συμπλήρωσε ακόμα ότι σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούνται μεγάλες ανατιμήσεις στις τιμές των προϊόντων, κάνοντας λόγο για φαινόμενα αισχροκέρδειας.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu