Διεθνή

Allianz Trade: Παγιδευμένη η οικονομία Νότιας Ευρώπης στον τουρισμό

Η Νότια Ευρώπη - και η Ελλάδα - καλείται να επενδύσει σε πρακτικές αειφόρου τουρισμού για να διασφαλίσει τη διατήρηση του φυσικού της περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς

Μεταξύ σφύρας και άκμονος βρίσκεται η οικονομία της Νότιας Ευρώπης, καθώς και της Ελλάδας. Κατέχοντας υψηλά μερίδια στην συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, η οικονομία της Νότιας Ευρώπης και της Ελλάδας εξαρτώνται κυριολεκτικά από τον εισερχόμενο τουρισμό, με τις οικονομίες των χωρών αυτών είναι ευάλωτες σε εξωγενείς παράγοντες.

Και δεν φτάνει αυτό, σε κίνδυνο δε, αναμένεται να βρεθεί και ο τουρισμός αν η Ελλάδα, η Κροατία, η Πορτογαλία και η Ισπανία δεν διαφοροποιήσουν το τουριστικό τους προϊόν ώστε να αντιμετωπίσουν το τσουνάμι του ανταγωνισμού που πλησιάζει.

Σε κλοιό ο τουρισμός στην Νότια Ευρώπη

Ο τουρισμός  σύμφωνα με την Allianz Trade κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στη συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στην Κροατία (11,3%), ακολουθούμενη από την Πορτογαλία (8,1%), την Ελλάδα (7,7%), την Ισπανία (6,9%) και την Ιταλία (6,2%). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εξάρτηση της οικονομίας των παραπάνω χωρών από τους ξένους τουρίστες. Οποιοιδήποτε εξωγενείς κραδασμοί θα θέτουν σε κίνδυνο τις οικονομίες των χωρών, διαιωνίζοντας εγγενή διαρθρωτικά προβλήματα, όπως είναι διαρθρωτικά θέματα στην αγορά εργασίας, χαμηλή παραγωγικότητα, χαμηλή εξειδίκευσης κτλ.

Η Νότια Ευρώπη καλείται να επενδύσει σε πρακτικές αειφόρου τουρισμού για να διασφαλίσει τη διατήρηση του φυσικού της περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η βελτίωση των υποδομών,  συμπεριλαμβανομένων των δικτύων μεταφοράς και των καταλυμάτων, μπορεί επίσης να βελτιώσει την προσβασιμότητα και να καλύψει τις διαφορετικές προτιμήσεις των ταξιδιωτών. Επίσης η αγορά τουρισμού αναφέρει η Allianz μέσω προσφορών και διαφοροποίησης θα μπορέσει να προσελκύσει επισκέπτες σε όλη την διάρκεια του έτους.

Ακριβότερα πακέτα από τους ανταγωνιστές από χώρες με logistics και εύκολη πρόσβαση

Με άλλα λόγια, οι χώρες της Νοτίου Ευρώπης πρέπει να καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες σε αρκετούς βασικούς τομείς για να ενισχύσουν τη θέση τους ως κορυφαίος προορισμός για διακοπές στην παραλία υπό το φως του ισχυρού ανταγωνισμού από άλλες περιοχές. Οι λιγότερο δε, ακριβοί προορισμοί για διακοπές στην παραλία σε πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες έχουν πολύ εύκολη πρόσβαση

Ένα άλλο πρόβλημα που αφορά την Νότια Ευρώπη είναι το θέμα της εποχικότητας. Η προώθηση του τουρισμού εκτός εποχής και η διαφοροποίηση των προσφορών πέρα από τις παραδοσιακές διακοπές στην παραλία θα μπορούσαν να προσελκύσουν επισκέπτες, τονίζει η Allianz σε όλη την διάρκεια του έτους.

Ακρίβεια και ταξίδια

Παραδόξως τα δύο τελευταία χρόνια όσο αυξάνεται το κόστος ταξιδίων αναψυχής, αυξάνεται και η ζήτηση για ταξίδι στην Ευρώπη, αντί να μειώνεται.

Από τον Μάιο του 2023, το 70% των Ευρωπαίων θα ταξίδευε αυτό το καλοκαίρι. Το 30% αποζητούσε διακοπές σε παραλία, ενώ το 16% αποζητούσε πολιτιστικές διακοπές. Ωστόσο, το 41% των ταξιδιωτών αναμένει επίσης να ξοδέψει περισσότερα από 1.500 ευρώ για τις καλοκαιρινές του διακοπές φέτος (από 33% πέρυσι).

Η ημερήσια τιμή για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου (παγκόσμια διάμεση τιμή) έχει εκτιναχθεί στα 212 δολάρια  από το 1ο τρίμηνο του 2023, από 156 το 2022 και 129 το 2021. Αυτό ωστόσο δεν πτόησε του ταξιδιώτες, καθώς το μέσο ποσοστό πληρότητας στα ξενοδοχεία συνεχίζει επίσης να αυξάνεται (από 48 % το 2021 σε 62% σήμερα, και προ της πανδημίας στο 71%).

Η αύξηση των τιμών δεν αποθαρρύνει ωστόσο τα σχέδια των Ευρωπαίων για διακοπές. Τα έσοδα ανά χιλιόμετρο επιβάτη σύμφωνα με την Allianz για ταξίδια στην Ευρώπη έφτασαν ήδη στο 92% των επιπέδων του 2019 κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, ενώ οι όγκοι πωλήσεων αεροπορικών εισιτηρίων για το Μάιο έως τον Σεπτέμβριο επίσης έφτασαν στο  91% των καλοκαιρινών επιπέδων του 2019.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu