Επιχειρήσεις

Alex Siskos: Ταμεία χωρίς ανθρώπινη παρουσία στα σούπερ μάρκετ λόγω AI

Γιατί το λιανεμπόριο θα αναγκαστεί να επενδύσει σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης

Κρίσιμη πενταετία για τον τρόπο που καταναλώνουμε και το πως βιώνουμε την αγοραστική εμπειρία και την πληρωμή των προϊόντων στα ταμεία των μεγάλων καταστημάτων λιανικής και των σούπερ μάρκετ θα είναι η περίοδο από το 2025 μέχρι και το 2029, με την τεχνητή νοημοσύνη και τις τεχνολογικές καινοτομίες να αλλάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες και να εκμηδενίζουν το χρόνο.

Αυτά αναφέρει ο Alex Siskos, ανώτερος αντιπρόεδρος στρατηγικής για την εταιρεία παροχής λύσεων τεχνητής νοημοσύνης Everseen, η οποία τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με μερικούς από τους κορυφαίους λιανοπωλητές στον κόσμο. Οι προβλέψεις αυτές προέρχονται από την εμπειρία της Everseen και τις στρατηγικές συνεργασίες της με ηγέτες τεχνολογίας, όπως η NVIDIA και η Lenovo, οι οποίες προσφέρουν λύσεις ΑΙ για τη λιανική τα τελευταία χρόνια.

O Alex Siskos

Επενδύσεις σε καινοτομίες ΑΙ από το 50% των εμπόρων λιανικής

Το 2025 θα είναι ένα έτος ακόμα περισσότερων επενδύσεων σε πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης. Σύμφωνα με τον κ. Σίσκο, «οι περισσότεροι από τους μισούς εμπόρους λιανικής θα επενδύσουν το 2025 σε τεχνολογία πλατφόρμας τεχνητής νοημοσύνης».

Καθώς οι έμποροι λιανικής αναγνωρίζουν πλέον την αξία των ενοποιημένων λύσεων τεχνητής νοημοσύνης σε αποσπασματικές προσεγγίσεις, ο ίδιος προβλέπει ότι περισσότεροι από τους μισούς από αυτούς θα υιοθετήσουν την τεχνολογία πλατφόρμας AI για να υποστηρίξουν ένα αυξανόμενο φάσμα επιχειρηματικών εφαρμογών.

Αυτή η νέα προσέγγιση μέσω της καινοτόμου πλατφόρμας θα επιτρέψει, όπως τονίζει, στους λιανοπωλητές να εφαρμόζουν πληροφορίες που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη σε όλες τις επιχειρηματικές λειτουργίες, όπως η πρόληψη απωλειών, η διαχείριση αποθέματος και η εμπειρία πελατών. «Καθώς η βιομηχανία της τεχνολογίας εστιάζει όλο και περισσότερο σε αυτήν την αγορά, οι έμποροι λιανικής είναι σε προνομιακή θέση για να ενσωματώσουν τη βασική τεχνητή νοημοσύνη με προσαρμοσμένες εφαρμογές» υπογραμμίζει.

Θα περιοριστούν οι κλοπές

Η αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης τα επόμενα χρόνια θα περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις κλοπές στα καταστήματα λιανικής. Παρότι οι επίδοξοι κλέφτες προσαρμόζουν συνεχώς τις τεχνικές τους, οι λύσεις με τεχνητή νοημοσύνη, που τροφοδοτούνται από δεδομένα και κλίμακα, θα συνεχίσουν να γίνονται όλο και πιο ακριβείς, με στόχο τη μείωση των κλοπών. Ειδικά μέσα στο 2025, η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να εντοπίσει νέα και εξελισσόμενα πρότυπα κλοπής.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με όσα τονίζονται από τον A. Siskos, η Everseen, επί του παρόντος εντοπίζει πάνω από 30 μοτίβα κλοπών εντός των σούπερ μάρκετ και σε αυτά θα προστεθούν πέντε ως δέκα ακόμα μέχρι τις αρχές του 2026.

Σε αύξηση τα Self check out ταμεία

Άλλο ένα στοιχείο που θα χαρακτηρίσει το 2025 είναι η άνοδος των Self check out ταμείων στα σούπερ μάρκετ. Κατά τον κ. Σίσκο, τα self-checkout ταμεία θα γίνουν ακόμα πιο φιλικά προς τον πελάτη, με αποτέλεσμα να υιοθετηθούν ακόμα περισσότερο ως λύσεις από τις εταιρείες σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο ίδιος, η πρόβλεψη μέχρι το 2029 είναι ότι θα διπλασιαστούν, ενώ το 2025 θα δοθεί ακόμα περισσότερη έμφαση στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών που προτιμούν το αυτόματο checkout.

Μάλιστα, οι έμποροι λιανικής θα απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τα απαρχαιωμένα συστήματα ζυγαριάς, τα οποία επί του παρόντος απαιτούν παρέμβαση στο 25% περίπου των συναλλαγών, με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, με ποσοστά παρέμβασης έως και 5%.

Αυτά τα πιο έξυπνα συστήματα θα διαφοροποιήσουν καλύτερα μεταξύ τυχαίων σφαλμάτων και πιθανής κλοπής, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να προσαρμόσουν τις παρεμβάσεις για μια πιο ομαλή και αποτελεσματική διαδικασία ολοκλήρωσης αγοράς.

Όλο και περισσότερο στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ το ΑΙ – Γιατί χρειάζεται προσοχή

Την παραδοχή ότι τα επόμενα χρόνια το ΑΙ θα μπει ακόμα πιο δυναμικά στο λιανεμπόριο εξέφρασε, εξάλλου, και ο ίδιος ο Πρόεδρος της ΕΣΕ Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της Metro AEBE στο πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ: «Η τεχνητή νοημοσύνη παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες για τον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος, προσθέτοντας ότι «η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ανεβάσει το επίπεδο πληροφόρησης και λήψης αποφάσεων μέσα στα σούπερ μάρκετ. Τα πολύτιμα εργαλεία της, αν αξιοποιηθούν ορθά και αποτελεσματικά, μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση της προϊοντικής ποικιλίας στα καταστήματα, στη βελτίωση των πλάνων που καταρτίζονται για την ταξινόμηση των αγαθών στα ράφια, αλλά και να συνδράμουν στη διαμόρφωση της βέλτιστης τιμολογιακής πολιτικής, με σύμμαχο τον χρόνο».

O Αριστοτέλης Παντελιάδης

Παρ’ όλα αυτά ο ίδιος, στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ ανέφερε ότι ο κλάδος της οργανωμένης λιανικής οφείλει να επιδείξει τεράστια προσοχή απέναντι στα διαθέσιμα εργαλεία που δύναται να παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη, καθώς πρόκειται για μια «ακριβή» επένδυση που απαιτεί πολλούς εσωτερικούς πόρους μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία του κ. Παντελιάδη, σύμφωνα με πληροφορίες του Financial Report θα δαπανήσει περί τα 2 εκατ. ευρώ για προγράμματα ΑΙ.

Διάθεση για επενδύσεις, αλλά και στασιμότητα

Αξίζει να σημειωθεί ότι και το 2024, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) παρέμεινε στο επίκεντρο της στρατηγικής των επιχειρήσεων, με το 99% των διευθυντικών στελεχών να δηλώνει ότι σκοπεύει να επενδύσει σε λύσεις AI.
Την ίδια στιγμή, το 97% θεωρεί την άμεση ενσωμάτωση του Generative AI (GenAI) κρίσιμη για τη λειτουργία των εταιρειών, ενώ διαπιστώνεται, παράλληλα, ότι έχει επέλθει και μια σχετική κόπωση: Aυτό προκύπτει από την έρευνα “Workforce Index 2024” της Salesforce, η οποία αποκάλυψε μια ανησυχητική τάση: Για πρώτη φορά, οι ρυθμοί υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης παρουσιάζουν στασιμότητα, ειδικά στις αγορές των ΗΠΑ και της Γαλλίας, ενώ το ενδιαφέρον των εργαζομένων για την AI μειώθηκε παγκοσμίως κατά 6%.

Οι προκλήσεις για την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης σχετίζονται – σύμφωνα με την έρευνα – με την αβεβαιότητα, τις ελλείψεις στην εκπαίδευση και την κοινωνική αποδοχή.

Εξάλλου σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους, καταγράφoνται χαμηλά ποσοστά γνώσης της τεχνητής νοημοσύνης. Τους τελευταίους μήνες το 2024, μόλις το 7% των εργαζομένων δηλώνει AI expert, ενώ το 61% έχει αφιερώσει λιγότερες από 5 ώρες σε εκπαίδευση.
Παράλληλα, το 30% απαντά ότι δεν έχει λάβει καμία εκπαίδευση στη χρήση εργαλείων AI, ενώ η αμφιβολία σχετικά με το πότε είναι αποδεκτή η χρήση AI δημιουργεί, επίσης, ανησυχίες. Το 48%, δε, των εργαζομένων δηλώνει πως δεν αισθάνεται άνετα να ενημερώσει τον προϊστάμενό του ότι χρησιμοποιεί εργαλεία AI, φοβούμενος ότι θα θεωρηθεί αργόσχολος (46%) ή λιγότερο ικανός (46%).

Μαρία Μπακοπούλου

[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu