Ελλάδα

Ακτοπλοΐα: Οι καταναλωτές πληρώνουν την «πράσινη μετάβαση» με νέα επιβάρυνση στα ναύλα – Η εταιρεία που έκανε την αρχή

Το χορό των αυξήσεων άνοιξε ο όμιλος Grimaldi με +10%-15% στα φορτηγά ανάλογα τη γραμμή και το πλοίο που τα μεταφέρει

Στους καταναλωτές μετακυλίεται το κόστος της «πράσινης μετάβασης» και της ένταξης των ναυτιλιακών εταιρειών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων. Ο Όμιλος Grimaldi, ανακοίνωσε ήδη «επίναυλο» από 1η Ιανουαρίου του 2024 στα φορτηγά που μεταφέρει με τα πλοία του, μία κίνηση που αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία οχηματαγωγά πλοία (ro-ro) ή επιβατηγά οχηματαγωγά (ro-pax). Ανάλογες ανακοινώσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα και στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας και Πειραιάς – Κρήτη. 

Ο «επίναυλος» του Ομίλου Grimaldi αφορά όλες τις γραμμές που εξυπηρετεί στη Μεσόγειο, διεθνείς και τοπικές, (εκτός των γραμμών της Κρήτης) και το ύψος του κυμαίνεται από 3,50 ευρώ μέχρι και 8,50 ευρώ ανά «γραμμικό μέτρο» (lane meter). Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον από 70 μέχρι 170 ευρώ. Στις γραμμές Ιταλίας-Ελλάδας και αντιστρόφως η αύξηση ανά lane meter είναι:  Αγκόνα-Ηγουμενίτσα 8,5 ευρώ, Μπριντεζι-Ηγουμενίτσα 4,50 ευρώ, Βενετία-Πάτρα 8,50 ευρώ, Βενετία-Ηγουμενίτσα 8,50 ευρώ, Μπάρι-Πάτρα 4,50 ευρώ, Μπάρι-Ηγουμενίτσα 4,50 ευρώ. Πρόκειται με βάση τους ισχύοντες ναύλους για μία αύξηση μεταξύ 10%-15% ανάλογα τη γραμμή και το πλοίο, σύμφωνα με εκτιμήσεις. Ο Ιταλικός όμιλος δεν ανακοίνωσε επίναυλο για τους επιβάτες.

 Η χώρα μας έχει πάρει εξαίρεση μέχρι το 2030, από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων για όλα τα πλοία που είναι δρομολογημένα σε γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό λιγότερο των 200.000 κατοίκων. Με βάση αυτή την εξαίρεση οι μόνες  εσωτερικές γραμμές που «εντάσσονται» στο σύστημα εμπορίας ρύπων είναι οι γραμμές της Κρήτης, όπου δραστηριοποιούνται Attica Group και Μινωικές Γραμμές, θυγατρική του Ομίλου Grimaldi.

Με την  εγκύκλιο του προς τους συνεργάτες του ναυτιλιακούς πράκτορες, ο Ιταλικός Όμιλος  ενημερώνει ότι στις 5 Ιουνίου 2023 τέθηκε σε ισχύ η ευρωπαϊκή οδηγία (ΕΕ) 2023/959, που συμπεριλαμβάνει τον ναυτιλιακό τομέα σε ένα σύστημα φορολόγησης των εκπομπών CO2, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ).

Ως αποτέλεσμα της Οδηγίας, όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να αντισταθμίζουν τις εκπομπές CO2, αγοράζοντας δικαιώματα εκπομπής στη ρυθμιζόμενη αγορά (ένα δικαίωμα-EUA ισοδυναμεί με 1 τόνο εκπεμπόμενου CO2).

Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του ΣΕΔΕ της ΕΕ καλύπτει το 100% των εκπομπών για τα ενδοκοινοτικά δρομολόγια και το 50% των εκπομπών για τα δρομολόγια εκτός ΕΕ.

Η ένταξη στο ΣΕΔΕ της ναυτιλίας γίνεται σταδιακά που σημαίνει ότι λαμβάνεται υπόψη το 40% των εκπομπών από την 01.01.2024, το 70% των εκπομπών που παράγονται από την 01.01.2025, και το 100% των εκπομπών που παράγονται από την 01.01.2026.

Το εν λόγω σύστημα προβλέπει την υποχρέωση όλων των ναυτιλιακών εταιρειών να αγοράζουν EUA για την αντιστάθμιση των εκπεμπόμενων τόνων CO2 από την 1η Ιανουαρίου 2024, τονίζει ο όμιλος Grimaldi. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, από την 1η Ιανουαρίου 2024 είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε τη «ρήτρα προσαύξησης ETS» που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Μαρτίου 2024, όταν θα επικαιροποιηθεί και πάλι.

Ο υπολογισμός της επιβάρυνσης

Αναλυτικά, η επιβάρυνση θα υπολογίζεται, όπως εξηγεί ο Ιταλικός Όμιλος  με βάση διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των διανυθέντων χιλιομέτρων, τις εκπομπές CO2 (λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα πλεύσης, την κατανάλωση, τους συντελεστές χρήσης των πλοίων και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες) και την τιμή (σε ευρώ) των εκπομπών CO2, η οποία θα επικαιροποιείται σε τρίμηνη βάση και θα  υπολογίζεται με βάση τη μέση μηνιαία τιμή EUA έως τις 20 του προηγούμενου μήνα. (π.χ. η προσαύξηση ETS στο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου θα βασίζεται στη μέση τιμή EUA κατά την περίοδο μεταξύ 20 Μαρτίου και 20 Φεβρουαρίου).

Τέλος, ο όμιλος Grimaldi υπενθυμίζει ότι έχει δεσμευθεί να στηρίξει εθνικές και διεθνείς περιβαλλοντικές πολιτικές που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών CO2 μέσω μιας συνεχούς ανανέωσης του στόλου με στόχο τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που θα οδηγεί και σε μείωση της επιβάρυνσης.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu