Η γαλλική κυβέρνηση ασκεί πιέσεις στους δυο κολοσσούς τροφίμων να βάλουν φρένο στις αυθαίρετες ανατιμήσεις και στα «παιχνίδια» με τις ποσότητες των προϊόντων τους
Nestlé και Danone αφού πρώτα «βγήκαν στη σέντρα» από την γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Carrefour, καθώς τοποθετεί ταμπελάκι σε προϊόντα τους που έχουν αλλάξει συσκευασία, κοστίζουν περισσότερο και το περιεχόμενό τους έχει περιοριστεί, τώρα μπαίνουν στο στόχαστρο πιέσεων από την κυβέρνηση Μακρόν ώστε να προχωρήσουν σε μείωση των τιμών.
Οι δυο πολυεθνικές τροφίμων αποτελούν τις μεγαλύτερες εταιρείες συσκευασμένων τροφίμων στον κόσμο ενώ παράγουν σημαντικό ποσοστό των εσόδων τους στην γαλλική αγορά, όπως σημειώνει το Reuters.
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής συσκευασμένων τροφίμων στον κόσμο Nestlé και ο κολοσσός γαλακτοκομικών προϊόντων Danone βασίζονται στη γαλλική αγορά περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη στη Δυτική Ευρώπη, αυξάνοντας το μερίδιο στις διαπραγματεύσεις για τις τιμές που έχουν ξεκινήσει με τα σούπερ μάρκετ, κυρίως, για τον επόμενο μήνα.
Η Γαλλία έχει ξεπεράσει εδώ και καιρό τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και άλλες χώρες ως η μεγαλύτερη αγορά σούπερ μάρκετ και παντοπωλείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με βάση τα έσοδα, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IBISWorld.
Ωστόσο, με σκοπό να εξασφαλίσει μειώσεις τιμών έως τα μέσα Ιανουαρίου, η γαλλική κυβέρνηση έχει θεσμοθετήσει ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές των προϊόντων μεταξύ του λιανικού εμπορίου τροφίμων και των προμηθευτών και οι οποίες θα ξεκινήσουν μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου.
Έμποροι λιανικής όπως η Carrefour έχουν κατηγορήσει τους παγκόσμιους κατασκευαστές τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των Nestlé, Unilever και Pepsico ότι δεν «συνεργάζονται» και προβαίνουν σε αυθαίρετες ανατιμήσεις, αλλά και μειώσεις περιεχομένου σε κάποια από τα δημοφιλή προϊόντα τους.
Μιλώντας το βράδυ της Κυριακής, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν επέκρινε επίσης τις εταιρείες για τη διατήρηση των υψηλών τιμών παρά την πτώση του πληθωρισμού.
«Το πάγωμα των τιμών δεν λειτουργεί», είπε. Πρέπει να «βάλουμε τους πάντες γύρω από το τραπέζι και να βρούμε μια συμφωνία για τα περιθώρια». Η Carrefour, η οποία έχει την δύναμη να ρυθμίζει τις τιμές ως ο Νο.2 πάροχος σούπερ μάρκετ της Γαλλίας, την περασμένη «κάρφωσε» στους καταναλωτές τους μεγάλους κολοσσούς, βάζοντας ταμπελάκια σε προϊόντα τους που μπαίνουν σε μικρότερη συσκευασία χωρίς μείωση της τιμής.
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την εταιρεία Bernstein για το Reuters δείχνουν ότι η Γαλλία αντιπροσώπευε περίπου το 8% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας παραγωγής γιαουρτιού Activia Danone το 2022 και σχεδόν το 4% των ετήσιων πωλήσεων της Nestlé. Και στις δύο περιπτώσεις, το Ηνωμένο Βασίλειο ήρθε δεύτερο.
Η Unilever, με περισσότερες από 400 μάρκες, συμπεριλαμβανομένων του σαπουνιού Dove και των κύβων Knorr, κατατάσσει τη Γαλλία στην τρίτη μεγαλύτερη αγορά της Δυτικής Ευρώπης με 2,2% των ετήσιων πωλήσεων, μετά το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία.
Η Danone θα αισθανθεί τη μεγαλύτερη πίεση για μείωση των τιμών, δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Bruno Monteyne.
«Τα προϊόντα της είναι πολύ πιο εμπορευματοποιημένα – το γιαούρτι είναι γιαούρτι αλλά υπάρχουν οι εναλλακτικές λύσεις ιδιωτικής ετικέτας», είπε. Ενώ, πχ, «Το Nespresso (της Nestlé) δεν είναι τόσο εύκολο να αλλάξει».
Οι έμποροι της λιανικής αγοράς τροφίμων θα πουν στους μικρούς προμηθευτές ότι «με χρειάζεσαι περισσότερο από ό,τι εγώ σε χρειάζομαι», πρόσθεσε, κι έτσι δεν θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός.
Πάντως Nestlé και η Unilever αρνήθηκαν να σχολιάσουν για την άσκηση πίεσης στις τιμές των προϊόντων τους, αλλά και για τα «σημαδεμένα» από την Carrefour και η Danone δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.
Εκπρόσωποι της βιομηχανίας τροφίμων, υποστηρίζουν ότι το κόστος παραγωγής παραμένει υψηλό μετά από δύο χρόνια υψηλού κόστους πρώτων υλών, εφοδιαστικής αλυσίδας και εργασίας, με τους κατασκευαστές να απορροφούν οι ίδιοι σημαντικό μέρος του πληθωριστικού σοκ.
Ωστόσο, οι λιανοπωλητές λένε ότι οι πιέσεις στο κόστος μειώνονται τώρα, ενώ οι επενδυτές έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι η αύξηση των τιμών θα δίωξει τους αγοραστές και θα επηρεάσει τον όγκο των πωλήσεων.
Πάντως, οι όμιλοι σούπερ μάρκετ στη Γαλλία ισχυρίζονται ότι θα μπορούσαν να απαιτήσουν μειώσεις τιμών 2%-5% από τους κατασκευαστές τροφίμων στις διαπραγματεύσεις.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Πως θα δουλέψουν τα εμπορικά καταστήματα στις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς
- Μητσοτάκης στο συνέδριο της νεολαίας του ΕΛΚ: «Η Ευρώπη πρέπει να γεφυρώσει το τεχνολογικό χάσμα με τις ΗΠΑ»
- Ο Γεραπετρίτης θα ενημερώσει τους πολιτικούς αρχηγούς για τις επαφές με Φιντάν
- ΥΠΕΘΟ: 16 ερωτήσεις – απαντήσεις για τον νέο Προϋπολογισμό
- ΠΟΥ: 226 εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας έχουν σκοτωθεί από τις 7 Οκτωβρίου στο Λίβανο
- Επίδομα παιδιού: Πότε θα λάβουν χρήματα οι δικαιούχοι για την 5η και την 6η δόση
- Κυρανάκης: «Το πιθανό κύκλωμα πήγε να δηλώσει 45 ακίνητα σε Αγκίστρι, Ύδρα και Σπέτσες πάνω από 550.000 τ.μ.»
- Γκιουλέκας: Με χρονικό ορίζοντα το 2070 χρειάζεται να σχεδιάζονται σήμερα οι πόλεις
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις