Επιχειρήσεις

Αχ. Κωνσταντακόπουλος (T.E.MEΣ): «Υπάρχουν ξένες εταιρείες που επενδύουν σε ελληνικές επιχειρήσεις. Το νου μας στον ανταγωνισμό»

«Η Ελλάδα έχει μεγάλα περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης, σε πολλές περιοχές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η ακτογραμμή της χώρας μας έχει όσο μήκος έχουν η Ισπανία, η Πορτογαλία και η μισή Ιταλία μαζί», δήλωσε ο Πρόεδρος της T.E.MEΣ Α.Ε

Στη σημασία της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και του επιχειρείν αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της T.E.MEΣ Α.Ε, Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, μιλώντας στο συνέδριο «Greece Talks, ο Ρόλος του Τουρισμού στο Μέλλον της Ελλάδας».

Την πολύτιμη εμπειρία του από τη δημιουργία -κυριολεκτικά εκ του μηδενός- ενός κορυφαίου τουριστικού συγκροτήματος, αλλά και ενός εντελώς νέου προορισμού στη Μεσσηνία με την Costa Navarino, μοιράστηκε στο Greece Talks ο κ. Κωνσταντακόπουλος, πρόεδρος της T.E.MEΣ Α.Ε. Ο κ. Κωνσταντακόπουλος συμμετείχε στο πάνελ με θέμα «Ο ρόλος του τουρισμού στο μέλλον της Ελλάδας – Πώς δημιουργείται ένας προορισμός», συνομιλώντας με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Ευτύχιο Βασιλάκη (AEGEAN) και τον Οδυσσέα Αθανασίου (LAMDA Development).

Σε ένα πρώτο, εισαγωγικό σχόλιο, ο κ. Κωνσταντακόπουλος επιβεβαίωσε την εκτίμηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι «οι αριθμοί είναι πολύ καλά εφέτος σε ό,τι αφορά τις αφίξεις και τα έσοδα από τον Ελληνικό Τουρισμό. Ως προς τις δραστηριότητες ειδικά της T.E.MEΣ Α.Ε., ανοίγουμε δύο καινούργιες μονάδες στη Μεσσηνία και, γενικώς, τα μηνύματα από την αγορά που λαμβάνουμε, είναι πολύ καλά».

Σε σχέση με τις αρνητικές επιπτώσεις των πολεμικών συρράξεων, στο μέτωπο Ρωσίας-Ουκρανίας καθώς και στο πιο πρόσφατο, στο Ισραήλ και τη Λωρίδα της Γάζας, η άποψη του κ. Κωνσταντακόπουλου είναι ότι «στην Ελλάδα δεν είδαμε κάποια πολύ σημαντική συνέπεια από αυτά τα γεγονότα. Άλλωστε, πιστεύω ότι ο τουρισμός είναι ένα πεδίο για επενδύσεις μακρόπνοες (long term investment)».

Επ’ αυτού, ο κ. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος επισήμανε ότι «ούτως ή άλλως, εμείς στην Costa Navarino χτίζαμε μέσα στην οικονομική κρίση. Και μία από τις μεγαλύτερες προσφορές μας, για την ανάπλαση του Hilton Athens, την υποβάλαμε αμέσως μετά το Brexit. Θεωρώ ότι ο Ελληνικός Τουρισμός ήρθε για να μείνει. Και το στοίχημα είναι να στοχεύσουμε σε ένα κοινό τουριστών υψηλότερου επιπέδου, με μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες, τους οποίους θα πρέπει να προσελκύσουμε στη χώρα μας, ώστε να ανεβάσουμε τον πήχη της ποιότητας».

Περαιτέρω, ο κ. Κωνσταντακόπουλος σχολίασε ότι «έχει δίκιο ο πρωθυπουργός όταν δίνει έμφαση στην ανταγωνιστικότητα. Ο ορισμός της είναι η προσβασιμότητα και αναγνωρισιμότητα. Οι παράμετροι αυτες κάνουν τη διαφορά σε έναν νέο προορισμό. Και, βεβαίως, η αύξηση της ζήτησης για αυτό τον προορισμό».

Στον χαρακτηρισμό «case study» για την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία την περίπτωση της Costa Navarino. Επ’ αυτού, ο κ. Κωνσταντακόπουλος είπε χαρακτηριστικά ότι «όντως, η Costa Navarino ήταν έργο αγάπης του πατέρα μου, του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου. Ήθελε να αναπτύξει την ιδιαίτερη πατρίδα του και, επίσης, στο μυαλό μας είχαμε την ανάπτυξη με βάση το γκολφ. Η ιδέα γι’ αυτή τη δραστηριότητα ταίριαζε πολύ με τη Δυτική Ελλάδα και αποδείχθηκε ότι ήταν σωστή -ως προς την επέκταση της σεζόν- καθώς η περίοδος για τον τουρισμό γύρω από το γκολφ, αρχίζει το Φεβρουάριο και διαρκεί ως το Νοέμβριο.

» Δεν θα μπορούσαμε να πούμε ότι η περιοχή στην οποίαν δημιουργήσαμε το Costa Navarino δεν ήταν ανεπτυγμένη -εξάλλου ο τοπικός πληθυσμός είναι 150.000 άνθρωποι. Απλώς η Μεσσηνία δεν ήταν ανεπτυγμένη τουριστικά. Άρα υπήρχαν κάποιες υποδομές -προσβάσεις, αεροδρόμιο κ.λπ.

» Γενικότερα, η Ελλάδα έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, σε πολλές περιοχές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η ακτογραμμή της χώρας μας έχει όσο μήκος έχουν η Ισπανία, η Πορτογαλία και η μισή Ιταλία μαζί. Άρα έχουμε χώρο να αναπτυχθούμε τουριστικά στην Ελλάδα. Νομίζω, δε, ότι ούτως ή άλλως μέχρι στιγμής έχουμε αξιοποιήσει μόλις το 1,5% των τουριστικών δυνατοτήτων της πατρίδας μας.

» Είναι επίσης πολύ σημαντικό, για κάποιους προορισμούς που υπάρχουν ήδη, να δημιουργήσουμε και εκεί ενός είδους ανάπτυξη. Σε άλλες χώρες το κάνουν ήδη, βγάζοντας από την αγορά κάποιες κλίνες χαμηλότερου επιπέδου, τις οποίες επιστρέφουν στην τοπική κοινωνία για στέγαση. Και ταυτόχρονα, να δοθούν άδειες για την ανάπτυξη καταλυμάτων ανώτερου επιπέδου για τον τουρισμό.

» Ιδιαίτερα σημαντικό για την ανάπτυξη ενός νέου προορισμού, εκτός από την προσβασιμότητα, τις υποδομές κ.λπ. είναι η θεσμική υποστήριξη, από την πλευρά του κράτους. Στην Ελλάδα, για να κάνεις κάτι, δεν φτάνει να μην το απαγορεύει ο νόμος, αλλά και να το προβλέπει κιόλας. Άρα, θα πρέπει να δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο ώστε να απορροφηθούν αυτές οι τουριστικές επενδύσεις. Για παράδειγμα, στο παρελθόν δεν μπορούσε κάποιος να έχει δύο τουριστικές άδειες στο ίδιο οικόπεδο. Ή, δεν μπορούσε να έχει μία επένδυση σε δύο δήμους. Ή ποτάμι που να χωρίζει την έκταση της επένδυσής σου κ.α. Είναι πρακτικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να λυθούν.

» Η Costa Navarino συνέβαλλε σε ακριβώς αυτό -δημιούργησε το υπόβαθρο για να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. Και, όντως, τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε μια ανταπόκριση από το κράτος σε αυτό τον τομέα. Βασικό και θεμελιώδες συστατικό για την επιτυχία μιας τουριστικής επένδυσης σε έναν νέο προορισμό, είναι η θέληση της τοπικής κοινωνίας, σε όλη την περιοχή, να στηρίξει και να συμβαδίσει με την ανάπτυξη».

Ο κ. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος τόνισε ότι «στη Μεσσηνία ίσχυε αυτό, καθώς στη συντριπτική πλειονότητά τους οι ντόπιοι, ως άτομα και ως φορείς, μας στήριξαν για τη δημιουργία της Costa Navarino. Το ότι καθυστερήσαμε πολύ, δεν οφείλεται μόνο σε θεσμικά και άλλα προσκόμματα, αλλά και στο δικό μας σχεδιασμό, τον οποίον πολλές φορές αλλάξαμε καθ’ οδόν.

Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι όταν ξεκινήσαμε τις εργασίες για την Costa Navarino, το κοντινό αεροδρόμιο δεχόταν 140 διεθνείς πτήσεις το μήνα. Τώρα ο αριθμός έχει υπερδεκαπλασιαστεί, οι πτήσεις είναι πάνω 1.500. Και από αυτές, μόνο το 10% φέρνει τουρίστες στην Costa Navarino. Άρα, η δική μας επένδυση έκανε jumpstart (ώθηση εκ του μηδενός) σε έναν νέο προορισμό και μια ολόκληρη περιοχή».

Τέλος, σε ό,τι αφορά τον εισαγόμενο ανταγωνισμό, από διεθνείς επενδύσεις που αναπτύσσονται το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά, ο κ. Κωνσταντακόπουλος υπογράμμισε ότι «σε κάθε περίπτωση, η έλευση ξένων άμεσων επενδύσεων στον Ελληνικό Τουρισμό, είναι κάτι θετικό. Διότι το ζητούμενο είναι το να είμαστε ανταγωνιστικοί. Οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να είναι ανταγωνιστικές, όχι μόνο σε τοπικό, αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Στην αγορά του τουρισμού, άλλωστε, όλα είναι ανοιχτά».

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu