Loading
Η κυβέρνηση αναγνωρίζει το πρόβλημα με τις μεγάλες ανατιμήσεις στα καύσιμα και θα συνεχίσει τη στήριξη γνωστοποίησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
Όπως είπε ολοκληρώθηκε νωρίτερα σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για το θέμα και οι ανακοινώσεις θα γίνουν αύριο αρχικά από τον πρωθυπουργό στο Υπουργικό Συμβούλιο και αργότερα (15.00) από το οικονομικό επιτελείο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το επίδομα βενζίνης θα είναι υψηλότερο από τα 30 έως 50 ευρώ που προβλέπει ο πρώτος κύκλος του Fuel Pass, χωρίς να αποκλείεται να ξεπεράσει τα 60 ευρώ για το διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου. Υψηλότερο θα είναι στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, όπου οι τιμές είναι στα ύψη.
Παράλληλα, θα αυξηθούν και οι δικαιούχοι καθώς αναμένεται το εισοδηματικό κριτήριο να ανέβει στις 45.000 ευρώ αντί 30.000 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το ντίζελ κίνησης, η επιδότηση θα συνεχιστεί και μετά τον Ιούνιο, με αύξηση του ποσού πάνω από τα 12 λεπτά το λίτρο που είναι σήμερα.
Τέλος, στο τραπέζι βρίσκεται και η αύξηση της κρατικής επιδότησης για τις άγονες γραμμές, με στόχο τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Στόχος της κυβέρνησης να ανακοινωθεί μέσα στην εβδομάδα, ίσως και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, «παρέμβαση» που θα οδηγεί στην υποχώρηση του κόστους της βενζίνης κοντά στα 2 ευρώ ανά λίτρο από 2,4 ευρώ που κυμαίνεται κατά μέσο όρο αυτή την περίοδο.
Απορρίπτοντας ως «ανεύθυνες και λαϊκιστικές» τις προτάσεις της αντιπολίτευσης για «εδώ και τώρα» μείωση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, το κυβερνητικό επιτελείο, εξαντλώντας όλα τα δημοσιονομικά περιθώρια που είχε στη διάθεσή του, κατέληξε σε πλέγμα μέτρων που, όπως υπογραμμίζουν αρμόδια στελέχη, «δεν λύνει το πολύπλοκο πρόβλημα της ενεργειακής ακρίβειας με την οποία είναι αντιμέτωπος ολόκληρος ο πλανήτης, αλλά θα δώσει μια ανάσα στα ελληνικά νοικοκυριά και θα διευκολύνει τις καλοκαιρινές διακοπές της μεσαίας τάξης και των μικρομεσαίων οικονομικών στρωμάτων».
Υπό αυτό το πνεύμα, οι συνεργάτες του πρωθυπουργού και το οικονομικό επιτελείο, αφού εξέτασαν πολλά και διαφορετικά σενάρια και «έτρεξαν» ασκήσεις προσομοίωσης κόστους και οφέλους, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο πιο πρόσφορος τρόπος για την αποτελεσματικότερη ανακούφιση των πολιτών, χωρίς να διασαλευθεί η δημοσιονομική ισορροπία είναι η διεύρυνση της επιδότησης που δόθηκε το προηγούμενο τρίμηνο μέσω της πλατφόρμας «fuel pass», της οποίας έκαναν χρήση πάνω από 2,3 εκατομμύρια κάτοχοι ιδιωτικής χρήσης οχημάτων.
Η πρόταση η οποία, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, είναι στο τραπέζι του πρωθυπουργού και αναμένεται να λάβει το «πράσινο φως» για να ισχύσει το επόμενο τρίμηνο -Ιούλιος, Αύγουστος και Σεπτέμβριος- προβλέπει αύξηση της επιδότησης ανά κάτοχο Ι.Χ. αυτοκινήτου στα 60 με 70 ευρώ, από 40 έως 50 που ίσχυσε το προηγούμενο τρίμηνο.
Πιο σημαντική, όμως, είναι η διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων για τη χορήγηση της επιδότησης μέσω του «fuel pass», καθώς οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι αντί για το ποσό των 30.000 ετήσιου εισοδήματος, στην νέα εφαρμογή που μέτρου θα ανέλθει στα 45.000 ευρώ και θα καλύψει έτσι περίπου 4 εκατ. κατόχους αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών.
Το κυβερνητικό επιτελείο προσανατολίζεται σε αυτά τα κριτήρια με το σκεπτικό ότι μια οικογένεια για τις καλοκαιρινές της ανάγκες και ειδικά για τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο σε τόπους διακοπών καταναλώνει κατά μέσο όρο 180 λίτρα καυσίμου, το οποίο κοστίζει μεταξύ 2,3 και 2,4 ευρώ ανά λίτρο. Με την επιδότηση, λοιπόν, που θα λάβει μέσω της πλατφόρμας «fuelpass» το πραγματικό κόστος ανά λίτρο θα «προσγειωθεί» στα 2 ευρώ.
Νέος μηχανισμός κατά της αισχροκέρδειας
Το αυξημένο ύψος της επιδότησης και η μεγαλύτερη περίμετρος των δικαιούχων, δεν είναι το μόνο μέτρο για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ενεργειακής ακρίβειας που θα ανακοινωθεί εντός της εβδομάδας. Στην κυβέρνηση θεωρούν επίσης πολύ σημαντικό και τον αυτοματοποιημένο μηχανισμό για την πάταξη της αισχροκέρδειας που πρόκειται να ενεργοποιηθεί.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, προβλέπεται να λειτουργήσει μια καινούργια πλατφόρμα στην οποία, μέσω data analytics, θα «φορτώνονται» όλα τα δεδομένα των τιμών των καυσίμων σε κάθε ενδιάμεσο στάδιο από τα διυλιστήριο έως το τελευταίο πρατήριο. Έτσι, αυτοματοποιημένα και χωρίς ανθρώπινη μεσολάβηση θα ενεργοποιείται ο μηχανισμός επιβολής προστίμων για κάθε παραβίαση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους που έχουν επιβληθεί από την κυβέρνηση, βρίσκεται σε ισχύ αλλά υπάρχει αδυναμία ελέγχου των παραβατών.
Με τον τρόπο αυτό, τόσο οι πρατηριούχοι και στην πιο απομακρυσμένη περιοχή που έως τώρα όριζαν αυθαιρέτως την τιμή των καυσίμων, όντας σίγουροι ότι δεν θα φτάσουν έως εκεί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, όσο και όλοι οι ενδιάμεσοι που εμπλέκονται στη διακίνηση των πετρελαιοειδών, θα ξέρουν ότι αυξάνοντας υπερβολικά τις τιμές θα καλούνται αυθωρεί και παραχρήμα να πληρώσουν τσουχτερά πρόστιμα.
Ακτοπλοϊκά ταξίδια και αγρότες
Πέραν αυτών στην κυβερνητική φαρέτρα βρίσκονται ακόμη μέτρα, όπως:
Πρώτον: Γενναία επιδότηση στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια των άγονων νησιωτικών γραμμών έτσι ώστε να μην αυξηθούν -και αν είναι δυνατόν να μειωθούν κιόλας- τα εισιτήρια στα πλοία που θα μεταφέρουν τους εκδρομείς του καλοκαιριού.
Δεύτερον: Ταχύτερη επιστροφή των ποσών του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο που χρησιμοποιούν οι αγρότες.
Τα στοιχεία πάντως που έχει στη διάθεσή του το Μέγαρο Μαξίμου και επικαλούνται σε κάθε ευκαιρία τόσο ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος όσο και οι επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου Χρήστος Σταϊκούρας και Θεόδωρος Σκυλακάκης δείχνουν ότι η κατανάλωση των καυσίμων είναι ανελαστική.
Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, παρά την μεγάλη άνοδο στις τιμές με τις οποίες γεμίζουν πλέον τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων, η κατανάλωση έχει μειωθεί ελάχιστα.