Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2022 - Αθήνα: 27,97 C Weather icon (ελαφρές νεφώσεις)

Ανδρέας Σιάμισιης: Δεν έχει ηθικό και νομικό έρεισμα ο έξτρα φόρος στα διυλιστήρια - «Θα το πολεμήσουμε...»


Σχόλια

Ούτε ηθικό, ούτε νομικό έρεισμα έχει η πρόθεση της Κομισιόν να επιβληθεί έκτακτη εισφορά στα κέρδη των διυλιστηρίων, διαμηνύει ο διευθύνων σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY, Ανδρέας Σιάμισιης. Μιλώντας χθες το βράδυ σε εκπροσώπους του Τύπου, αμέσως μετά την εκδήλωση για την ανακοίνωση της νέας ταυτότητας του ομίλου, ο κ. Σιάμισιης μίλησε για «λάθος σκεπτικό, με λάθος βάση».

«Πυροβολούμε τα πόδια μας», τόνισε «και θα το πολεμήσουμε». Επισημαίνοντας ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές δεν οφείλονται στο πετρέλαιο, αλλά στο φυσικό αέριο που επηρεάζει τις χονδρεμπορικές τιμές του ηλεκτρισμού, τάχθηκε υπέρ των εθνικών πρωτοβουλιών, με λύσεις που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν συμμετοχή των εταιριών στην κάλυψη κατά ένα μέρος του κόστους επιδότησης για το πετρέλαιο θέρμανσης. 

Ο κ. Σιάμισιης έκανε γνωστό ότι η εταιρία βρίσκεται σε διάλογο με το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θέμα που έχει ανακύψει. «Έχουμε θέσει τους προβληματισμούς μας», είπε, «με στοιχεία που υπακούουν σε κοινή λογική και κανόνες ελεύθερης αγοράς. Αν καταφέρουμε να πείσουμε τους αρμόδιους που θα εκπροσωπήσουν τη χώρα να υποστηρίξουν τη θέση που προβάλουμε ή κάτι άλλο, διαφοροποιημένο, δεν μπορώ να το ξέρω».

Προηγουμένως, στη διάρκεια της ομιλίας του στην εκδήλωση ο μάνατζερ της HELLENiQ ENERGY, παρουσία του ΥΠΕΝ Κώστα Σκρέκα, εξέφρασε τη δυσαρέσκεια της εταιρείας με κομψό τρόπο. «Ελπίζω να έχει μία λογική η φορολόγηση. Αλλά να μην κατηγορούμε τα πετρέλαια για τους άλλους».

Στο στόχαστρο και η φορολογία των ηλεκτροπαραγωγών

Αμέσως μετά μιλώντας στους δημοσιογράφους διατύπωσε τις αντιρρήσεις του και για την έκτακτη εισφορά 90% στους ηλεκτροπαραγωγούς που αποφάσισε η κυβέρνηση. «Λειτουργούμε σε μία αγορά με κανόνες που πολλές φορές δεν είναι σωστοί», είπε. «Το αν είναι σωστό ή λάθος η έκτακτη εισφορά δεν θα το σχολιάσω. Το να φορολογήσεις, όμως, μία εταιρία, όπως την Elpedison, που μπορεί να είχε αυξημένα κέρδη σε σχέση με πέρυσι, αυτό αλλάζει τον ρου της ιστορίας; Είναι κάτι που επηρεάζει την αγορά ενέργειας; Καμιά φορά παρασυρόμαστε από την επικοινωνία».

Άτοπη η φορολόγηση των διυλιστηρίων 

Αναφορικά με την έκτακτη εισφορά στα κέρδη των διυλιστηρίων του 2022, ο κ. Σιάμισιης επισήμανε ότι η σύγκριση γίνεται με την προηγούμενη 3ετία 2019-2021, που περιλάμβανε και την εκδήλωση και έξαρση της πανδημίας. «Συγκρίνουμε το 2022 με χρονιές κορονοϊού. Όπου η κατανάλωση πετρελαιοειδών ήταν η χειρότερη στην ιστορία, που το πετρέλαιο πήγε από τα 100 στα 40 δολάρια», επισήμανε. «Εγγράψαμε μισό δισεκατομμύριο ζημιά. Δεν θυμάμαι να μας ρώτησε κανείς, έχετε να πληρώσετε τα δάνεια σας, τους εργαζομένους σας, τις χορηγίες και την κοινωνική συνεισφορά, που τα πληρώσαμε όλα». Ο ίδιος εκτίμησε ότι με την ίδια λογική θα πρέπει να φορολογηθούν και άλλοι κλάδοι της οικονομίας, όπως, τα ξενοδοχεία, για παράδειγμα, και τα commodities, που επίσης παρουσιάζουν αυξημένα κέρδη.

Επιχειρηματολογώντας περαιτέρω για το άτοπο, όπως το χαρακτήρισε, που συνεπάγεται η πρόθεση της Κομισιόν, ανέφερε ότι ο όμιλος δεν έχει μόνον διύλιση, αλλά και άλλες δραστηριότητες, ενώ είναι κατά 70% εξαγωγικός. «Εμείς έχουμε και πετροχημικά. Εάν έχω βγάλει κέρδη επειδή επένδυσα σε μια νέα μονάδα πετροχημικών, πρέπει να πληρώσω επιπλέον φόρο;»

Επικαλέστηκε, επίσης, το κόστος της τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας και τη διαφορά αποτίμησης που εγγράφεται στα κέρδη, ζητώντας την εξαίρεση της, ενώ αυτονόητη χαρακτήρισε και την εξαίρεση των κερδών που προήλθαν από την εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρίας.

«Επενδύσαμε μερικά δισεκατομμύρια στην Ελλάδα κι εμείς και η Motor Oil. Και τα επενδύσαμε σε μια δύσκολη περίοδο για να αυξήσουμε την εξαγωγική μας δυναμικότητα. Προσθέτουμε αξία στη χώρα», υπογράμμισε για να προσθέσει. «Να φορολογήσει την HELLENiQ ENERGY που το 70% της κερδοφορίας της δεν έχει σχέση με την Ευρώπη το θεωρώ άτοπο. Πυροβολούμε τα πόδια μας. Για μένα δεν έχει ούτε ηθικό ούτε νομικό έρεισμα η φορολόγηση. Και θα το πολεμήσουμε». Ήδη, οι φορείς που εκπροσωπούν τις εταιρίες διύλισης, αλλά και μεμονωμένες επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει διαβήματα διαμαρτυρίας προς την Κομισιόν, σε μια προσπάθεια να επανεξεταστεί το όλο ζήτημα. Χθες, μάλιστα, συμμετείχε στην εκδήλωση ο Τζον Κούπερ, εκτελεστικός διευθυντής της Fuels Europe, ο οποίος μίλησε στον Τύπο και διατύπωσε την πρόταση η σύγκριση των κερδών του 2022 να γίνεται όχι με τον μέσο όρο της προηγούμενης 3ετίας, αλλά της τελευταίας 5ετίας.

Να συμμετέχουμε στην επιδότηση πετρελαίου θέρμανσης

Καταλήγοντας ο κ. Σιάμισιης αναφέρθηκε στην επικείμενη πρωτοβουλία του ομίλου να στηρίξει σχολεία των όμορων δήμων των διυλιστηρίων του, καθώς και οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, για την αγορά πετρελαίου θέρμανσης. 

Δήλωσε, επίσης, ότι η εταιρία δεν είναι αρνητική στο να συμμετέχει οικονομικά σε ανάλογες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, επιμένοντας στην ανάγκη να λυθεί το θέμα της φορολόγησης σε εθνικό επίπεδο. «Γιατί κάθε χώρα έχει διαφορετικές συνθήκες, δεν είναι το ίδιο. Το να τιμωρηθούν δυο διυλιστήρια, επειδή είμαστε προνοητικοί, επενδύσαμε δισεκατομμύρια για να φέρουμε αξία στην Ελλάδα, ποιο είναι το μήνυμα που στέλνουμε;»

Τέλος, ο κ. Σιάμισιης ανέφερε ότι στο επόμενο διάστημα πρόκειται να ανακοινωθούν δύο σημαντικές εξαγορές ΑΠΕ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, χωρίς να δώσει άλλες λεπτομέρειες. Μέχρι τώρα ο όμιλος έχει επενδύσει 500 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ.

Σχόλια: